سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مدل درآمدی پادکست در جهان براساس تبلیغات است

مدیر ایران‌صدا گفت: معمولاً پادکست‌ها برخلاف کتاب صوتی در تمام پلتفرم‌ها رایگان است و چرخه حیات و مدل درآمدی‌اش بر مبنای تبلیغات است.

مهدی شاملو، مدیر ایران‌صدا درباره بخش پادکست ایران‌صدا که قرار بود در روز‌های برگزاری نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» از آن رونمایی شود، گفت: پادکست یکی از قالب‌های محتوای صوتی درخواستی است، که در چند سال اخیر مخاطب قابل توجهی در پلتفرم‌های تولید مردمی به خود اختصاص داده است. رادیو و صداوسیما به عنوان مجموعه رسانه‌ای بزرگ که در حوزه صدا سابقه نزدیک به ۸۵ ساله دارد، محتوای پایه و پادکستی زیادی در اختیار دارد. 

شاملو ادامه داد: بیش از یک سال است که بر روی راه‌اندازی پایگاه پادکست پلتفرم ایران‌صدا کار می‌کنیم. الان عناوین زیادی از محتوای اختصاصی پادکست یا محتوای صداپایه در قالب پادکست در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. کاربران می‌توانند در صفحه اول ایران‌صدا در کنار کتاب گویا به بخش پادکست مراجعه کنند. 

مدیر ایران‌صدا در پاسخ به این سوال که آیا رایگان بودن پادکست‌های ایران‌صدا سبب نمی‌شود این پلتفرم گوی رقابت را از سایر پلتفرم‌ها برباید؟ توضیح داد: معمولاً پادکست‌ها برخلاف کتاب صوتی در تمام پلتفرم‌ها رایگان است و چرخه حیات و مدل درآمدی‌اش بر مبنای تبلیغات است، نه فروش پادکست. پادکست‌های کمی نیازمند خرید حق اشتراک هستند. الان عرف جهانی برای پادکست براساس تبلیغات و اسپانسر است.

وی در پاسخ به این سوال که دسته‌بندی موضوعی پادکست ایران‌صدا شامل چه مواردی است؟ افزود: تمام موضوعات در بخش محتوایی پادکستِ ایران‌صدا وجود دارد. از پادکست اقتصادی و کارآفرینی گرفته تا حوزه سرگرمی، علمی، آموزشی، دینی و تاریخی در بر می‌گیرد.

شاملو در پاسخ به این سوال که یعنی محتوای پادکست‌ها از محتوای شبکه‌های رادیویی استخراج شده؟ بیان کرد: بله، از بهترین برنامه‌های رادیویی که از جنس پادکست است، استفاده شده است. 

مدیر ایران‌صدا با بیان اینکه ایران‌صدا در سال حدود ۴۰۰ کتاب گویا تولید می‌کند، توضیح داد: یعنی روزی بیش از یک کتاب گویا تولید می‌شود. بیشتر این کتاب‌ها با صدای چهره‌های شاخص مانند استاد بهروز رضوی و سایر صداپیشگان کشور تولید شده است. ایران‌صدا به عنوان پلتفرم صداپایه صداوسیما و یکی از پلتفرم‌های اصلی صداپایه کشور در فضای صوت و تصویر فراگیر کشور فعالیت می‌کند. صداوسیما در نمایشگاه «رصتا» دو بازوی اجرا داشت، که یکی از آن تلوبیون بود؛ که در حوزه تصویری فعالیت می‌کند و دیگری ایران‌صدا در حوزه صداست. یعنی صداوسیما فقط متولی صدا و تصویر در تلوبیون و ایران‌صداست و سایر پلتفرم‌ها بازیگران بخش خصوصی کشور هستند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.