سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۹ غار تاکنون در آذربایجان‌غربی شناسایی شده است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در روز ملی غار پاک در غارآبی سهولان مهاباد با اشاره به اینکه غار‌ها به‌عنوان اکوسیستم‌های حساس در سطح جهانی شناخته شده‌اند، گفت: تاکنون ۵۹ غار در استان شناسایی شده است.

عزیز عطایی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: به منظور آگاهی افزایی و جلب مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از غارها، روز دوم مهر در تقویم ملی به عنوان روز "غار پاک" نامگذاری شده که امسال شعار "حفاظت مشارکتی، کلید حفظ و احیاء غارها" برای این روز انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: امروز ارزش غار‌ها در زمینه‌های تنوع زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی، طبیعت گردی و گردشگری پایدار بر اغلب مردم جامعه روشن شده است.

عطایی ادامه داد: موضوعی که باید بر آن تأکید شود این است که غار‌ها زیستگاه‌هایی حساس و شکننده هستند که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله رها کردن پلاستیک و زباله درون غار‌ها می‌تواند در چرخه حیاتی گونه‌ها اختلال ایجاد کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، با اشاره به برنامه‌های جنبی این مراسم در ادامه گفت: پاکسازی بستر آب غار توسط غواص دوستدار محیط زیست، پاکسازی محوطه خشکی غار توسط دانش آموزان و جوامع محلی، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع حفاظت از محیط زیست و اهدای بسته‌های فرهنگی محیط زیستی به دانش‌آموزان برگزیده ازجمله برنامه‌هایی بود که در راستای آگاهی افزایی و افزایش حساسیت‌ها به منظور حفاظت از غار‌ها انجام شد.

برچسب ها: غار آبی ، غار سهولان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.