سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلایل استقامت حزب الله مقابل رژیم صهیونیستی چیست؟

منابعی آشنا با قابلیت‌های حزب الله تائید کردند که این جنبش توانایی‌های زیادی دارد که می‌تواند مقابل رژیم صهیونیستی استقامت کند.

حملات رژیم صهیونیستی به لبنان پس از انفجار پیجر‌ها و وسایل ارتباطی و ترور فرماندهان مقاومت، شدت بیشتری یافته است. تشدید تنش علیه لبنان و حملات ناگهانی و گسترده علیه آن در راستای تلاش رژیم صهیونیستی برای شکستن اراده حزب الله لبنان است.

تحلیلگران صهیونیستی ادعا می‌کنند انفجار پیجر‌ها و وسایل ارتباطی یک ضربه بزرگ به حزب الله بود که بازدارندگی آن را کاهش داد. بازدارندگی که در طول یکسال از شروع جنگ علیه غزه حزب الله آن را بدست آورده بود.

پاسخ دردناک حزب الله به یک درگیری همه جانبه

 اما از سویی دیگر هشام جابر، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه، در مصاحبه با الجزیره تاکید کرد که توانایی رژیم صهیونیستی برای شکست حزب‌الله از طریق این حملات غیرواقعی است، زیرا این جنبش هنوز همه توانایی‌های نظامی خود، موشک‌های دقیق و نیرو‌های رضوان و قابلیت‌های زیاد دیگری دارد که از آنها استفاده نکرده است.

او در ادامه اعلام کرد که حزب الله تاکنون خویشتن‌داری کرده و مانع از وقوع یک درگیری همه جانبه شده است، اما در صورتیکه دشمن صیهیونیستی بدون محدودیت به جنایات خود ادامه دهد، حزب الله می‌تواند حملات دردناک و گسترده‌ای علیه رژیم صهیونیستی انجام دهد. این حملات می‌تواند شهری به بزرگی حیفا را هدف قرار دهد که بیش از ۲۵۰ هزار شهرک نشین را در خود جای داده است.

از نظر کارشناس الجزیره مهمترین اهداف اسرائیل از این تشدید تنش خطرناکه را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد، از جمله تلاش ارتش رژیم صهیونیستی برای تقویت قدرت سیستم بازدارندگی که پس از عملیات طوفان الاقصی در هم شکسته شد و همچنین تلاش برای غلبه بر پیامد‌های ناشی از شکست اطلاعاتی و نظامی در مقابله با آن، که جنجال‌های بسیاری را در اراضی اشغالی به همراه داشت.

مهمترین قابلیت‌های حزب الله برای مقابله با صهیونیست‌ها

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رهبری انعطاف پذیر حزب الله، شبکه تونل‌ها و زرادخانه تسلیحات آن به این جنبش کمک می‌کند تا در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کند.

این منابع گفتند که حزب‌الله با پیش‌بینی درگیری طولانی‌مدت موشک‌ها را با سرعتی سریع به لبنان می‌آورد، اما هنوز هم به دنبال یک جنگ همه‌جانبه نیست، از سویی دیگر حملات موشکی حزب الله همچنان امکان پذیر است، زیرا زنجیره فرماندهی همچنان عملیاتی است و به لطف شبکه تلفن ثابت اختصاصی و سایر دستگاه‌ها قادر به برقراری ارتباط است.

رویترز در ادامه تاکید کرد که حزب الله به رزمندگان خود آموزش می‌داد تا در صورت شکسته شدن زنجیره فرماندهی، در گروه‌های کوچک کار کنند. به گفته این منابع، پرتاب موشک از مناطقی که قبلا توسط رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته بود، توانایی حزب الله در مخفی کردن سلاح‌های خود را ثابت می‌کند.

مخفی بودن میزان مهمات و نوع تسلیحات حزب الله

منابع مختلفی بار‌ها ادعا کردند که زرادخانه حزب الله شامل موشک‌های هدایت شونده و غیر هدایت شونده، توپخانه ضد تانک، موشک‌های بالستیک و ضد کشتی و همچنین پهپاد‌های مملو از مواد منفجره است که به آن اجازه می‌دهد تا به عمق خاک اسرائیل برسد.

بر اساس کتاب اطلاعات جهانی سازمان سیا، این جنبش تا ۱۵۰ هزار موشک و موشک دارد. از سویی دیگر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سال ۲۰۲۱ گفت که این گروه ۱۰۰ هزار عضو دارد. در همین راستا وب سایت World Factbook گفت که برآورد‌هایی که در سال ۲۰۲۲ انجام داده است می‌تواند تائید کند که حزب الله ۴۵ هزار نفر نیرودارد که ۲۰ هزار نفر از آنها تمام وقت هستند.

خبرگزاری آمریکایی الحره درباره توانایی حزب الله می‌نویسد: حزب الله زرادخانه مهمات خود را مخفی نگه می‌دارد تا کارشناسان تسلیحات را به حدس زدن میزان کامل توانایی‌های خود وادار کند. بسیاری از حدس‌ها تنها از سخنان سید حسن نصرالله زده شده است که بار‌ها تاکید کرده این جنبش تاکنون از بخش بسیار کوچکی از مهمات خود برای درگیری با رژیم صهیونیستی استفاده کرده است.

موشک‌هایی که حزب الله تاکنون استفاده کرده است

حزب الله دارای انواع موشک‌های رعد، فجر و زلزال است. موشک‌هایی که حزب‌الله در جریان جنگ غزه از ماه اکتبر به سوی اراضی اشغالی شلیک کرد شامل موشک‌های کاتیوشا و بورکان با محموله انفجاری بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بود.

در ماه ژوئن، این جنبش برای اولین بار از موشک‌های فلق ۲ استفاده کرد که می‌تواند کلاهک بزرگتری نسبت به موشک‌های فلق ۱ که در گذشته استفاده می‌شد، حمل کند.

 از جمله سلاح‌هایی که حزب الله در اختیار دارد و اخیراً از آن استفاده کرده است، موشک دوربرد فلق مجهز به کلاهک تقویت شده است. بر اساس مصاحبه‌ای که از شبکه المنار حزب الله با یکی از افسران یگان توپخانه این حزب در ۶ ژوئیه انجام داد، موشک فلق-۱ می‌تواند به اهدافی تا عمق ۱۱ کیلومتری اراضی اشغالی برسد.

به ادعای آسوشیتدپرس، حزب الله در جریان درگیری کنونی بار‌ها از موشک‌های قابل حمل ضد تانک کورنت ساخت روسیه استفاده کرده است.

در گزارشی که شبکه المیادین پخش کرد، آمده است که حزب الله از موشک هدایت شونده موسوم به الماس نیز استفاده کرده است. در گزارشی از مرکز تحقیقات و آموزش آلما اسرائیل، موشک الماس اینگونه توصیف شده است که می‌تواند اهدافی خارج از خط دید را دنبال کند و مسیری منحنی را طی کند و این امکان را برای حمله از بالا فراهم کند.

موشک‌های ضد هوایی

برای بازیگران غیردولتی مانند حزب‌الله داشتن قابلیت‌های دفاع هوایی فوق العادت است که نشان می‌دهد این گروه چقدر برای جنگ با رژیم صهیونیستی آماده است.

بر اساس آنچه واشنگتن پست به نقل از هاینس نوشته است، حزب الله از مهمات زمین به هوا، به ویژه موشک ضد هوایی ۳۵۸ برای سرنگونی پهپاد‌های صهیونیستی استفاده کرده است. هاینس گفت که حداقل در دو نوبت، این گروه از مهمات پیشرفته تری استفاده کرد که به احتمال زیاد موشک صیاد-۲ سی، یک موشک هدایت شونده با رادار که می‌تواند به اهدافی در ارتفاع تقریبی ۹۰۰۰۰ پایی بر علیه جت‌های جنگنده صهیونیستی برسد، بود.

حزب الله طی این درگیری چندین بار پهپاد‌های اسرائیلی را با استفاده از موشک‌های زمین به هوا از جمله پهپاد‌های فوق پیشرفته هرمس ۴۵۰ و هرمس ۹۰۰ را سرنگون کرد.

هواپیما‌های بدون سرنشین

چندین ماه است که حزب‌الله از پهپاد‌ها در حملات خود به سایت‌های نظامی اسرائیل، عموما نزدیک مرز‌ها و گاهی اوقات عمیق‌تر در داخل اراضی اشغالی، استفاده گسترده‌ای می‌کند.

ماه گذشته، این حزب سه کلیپ ویدئویی برگرفته از پهپاد‌های خود منتشر کرد که بررسی جامعی از اهداف حساس رژیم صهیونیستی را نشان می‌داد که آخرین آنها پایگاه رامات دیوید در مرکز اراضی اشغالی در ۲۳ ژوئیه بود که در حمله اخیر حزب الله مورد هدف قرار گرفت.

زرادخانه حزب الله شامل پهپاد‌های ایوب و مرصاد مونتاژ محلی است. این حزب همچنین دارای پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ و سایر پهپاد‌های است که توسط سیستم‌های هدایت الکترواپتیکال و GPS هدایت می‌شوند.

در راستای همه تحولات اخیر اکثر کارشناسان حتی در رژیم صهیونیستی و آمریکا بر این باروند که در صورت وقوع یک جنگ همه جانبه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مقابل همه تسلیحات حزب الله بایستد. در همین زمینه واشنگتن پست اعلام کرد که سیستم گنبد آهنین اسرائیل نخواهد توانست با حملات حزب الله مقابله کند، به خصوص که اسرائیل قبلا گنبد آهنین خود را به دلیل رهگیری موشک در طول جنگ غزه خسته کرده است.

خبرنگار: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
درد مجبوری والا کسی خوشش نمیاد پولاشو به جای رفاهیات و گردش و مسافرت خرج توپ و تانک کنه
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
مسخره خخخخخ
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
خویشتنداری دیگه تا کجا وقتی داره جنگ داخل شهر های لبنان کشیده میشود این همه موشک ها را داخل تونلها قایم کردند برای کی برای روز مبادا دیگه دل یک دل کنند بریزند جاهای حساس و زیر ساختارها شان نابود کنند تا اسراییل منطقه را کلا به آتش نکشیده
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
خلاصه این که حزب الله هر چه بیشتر تلفات بدهد نشانه قدرت بیشتر آن است.