سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

استقبال انتشارات روایت فتح از همکاری با نویسندگان عرب‌زبان برای ثبت جنگ فلسطین

مدیر انتشارات روایت فتح برای همکاری با نویسندگان و ناشران عرب‌زبان پیرامون واقعه‌نگاری جنگ در فلسطین اعلام آمادگی کرد.

مهدی محمدخانی، مدیر انتشارات روایت فتح در پاسخ به این سوال که از آنجایی که محور مقاومت برای خط‌شکنی و مقابله با استکبار شهدایی را تقدیم کرده، آیا روایت فتح به روایتگری شهدای محور مقاومت می‌پردازد؟ توضیح داد: بله، نه‌تنها همزمان با وقوع طوفان‌الاقصی بلکه پیش از آن هم تولیداتی در حوزه فلسطین و لبنان داشتیم. با این حال، کتاب اخیر انتشارات «جنگ بدون صلح» به قلم نصرت‌الله محمودزاده است، که اواخر سال گذشته به چاپ رسید و جزو کتاب‌های پرفروش است. داستان این کتاب درباره مقاومت مردم لبنان در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی است. الان این کتاب به چاپ چهارم رسیده است.

محمدخانی در پاسخ به این سوال که آیا تولیداتی پیرامون شهدای حزب‌الله و محور مقاومت در دستور کار انتشارات روایت فتح قرار دارد؟ گفت: بله، ما اصطلاح «فرزند زمان خویشتن باش» را سرلوحه کارمان قرار دادیم. به هر حال، روایتگری زندگی شهدای روز جزو اولویت‌های ماست. اما بُعد مسافت دریافت اطلاعات ما را از شهدا سخت کرده است. بُعد مسافت سبب می‌شود ما به سمت کتاب‌های ترجمه برویم. باید از حوادث زمان عبور کنیم، تا راویان شهدا از نظر روحی آمادگی بیان خاطرات را داشته باشند. معمولاً بعد از شهادت شهدا این امکان برای راویان میسر نیست. به همین دلیل، تا حدودی تولیدات با تاخیر مواجه می‌شوند.

مدیر انتشارات روایت فتح در پاسخ به این سوال که آیا امکان همکاری با نویسندگان عرب‌زبان برای چاپ سرگذشت شهدا و خانواده‌هایشان وجود ندارد؟ تصریح کرد: امیدواریم عملی بشود، ولی از آنجایی که نویسندگان آن مناطق هم در بحبوحه جنگ قرار دارند، باید صبوری کنیم تا خروجی جنگ به دست سایر افراد برسد. یعنی بعد از اینکه حادثه‌ای به وقوع پیوست، نویسندگان برای تولید کتاب زمان می‌خواهند.

وی درباره چرایی روایتگری همسران و مادران شهدا از جنگ دفاع مقدس در برهه‌ای از زمان افزود: انتشارات روایت فتح بعد از ایام دفاع مقدس در سال ۱۳۷۴ شروع به فعالیت کرد. این انتشارات تلاش می‌کند تا نیمه‌های پنهان و سبک زندگی شهدا را از دیدگاه خانوادگی بیان کند. در این زمینه بهترین راویان مادران و همسران شهدا می‌توانستند باشند. به همین دلیل، بخشی از کتاب‌های انتشارات اختصاص به روایتگری مادران دارد، که در مجموعه «مادران» به چاپ رسیده است. همچنین مجموعه‌هایی مانند «نیمه پنهان» یا «اینک شوکران» شامل روایت همسران شهداست، که سبک زندگی خانواده شهدا را مدنظر داشت. همچنان روایت زندگی شهدا از منظر مادران و همسران مورد اقبال مخاطبان است. 

محمدخانی در پاسخ به این سوال که طبق گفته شما انتشارات روایت فتح نه‌تن‌ها بودجه دولتی دریافت نمی‌کند، بلکه هر آنچه از فروش کتاب دریافت کرده، صرف چاپ کتاب جدید می‌کند، افزود: انتشارات روایت فتح از سال ۱۳۹۷ بودجه دولتی دریافت نمی‌کند و تولیدات بعدی انتشارات منوط به فروش کتاب‌هاست. بنابراین، فروش ارگانی در دستور کار ما نیست. ما کتاب‌ها را فرد به فرد می‌فروشیم و از همین درآمد‌ها تولیدات بعدی‌مان شکل می‌گیرد، که با چالش بازار نشر مواجه‌ایم. اما در عین حال وظیفه‌ای در قبال زنده نگهداشتن یاد شهدا به دوشمان است. ما در انتشارات روایت فتح سالانه حدود ۲۰ اثر جدید برای مخاطبان تولید می‌کنیم.

مدیر انتشارات روایت فتح درباره اولویت انتشارات به کتاب‌های تجدید چاپ که مخاطبان خود را دارد، افزود: از ابتدای سال بیش از ۹۰ کتاب تجدید چاپ روانه بازار کردیم. نه‌تن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود ۶۰ کتاب تجدید چاپ عرضه کردیم، بلکه بعد از نمایشگاه کتاب حدود ۳۰ عنوان از کتابمان تجدید چاپ شده است.

وی ادامه داد: در طی روز‌های گذشته به مناسبت هفته دفاع مقدس آیین رونمایی از هفت اثر جدید صوتی را داشتیم، که این آثار درباره زندگی علمای سادات است و آثار صوتی تولید شده تولیدات مکتوب ما هستند. از ابتدای تاسیس انتشارات روایت فتح بیش از ۷۲ اثر صوتی در انتشارات داریم، که ۵۴ اثر از آن در سال گذشته آماده‌سازی شد. از طرفی، در ایام هفته دفاع مقدس شش اثر جدید به جمع آثار مکتوب اضافه و به چاپ رسیده است، که شامل «خستگی فرهنگی»، «ملاقات با دلفین‌ها»، «سیزدهمین سطر»، «بر بلندای هور»، «حسین گاردی» و «مادر انقلاب» است. 

محمدخانی درباره موضوعات هفت اثر جدید چاپ شده افزود: کتاب‌های «سیزدهمین سطر»، «بر بلندای هور»، «ملاقات با دلفین‌ها»، «حسین گاردی» و «مادر انقلاب» درباره حوزه دفاع مقدس است و «خستگی فرهنگی» شامل مباحث مربوط به مدیریت فرهنگی است. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.