سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معدوم‌سازی ۹ لاشه گاو به دلیل مسمومیت شیمیایی

لاشه ۹ راس گاو با شرایط ذبح اجباری درحالی‌که دارای علایم مسمومیت با فرآورده‌های نیتراته بودند، توقیف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان گفت: ۹ رأس گاوشیری با شرایط ذبح اجباری درحالی‌که دارای علایم مسمومیت با فرآورده‌های نیتراته بودند به کشتارگاه دام این شهرستان ارسال شد.


محمد سلیمانی‌پور افزود: به دلیل تغییر رنگ، بوی نامطبوع و قوام نامناسب در لاشه، لاشه‌ها توقیف و پس از بررسی دقیق شرایط ارگانولپتیک و آنالیز از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم شد.


وی با بیان اینکه مواد آلاینده صرفاً محدود به میکروارگانیسم‌ها و سموم مترشحه از آنها نیست، افزود: انواع مواد شیمیایی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مواد غذایی را آلوده می‌کند در ایجاد اختلالات متعدد و مسمومیت در مصرف‌کنندگان نقش مهمی دارند.


سلیمانی‌پور گفت: عوارض ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی، برخلاف عفونت‌ها و مسمومیت‌های میکروبی، اغلب در درازمدت بروز می‌کند.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان ادامه داد: عدم رعایت محدودیت در استفاده از کود‌های اوره در کنسانتره مصرفی دام و یا تغذیه دام با علوفه تولید شده توسط کود‌های نیتراته می‌تواند باعث بروز علایم مسمومیت در دام زنده و لاشه دام‌های تولید شده و بالطبع اثرات سوء بر سلامت مصرف‌کننده شود.


وی ادامه داد: رسوبات و باقیمانده سموم در مواد غذایی می‌تواند عامل ایجاد اختلالات مزمن و بعضاً حاد و خطرناکی باشد که این موضوع امروزه یکی از دغدغه‌های بهداشتی در کشور‌های جهان است.


سلیمانی‌پور از دامداران خواست برای تغذیه دام‌ها، مقابله با آفات و حفظ سرمایه‌های خود توصیه‌های دامپزشکان را جدی گرفته و ضوابط فنی به‌خصوص در بحث استفاده از مکمل‌ها و مواد معدنی را به طور دقیق اجرا کنند تا از بروز چنین خساراتی در چرخه تولید جلوگیری شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.