سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روگوز در کمین مزارع گوجه فرنگی و فلفل دلمه قزوین

ویروس روگوز باعث تاولی شدن سطح میوه و لکه‌های قهوه‌ای روی میوه می‌شود.

پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: تمام تلاش گلخانه داران باید این باشد که آفت و بیماری به داخل گلخانه ورود پیدا نکند و بحث پیشگیری بسیار اهمیت دارد، چرا که با ورود بیماری به دلیل بسته بودن فضای گلخانه تکثیر آفت حداکثری می‌شود. 

پیله فروش بیان کرد: اخیرا ویروسی به گلخانه‌ها رسوخ کرده و موجب از بین رفتن محصول می‌شود و باید مراقب بود.

وی با اشاره به اینکه این ویروس از طریق بذر آلوده وارد می‌شود و انتشار این ویروس به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود، نشاء‌های حاصله نیز آلوده بوده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار را نیز آلوده کند.

به گفته این مسئول، این ویروس خسارتی برای مصرف کننده ندارد و اثر انسانی ندارد و فقط به گیاه ضرر می‌رساند.

پیله فروش افزود: این ویروس باعث تاولی شدن سطح میوه و لکه‌های قهوه‌ای روی میوه می‌شود. 

وی تاکید کرد: محصولات گلخانه ایی ما به ویژه فلفل رنگی صادرات محور هستند و کشور‌های خریدار به شدت به سلامت محصول و باقیمانده سموم حساس هستند.

پیله فروش در ادامه به وضعیت گلخانه‌های استان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ۱۸۰ واحد گلخانه فعال در این استان محصولات گلخانه‌ای تولید می‌کنند و ۲۲ واحد هم در حال ساخت هستند.

وی افزود: این تعداد واحد گلخانه‌ای در مساحت بیش از ۱۱۱ هکتار می‌باشد که انواع محصولات گلخانه‌ای را تولید می‌کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: تنوع محصولات گلخانه‌ای در قزوین از سبزی و صیفی تا تولید توت فرنگی، گیاهان دارویی و آپارتمانی و تولید نهال و نشا در بر می‌گیرد.

پیله فروش گفت: محیط گلخانه مکان کنترل اقلیم است و امکان استفاده بهتری از مکان فراهم است.

وی بیان کرد: در تولید گوجه فرنگی گلخانه ایی عملکرد ما چیزی در حدود ۳۰۰ و کیفیت محصول ما بالا و صادراتی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: ۷۵ واحد گلخانه سبزی و صیفی و توت فرنگی در استان فعال است که سطح زیرکشت این گلخانه‌ها بیش از ۳۸ هکتار است.

پیله فروش یادآور شد: در حال حاضر سالیانه ۱۰ هزار و ۲۵۲ تن انواع محصولات گلخانه سبزی و صیفی و توت فرنگی در استان تولید می‌شود.

وی گفت: همچنین در حال حاضر ۲۵ واحد گلخانه گل و گیاهان زینتی در استان فعالیت دارند که بیش از ۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، در این واحد‌ها دو میلیون و ۹۳۰ هزار اصله درختچه، یک میلیون و ۷۹۰ هزار شاخه بریده گلدانی و ۲۱۸ هزار و ۱۰۰ شاخه بریده تولید می‌شود.

پیله فروش عنوان کرد: همچنین ۱۹ واحد گلخانه تولید نشا سبزی و صیفی و پایه رویشی در سطح ۱۲ و نیم هکتار نشا سبزی و صیفی و پایه رویشی را تولید می‌کنند.

وی یادآور شد: سالیانه ۵۴۱ میلیون نشا سبزی و صیفی در این واحد‌ها تولید می‌شود.

پیله فروش در ادامه به ارائه تسهیلات اشاره کرد و گفت: این تسهیلات بسیار محدود است و از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال گذشته در استان؛ ۲۸۶ میلیارد تومان به این امر اختصاص پیدا کرده و ۳۱ درصد از این اعتبار برای ۱۶ واحد پرداخت شده است.

وی افزود: منابع ما به شدت کاهش پیدا کرده و تورم بالا و منابع محدود تناسب ندارد و گلخانه داران کمتر از این تسهیلات بهره مند می‌شوند.

خانم صفرانداقیر دیگر مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری در حوزه تولیدات گلخانه در استان فعال است.

وی در این خصوص گفت: از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را در قزوین با ۵ هزار متر مربع گلخانه آغاز کرده و حالا پس از حدود ۲۴ سال در کنار این ۵ هزار متر مربع گلخانه، پنج گلخانه دیگر را اجاره کرده و در کل حدود سه هکتار گلخانه را زیر کشت سبزی و صیفی‌جات برده است، ضمن آن که دو هکتار گلخانه هم زیر ساخت دارد. وی برای حدود ۳۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

این کارآفرین گفت: منتظر گاز کشی به شهرک گلخانه‌ای نودهک هستیم تا کشت خود را در این شهرک آغاز کنم.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قزوین هم در این برنامه با اشاره به شهرک نودهک گفت: شهرک گلخانه‌ای نودهک در فاز اول با مساحت ۷۱.۵ هکتار دارای ۵۲ قطعه است که به ۳۴ سرمایه‌گذار واگذار شده و در صورت راه اندازی کامل این شهرک گلخانه‌ای سالانه ۱۵ هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی تولید می‌شود.

به گفته اسماعیلی، در سال گذشته ۶ واحد از این شهرک به زیر کشت رفت و به بهره برداری رسید و در حال حاضر هم ۳۶ قطعه به مساحت ۴۰ هکتار دارای پیشرفت فیزیکی ۲۷ تا ۹۵ درصد است. شهریور امسال هم یک واحد به بهره برداری رسید و امیدواریم ۱۰ واحد دیگر تا آذر ماه به بهره برداری برسد.

وی عنوان کرد: در صورت تکمیل این شهرک گلخانه‌ای زمینه اشتغال برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم درمنطقه فراهم می‌شود.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قزوین با اشاره به گاز کشی به این شهرک گفت: گاز به این شهرک رسیده و سرمایه گذاران باید برای خرید انشعاب و نصب کنتور اقدام کنند.

اسماعیلی افزود: در زمینه تامین و توزیع آب و برق هم در این شهرک مشکلی وجود ندارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.