سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولیدات سینمای کودک با جمعیت آنها در کشور تناسب ندارد

عاشوری نسب کارگردان سینما گفت: جمعیت کودکان و نوجوانان در کشور بیش از ۲۰ میلیون نفر است و تولیدات سینمای کودک با جمعیت آنها متناسب نیست.

محمد عاشوری نسب کارگردان سینما درباره وضعیت فیلم‌های کودک و نوجوان بیان کرد: مینیاتوری که از کودک در سینمای ایران ترسیم شده است شبیه کاریکاتور است. اهمیت کودک و دوران کودکی برای آینده یک سرزمین بر کسی پوشیده نیست. بنیان رشد و توسعه در کشورهای توسعه یافته بر اساس یک برنامه دقیق، استراتژی و سرمایه گذاری بلند مدت روی کودکان آن کشور استوار است که سینما از محورهای مهم آن است‌. دلیلش این است که در این عصر دانایی و رسانه، تاثیر پذیری کودکان از فیلم بیشتر از مدرسه و خانواده است‌. مخصوصا در کشورهای کمتر توسعه یافته که نظام آموزشی ضعف‌ها و مشکلات اساسی خودش را دارد و خانواده‌ها نیز یا درگیر مسائل معیشتی و شغلی هستند و آموزش و فرصت کافی برای امور تربیتی فرزندان ندارند. در نتیجه بیشترین وقت بچه ها در طول روز و یا سال صرف تماشای فیلم می‌شود.

تولید فیلم‌های کودک بسیار ناچیز است

وی ادامه داد: در نظر بگیرید از این همه فیلم‌ها و محتواهای گوناگونی که بچه ها می‌بینند چند درصدش به فیلم‌های بومی اختصاص دارد و چند درصدش را فیلم های خارجی تشکیل می‌دهند‌؟ مورد مهم دیگر این است که از بین محتواهای بومی چند فیلم موفق شده با بچه ها ارتباط برقرار کند؟ اگر توجه کنید میزان تولیدات سینمای ایران در سال چند فیلم است اما جمعیت کودکان و نوجوانان کشور چند میلیون نفر است و خارج از موضوعات کیفی که بسیار مهم است میزان تولیدات سینمای کودک با میزان جمعیت آنها در کشور تناسب ندارد. در حال حاضر جمعیت کودکان و نوجوانان بیش از بیست میلیون نفر است ولی تعداد فیلم های کودک که در سال تولید می‌شود بسیار ناچیز است. مشکل بزرگتر این مسئله است که آیا همین تعداد ناچیز فیلم های کودک فرصت اکران مناسب پیدا می‌کنند یا نه؟

وی افزود: اگر شیوه نامه حمایتی و توسعه سینمای کودک را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بیشترین تمرکز، دغدغه و منابع منتهی شده به برگزاری جشنواره فیلم کودک است. جشنواره ای که با این همه قدمت و سابقه هنوز ضعف های زیادی دارد و کارکرد و اثربخشی لازم را ندارد‌. سیاست های حمایتی از سینمای کودک باید دقیق، بلند مدت، در راستای منافع ملی و بر اساس تجربیات موفق جهانی باشد و مدیریت بر اساس سلایق و آزمون و خطا در آن بسیار زیانبار خواهد بود.

 بیشترین مخاطبان سینما کودکان و نوجوانان هستند

این کارگردان تاکید کرد: یکی از مشکلات سینمای کودک فراهم نبودن شرایط تجاری سازی در آن است‌. دولت بودجه کافی را ندارد و بخش خصوصی نیز بدلیل نبود ساختار درست انگیزه کافی برای ورود به آن را ندارد؛ زیرا سرمایه هوشمند است و جایی می رود که توجیه مناسب داشته باشد‌. این آشفتگی در حالی اتفاق افتاده است که بیشترین مخاطبان بالقوه سینما در کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و باید پرفروش ترین فیلم های سینمای کشور را فیلم های کودک تشکیل دهند و نه فیلم های دیگری که این روزها  تمام سینما را تسخیر کرده‌اند.

فعالیت جشنواره کودک نباید مختص ایام جشنواره باشد 

وی بیان کرد: متاسفانه بیشتر برنامه های ما در حوزه سینمای کودک شعاری است‌. مسائل مرتبط با کودکان آنقدر مهم و ارزشمند هستند که باید بسیار دقیق، علمی، ظریف و مینیاتوری باشند؛ اما متاسفانه آنچه در واقعیت میبینیم شبیه کاریکاتور است.

عاشوری نسب گفت: همچنین فعالیت جشنواره کودک نباید مختص ایام جشنواره باشد و نشست های تخصصی با کارشناسان مختلف، فیلمسازان، فیلمنامه نویسان، تهيه کنندگان و مدیران مرتب و در طول سال برقرار باشد تا یک خروجی مناسب از آن حاصل شود. یکی از ملزومات رشد سینمای کودک هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی مختلف در کشور است‌. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و حتی وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت نیرو و‌‌‌‌ ... همگی می‌توانند متناسب با ماموریت سازمانی خود در حمایت از سینمای کودک نقش آفرینی کنند و در تعامل با یکدیگر آینده کشور را بیمه کنند‌.

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۳
به همان دلایل واهی که در کشور دخانیات تولید و توزیع میشود!!