سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاده گناباد- قاین، کمینگاه حادثه و مرگ

جاده گناباد - قاین به دلیل سوانح دلخراش و منجر به فوت، در چند سال اخیر به "جاده مرگ" معروف شده است چنان که تصادفات این مسیر تنها در ۲ سال گذشته جان حدود ۶۰ نفر را گرفته است.

در جنوب خراسان رضوی و نقطه ورودی این استان از استان‌های جنوبی و مرکزی کشور با هزار و ۴۵۰ کیلومتر جاده اصلی و فرعی در مسیر تردد تعداد زیادی وسائل نقلیه سبک و سنگین و زائران و مسافران قرار دارد، اما برخی از جاده های این شهرستان از جمله مسیر گناباد - قاین همچنان دوطرفه و در طول سال شاهد حوادث مرگباری است.

از مجموع ۱۰۷ کیلومتر مسیر گناباد تا شهرستان قاین در استان خراسان جنوبی، ۳۲ کیلومتر در محدوده استان خراسان رضوی دوطرفه است که عمده حوادث فوتی و جرحی آن مربوط به ۱۴ کیلومتر ابتدایی این مسیر است.

این جاده به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد مقدس، محل عبور روزانه بیش از سه هزار دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین است که این میزان در فصل پرتردد تابستان به ۲ برابر نیز افزایش می یابد.

بر اساس آمار حدود ۶۰ نفر در ۲ سال گذشته در این قطعه ۳۲ کیلومتری دوطرفه جان خود را از دست داده اند و شمار بیشتری نیز آسیب دیده اند که از جمله می توان به برخورد یک دستگاه خودرو سواری پژو ۴۰۵ با تریلی در شهریور پارسال اشاره کرد که در این حادثه همه پنج عضو یک خانواده کشته شدند.

در شهریور امسال نیز در فاصله سه روز ۲ نفر در سوانح رانندگی این مسیر جان باخته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

بخشی از سوانح جاده ای این مسیر، مربوط به تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق است که خود به معضلی اساسی در این شهرستان تبدیل شده است.

واژگونی و تخطی از سرعت مطمئنه، عامل اصلی سوانح جاده گناباد- قاین

مسوول اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: ضعف فرهنگ رانندگی، رعایت نکردن قوانین و مقررات، تخطی از سرعت مجاز و خواب آلودگی از عوامل اصلی واژگونی و یا برخورد رخ به رخ تصادفات به ویژه در مسیر دوطرفه گناباد به قاین است.

محمدحسین اسماعیل‌زاده  اضافه کرد: علاوه بر جاده های دوطرفه، به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات در برخی از جاده های یک طرفه هم شاهد بروز سوانح جاده ای هستیم ولی تعداد آنها به خصوص برخورد رخ به رخ وسائل نقلیه در جاده های دوطرفه بیشتر است.

وی ضعف ایمنی خودروها را از دیگر عوامل سوانح جاده ای برشمرد و گفت: از مجموع هزار و ۳۰۰ سانحه رانندگی که در نیمه نخست امسال در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی گناباد رخ داده ۹۶۰ فقره در شهرستان گناباد و بقیه در شهرستان بجستان رخ داده است.

مسوول اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: از این حوادث جاده ای ۷۳۷ فقره در مناطق شهری و ۵۶۳ مورد در جاده ها رخ داده است که بر اثر آن ۹۲۳ نفر آسیب دیده و به بیمارستان منتقل شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در حوادث جاده ای نیمه نخست سال ۱۵ نفر در حوادث جاده ای جان باخته و ۱۳ مصدوم هم بعد از انتقال به بیمارستان فوت کرده اند.

رییس پلیس راه گناباد نیز عامل اصلی تصادفات در جاده های این شهرستان و از جمله جاده دوطرفه گناباد - قاین را واژگونی خودرو ناشی از حجم ترافیک، انحراف به چپ، توجه نداشتن رانندگان به جلو، رعایت نکردن مقررات توسط رانندگان و عجله و شتاب و نیز تخطی از سرعت مطمئنه دانست.

سرگرد علیرضا حاج‌علی از رانندگان خودروهای سبک و سنگین خواست با پرهیز از سرعت زیاد و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از بروز سوانح جلوگیری کنند.

رییس سابق پلیس راه گناباد هم گفت: افزایش سوانح جاده ای خودروهای حامل سوخت قاچاق به معضلی اساسی در این شهرستان تبدیل شده است و مسوولان ذیربط باید با حساسیت بیشتری با این معضل برخورد کنند.

سرهنگ مجتبی زنگویی اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن گناباد در نقطه ورودی استان خراسان رضوی از مسیر استان‌های جنوبی و مسیر دسترسی به استان سیستان و بلوچستان، معضل تردد خودروهای قاچاق سوخت از این مسیر دامن این شهرستان را گرفته است.

کمبود اعتبار مانع دوبانده شدن جاده گناباد- قاین

بهسازی و دوخطه‌سازی قطعه ۳۲ کیلومتری جاده گناباد به قاین، با اعتبار هزار و ۳۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است که از این میزان، زیرسازی ۱۶ کیلومتر آن از "بیدخت" تا "نجم آباد" در حوزه شهرستان گناباد به پایان رسیده و هشت کیلومتر هم در حال زیرسازی و خاکبرداری است.

اجرای این طرح در حدود پنج سال گذشته تنها حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که از ابتدای امسال به دلیل کمبود منابع اعتباری متوقف شده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت: برای تکمیل و بهسازی جاده دوبانده گناباد به قاین به عنوان یکی از جاده‌های حادثه خیز و پرتردد این شهرستان، هفت هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

ابوالفضل شاکری با اشاره به اینکه تکمیل طرح دوبانده سازی جاده گناباد به قاین در اولویت طرحهای نیمه تمام گناباد قرار دارد، از مسوولان ذیربط خواست با توجه به حادثه خیز بودن این محور، با تخصیص اعتبار لازم روند اجرای طرح فوق را سرعت بخشند.

نماینده مردم گناباد و بجستان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رفع مخاطرات جاده گناباد به قاین، به عنوان یکی از پرحادثه ترین جاده های جنوب خراسان رضوی نیازمند تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

هادی محمدپور افزود:‌ با وجود اینکه در چند ماه گذشته ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل جاده گناباد به قاین اختصاص یافته است،‌ ولی به دلیل تعلل نظام بانکی اعتبار فوق تاکنون تخصیص نیافته و بانک عامل تاکنون نسبت به آزادسازی این اعتبار اقدام نکرده است.

تخصیص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای دوبانده کردن این جاده

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس گفت: در جلسات مشترک با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه راهها و زیربناهای حمل و نقل کشور، هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای دوبانده‌سازی و توسعه جاده‌های این شهرستان های جنوبی خراسان رضوی تخصیص یافت.

محمدپور افزود: از این میزان ۸۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح دوبانده‌ سازی جاده گناباد- قاین و ۴۰۰ میلیارد ریال به دوبانده سازی جاده بجستان - فردوس تخصیص پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت کیهان راه شرق و مجری طرح دوبانده سازی جاده گناباد - قاین هم کمبود اعتبار را عامل اصلی کندی اجرای طرح فوق برشمرد و گفت: از مجموع ۲۳۰ میلیارد ریال که از ابتدای اجرای طرح فوق تخصیص یافته است ۸۰ میلیارد ریال در سال جدید محقق شد.

جواد سلیمانی گفت:‌ با تخصیص این اعتبار آسفالت ۱۴ کیلومتر زیرسازی شده این جاده که برای مدتی متوقف شده بود، به تازگی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سوانح در جاده گناباد به قاین در ۱۴ کیلومتر ابتدایی آـن از سمت گناباد روی می دهد، ابراز امیدواری کرد که با تکمیل آسفالت و بهره برداری از این قسمت، سوانح منجر به فوت و جرح در این جاده کاهش یابد.

شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.