سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای جدید گروسی درباره بازرس‌های لغوانتصاب‌شده آژانس در ایران

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با رویترز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که احتمال بازگشت بازرس‌های لغوانتصاب‌شده به ایران بعید است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی در مصاحبه ای با رویترز بر تلاش‌های این نهاد بین‌المللی برای رفع ممنوعیت فعالیت چندین بازرس آژانس در ایران تأکید کرده، اما گفته «متأسفانه این کشتی رفته است». (کنایه از بازگشت‌ناپذیر بودن تصمیم ایران).

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران مجوز فعالیت چندین نفر از بازرس‌های این نهاد بین‌المللی در آن کشور را باطل کرده است. بازرسانی که او به آنها اشاره کرد هشت نفر با ملیت‌های فرانسوی و آلمانی و دارای روادید چند بار سفر به ایران بودند که لغو انتصاب شده‌اند. 

 ماه پیش یک منبع آگاه گزارش داده بود که در حال حاضر ۱۱۹ بازرس تایید شده در فهرست بازرسان آژانس مختص ایران هستند که نسبت به سایر کشور‌ها تعداد قابل توجهی است.

شورای حکام آژانس ژوئن امسال با تصویب قطعنامه‌ای خواستار لغو ممنوعیت ورود بازرسان آژانس به ایران شد.

این اقدام در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی و براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس انجام شد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی محمد اسلامی روز دهم شهریورماه سال جاری با بیان اینکه پذیرش یا عدم پذیرش بازرسان آژانس جزو اختیارات قانونی ایران است، گفت که آژانس بازرس را معرفی می‌کند و از سوی ایران ارزیابی می‌شود، اگر تشخیص داده شد که مانعی ندارد، تایید می‌شود و در غیر این صورت تایید نمی‌شود.

گروسی در مصاحبه با رویترز گفت: «تا چند ماه پیش آنها می‌گفتند که دارند بررسی می‌کنند ولی الان می‌گویند ک قصد ندارند نام این بازرس‌ها را در فهرست قرار دهند بنابراین، متاسفانه این کشتی رفته است.»

مدیر کل آژانس اتمی به دنبال دیدار با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در ماه آینده میلادی است. او پیش از این گفته امیدوار است در آن دیدار برخی از موضوعات میان ایران و اژانس را مطرح کند. 

رویترز نوشته مشخص نیست که او با چه جدیتی مسئله بازگشت بازرس‌های آژانس اتمی به ایران را مطرح خواهد کرد. 

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

رافائل گروسی در مصاحبه دیگری که روز گذشته با رویترز انجام داده بود گفته بود که توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تمایل مقامات ایرانی برای بازگشت به گفتگو درباره پرونده هسته‌ای را حس کرده، اظهار داشت: «آنچه من می‌بینم ابراز تمایل برای تعامل مجدد با ما به شیوه‌ای معنادارتر است».

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران امروز با گروسی دیدار کرده بود. او درباره این دیدار گفته بود: «آخرین روند همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و این نهاد بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفت.»

گروسی پس از دیدار با عراقچی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که هدف از دیدار با عراقچی در نیویورک، «برقراری مجدد تماس» با وزیر خارجه ایران پیش از سفر به تهران است.»

گروسی اخیرا در وین و در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و پس از آن گفته بود که در آینده نزدیک برای دیدار با مسعود پزشکیان به تهران سفر خواهد کرد.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
علی
۰۹:۲۴ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
گروسی آخر دورویی و مارموز بودن.
قیافش چندش آور است.
به این مردک به هیچ عنوان اعتماد نکنید.
جاسوس و دروغگو!
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
این هم نتیجه التماس
ح
۰۰:۲۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
آژانس در کشورهای دیگر چند بازرس دارد در ایران هم همان تعداد بپذیرد بیشتر بازرسان جاسوسی میکنند
حسن
۲۳:۲۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۳
گروسی دروغگو
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۳
اتفاقاً همانهایی را که گروسی اصرار بر ورود به ایران دارد نباید اجازه ورود بگیرند چون جاسوسی گروسی در جهت خوش خدمتی به اربابش نتانیاهو حد و مرزی نداره
علی
۲۱:۵۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۳
تحریم ها واقعا مردم زیر فشارن واقعا کاری کنید قیمت دلار طلا واقعا افزایشی رو همه چی تاثیر میزاره رو دارو سفره مردم
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۳
گروسی نفوذی ها حق ندارن بازرس باشن
فضولی نکن
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۳
متاسفانه دانشکاه های دولتی دارند دانشجوها را با کم کاری و عدم اطلاع رسانی و سختگیری های اموزشی و ... به ترم های سنواتی کشانده و هزینه های هنگفتی از دانشجوها می گیرند تا زودتر انصراف داده . جلوی طمع کاری دانشگاه های دولتی برای کسب درامد از دانشجو ها و اخراج دانشجوها برای جذب شهریه های دلاری دانشجو های بین الملل را بگیرید