سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وضعیت آب سیستان همچنان در مدار بحران

تابستان به پایان رسید و روزهای گرم و طوفانی منطقه سیستان که گاهی به بیش از ۵۰ درجه می‌رسید، اما همچنان مشکلات کم‌آبی، افت فشار و بوی نامطبوع آب امان مردم را بریده است.

علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه عدم آورد رودخانه هیرمند یا به عبارتی عدم پرداخت حقابه منطقه سیستان از سوی کشور افغانستان، ماند آب و تشکیل لایه‌های حرارتی باعث کاهش کیفیت و کمیت آب چاه نیمه‌ها شده، بیان کرد: سه روش متداول تصفیه برای حذف طعم و بوی آب در دنیا وجود دارد که در تصفیه‌خانه‌های منطقه سیستان هر سه شیوه به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان به تشریح وضعیت منابع آبی چاه نیمه‌های سیستان پرداخت و گفت: ذخایر آبی چاه نیمه شماره یک، دو و سه با ظرفیت ۶۴۰ میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب و چاه نیمه شماره چهار به ظرفیت ۸۲۰ میلیون مترمکعب برای استفاده کشاورزی و مسائل زیست‌محیطی سیستان مورداستفاده قرار می‌گرفت که در حال حاضر به دلیل عدم آورد رودخانه هیرمند، مجموعاً تنها ۱۵ درصد حجم چاه نیمه‌ها آب دارد.

 وی با اشاره به اینکه متأسفانه علاوه بر شرایط کمی، وضعیت کیفی آب چاه نیمه‌ها نیز مطلوب گزارش نمی‌شود، بیان کرد: این آب پس از فرایند تصفیه مطابق با استانداردهای کشور توزیع می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و برای تأمین آبی استاندارد و باکیفیت سه روش متداول در دنیا شامل، هوادهی، کربن فعال و استفاده از سیستم اُزن‌زنی وجود دارد که در تصفیه‌خانه‌های سیستان هر سه این روش توأمان انجام می‌شود.

 قاسمی خاطرنشان کرد: هرچند همه اقدامات انجام می‌شود و در تلاشیم آب چاه نیمه‌ها را بر اساس استانداردهای موجود به شرایط مطلوب تصفیه کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم؛ اما محدودیت‌های موجود باعث شده مردم بابت طعم و بوی آب رضایت کافی نداشته باشند.

کیفیت آب تحویلی به مردم استاندار است
امید حسینی مدیرعامل آبفای زابل باتوجه‌به طعم و بوی آب منطقه سیستان بیان کرد: در حال حاضر باتوجه‌به اینکه فصل گرم سال را پشت سر گذاشته‌ایم و رشد جلبک‌ها موجب شده است تا کمی آب شرب دارای طعم باشد، موجب بروز نگرانی‌هایی برای مردم عزیزمان شده است که با قاطعیت اعلام می‌کنیم آب تحویلی از نظر کیفیت با استانداردها مطابقت دارد.
 
 مدیرعامل آبفای سیستان ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم تا همین اندک بو و طعم موجود آب نیز از بین برود، به همین جهت افزون بر سایر مراحل تصفیه آب که با استانداردهای روز در حال انجام است، از صبح امروز با تحویل پرمنگنات پتاسیم به‌عنوان یک اکسیدکننده قوی که جهت حذف طعم و بوی آب در فرایند تصفیه آب کاربرد دارد، طی هفته آینده بو و طعم به حداقل خواهد رسید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.