سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۲.۷۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۲.۷۶ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۲.۸۲ درصدی در پله ۷۰۶ هزار و ۹۹۸ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۲.۱۱ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۳۱۰ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، صنعت بانک‌ها با افزایش ۸.۰۳ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت زراعت هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت سایر معادن با افت ۳.۷۳ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۰ هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که یکشنبه ۳ هزار و ۷۴۴ میلیارد تومان، دوشنبه ۵ هزار و۳۵۴ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۵ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان و چهارشنبه ۶ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

۲۶۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام تزریق شد

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. در جریان معاملات این هفته در مجموع ۲۶۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد.

در ادامه هم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در بورس تهران بی‌توجه به افزایش احتمالی ریسک سیستماتیک، شاخص کل به ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد رسید. بهترین حالت برای بازار جدال عرضه و تقاضا و جابه‌جایی‌ها با روند رو به بالای قیمتی است. فاکتور فروشنده پشیمان این هفته خود را نشان داد، هرچند خرید با حس جاماندگی بدون بررسی دقیق و انتخاب نماد درست می‌تواند پشیمانی به همراه داشته باشد. ارزش معاملات خرد (سهام+حق تقدم) این هفته رکورد ۲ ماه اخیر را شکست و سقف این ارزش در این هفته مربوط به چهارشنبه با مبلغ ۶۱۸۱ میلیارد تومان بود.

فرصت بازنگری سبد سهام با افزایش عرضه و تقاضا 

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: افزایش عرضه‌ها و هیجان در تابلوی معاملات می‌تواند فرصت مناسبی برای بازنگری به سبد فراهم کند. سخنگوی دولت با تاکید بر پیگیری تصویب لوایح FATF، باعث توجه بازار به صنعت بانکداری شد. اجرای این لوایح می‌تواند بهبود روابط اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

گزارشات شهریور روانه کدال می‌شود 

او افزود: سازمان بورس در گزارشی از صدور مجوز افزایش سرمایه ۶۹ شرکت در نیمه نخست امسال خبر داد که ۷۳ درصد افزایش سرمایه‌ها از محل مطالبات سهامداران، آورده نقدی و سود انباشته بوده است. گزارشات شهریور روانه کدال می‌شود و انتظار می‌رود در مجموع درآمد شرکت‌ها در شهریور نسبت به تیر و مرداد بالاتر باشد. چالش‌های بازار مانند نرخ بهره بالا و قطعی برق صنایع و... هنوز وجود دارد. قطعی برق باعث کاهش ۱۴ درصدی فروش صادراتی فولادی‌ها به ۵.۷ میلیون تن شده است.

ادامه رشد نرخ دلار نیمایی 

وفایی گفت: شاهد ادامه رشد دلار نیمایی به صورت روزانه و رسیدن به عدد ۴۶۵۰۰ تومان هستیم که درمورد شرکت‌های صادراتی نیز می‌تواند به صورت افزایش درآمد در گزارشات ماهانه پاییز نمود پیدا کند.

۹ شرکت آماده عرضه اولیه

یکی دیگر از اخبار این هفته هم بحث عرضه اولیه‌ها بود که قهرمانی، معاون پذیرش بورس تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در حال حاضر ۹ شرکت آماده عرضه اولیه هستند و اگر شرایط مناسبی در بازار فراهم شود امکان عرضه اولیه آنها فراهم است و حدود ۲۳ شرکت هم پذیرش آنها انجام شده است.

گفتنی است، این هفته نیز محدودیت دامنه نوسان ادامه داشت و حالا باید منتظر ماند و دید هفته کاری پیش رو جریان معاملات چگونه خواهد بود؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.