سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فسفات قیام کهگیلویه وبویراحمد در مسیر احیا

معدن فسفات روستای قیام شهرستان لنده با پیش بینی ذخیره ۲۰ میلیون تن حدود نیم قرن پیش کشف شده بود، اما همچنان خاک می‌خورد.

قیام، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

شهرستان قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان‌های ۹ گانه کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.

طبق نظر کارشناسان، توسعه تولیدات معدنی و احداث صنایع تبدیلی و فراوری می‌تواند ایران را به قدرت صنعتی دنیا تبدیل کند و ضمن ارتقای سرانه اشتغال کشور، نفع این بخش به صورت مستقیم بر زندگی مردم می‌رسد و به ویژه در مناطق معدنی اثرگذار خواهد بود.

سال‌های زیادی است که به شهرستان لنده و روستا‌های آن به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم، محرومیت را با خود یدک می‌کشد و اگرچه در ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی، برای ایجاد زیرساخت‌ها تلاش‌های فراوانی صورت گرفته، اما خدمات انجام شده در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است.

نهایی شدن فعالیت معدن فسفات لنده می‌تواند محرومیت را از چهره منطقه کمتر توسعه یافته دیشموک بزداید و توسعه این منطقه را شتاب بخشد؛ بنابراین بهره برداری از معدن فسفات علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تولید منجر به امید آفرینی مردم منطقه و توسعه همه جانبه خواهد شد و دیگر جوانان این بخش مجبور نیستند برای یافتن کار ترک دیار بکنند.

طبق اعلام داریوش دیودیده مجری طرح ایجاد زیر بنا‌ها در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور مطالعات احداث راه‌های دسترسی به معادن تاکستان (استان قزوین) و معادن منیزیت دشت سمسور (سیستان و بلوچستان)، خدمات مهندسی طراحی برج‌های ۲۰ کیلوولت و مطالعات برق رسانی به معادن خضراء (خراسان جنوبی)، بازنگری مطالعات بهسازی و روکش آسفالت راه دسترسی به معادن زغالسنگ طبس (خراسان جنوبی)، احداث راه دسترسی به معادن فسفات کوه ریش (کهگیلویه و بویراحمد) و راه دسترسی به معادن مس سیاسترگی (سیستان و بلوچستان) در دستور کار است.

احداث راه دسترسی به فسفات دیشموک توسط ایمیدرو/ ایجاد حداقل ۱۵۰ شغل

رئیس امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) احداث راه دسترسی به معدن نیترات کوه ریش کهگیلویه و بویراحمد را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

سید حجت الله موسوی فراز افزود: معدن فسفات روستای قیام لنده قبل از انقلاب کشف شده بود و گمانه زنی و مطالعه معدن تا حدود کمی انجام شده بود، اما هیچ جاده دسترسی نداشت.

وی تاکید کرد: این معدن با پیش بینی ۲۰ میلیون تن و عیار ۱۰ تا ۱۲ درصد و شیب ۴۵ درجه زیرزمین تعیین شده است.

رئیس امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هم اینک پروانه معدن فسفات لنده در دست ایمیدرو ایست تا مطالعات را تکمیل و منجر به صدور گواهینامه کشف معدن شود.

موسوی فراز عنوان کرد: چنانچه راه دسترسی به این معدن فراهم شود حداقل ۱۵۰ نیروی بومی منطقه در آن مشغول به کار خواهند شد و مشاغل غیر مستقیم هم در کنار این ایجاد خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.