سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگهداری ۱۱۲ هزار نمونه در موزه ملی تاریخ طبیعی محیط‌زیست

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بیش از ۱۱۲ هزار نمونه گیاهی، جانوری، فسیل، سنگ و کانی، تاکسیدرمی و ژنتیکی در موزه ملی تاریخ طبیعی محیط‌زیست کشور نگهداری می‌شود.

محمدرضا اشرف‌زاده در سفر به شهرکرد با اشاره به اینکه موزه ملی تاریخ طبیعی در ستاد فعال است اظهارکرد: بخشی از نمونه‌های موجود در موزه‌های تاریخ طبیعی کشور به شکل تاکسیدرمی علمی است که در بخش مجزا نمایشگاهی و عروسکی نگهداری می‌شود.

به گفته وی، هم‌اکنون در کشور ۹۰ موزه تاریخ طبیعی یا نمایشگاهی تنوع زیستی فعال است که ۵۸ موزه از این تعداد متعلق به سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

وی به فعالیت هفت بانک ژن زیرمجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: یک بانک ژن در مرکز و ۶ بانک ژن در استان‌ها فعال هستند.

اشرف‌زاده افزود: تمام موزه‌ها در سطح ملی بخش نمایشگاهی و مخازن دارند و در بخش مخازن بیشتر نمونه‌های علمی نگهداری می‌شود که نمونه‌های موجود در این موزه‌ها از جمله نمونه گیاهی، جانوری، سنگ و کانی بیشتر با نگاه پژوهشی است که با رویکرد به حداقل رساندن نمونه‌برداری از طبیعت است که مورد استفاده محققان، پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیستی کشور بسیار بالاست گفت: پنج طرح کلان برای جمع‌آوری داده و گردآوری اطلاعات تنوع‌زیستی کشور در قالب ارزیابی زیستی جوندگان، ارزیابی زیستی خفاش‌ها، ارزیابی زیستی حشرات، ارزیابی زیستی پرندگان و پستانداران در دست اجراست.

به گفته وی، با اجرای این طرح‌ها، پایگاه داده حیات وحش و تنوع زیستی کشور در حوزه مهره‌داران تکمیل می‌شود.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۲۰ هزا بی‌مهره در کشور شناسایی شد گفت: در حوزه بی‌مهره‌گان نقض اطلاعاتی زیادی وجود دارد.

به گفته وی، برای تکمیل پایگاه داده‌ای مهرداران و بی مهره‌گان در کشور نیاز به اطلاعات پایه با رویکرد ژنتیک و گونه‌شناسی است که برای تکمیل این طرح گونه‌های شناسایی شده و همچنین گونه‌های که جدید شناسایی می‌شود، ثبت پایگاه می‌شوند.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح و شناسایی و ثبت گونه‌ها در قالب طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی با حمایت و همکاری دانشگاه‌ها و افراد متخصص و با تجربه اجرا می‌شود.

اشرف‌زاده افزود: با اجرای این طرح و تکمیل پایگاه داده‌ای تنوع زیستی، سامانه جامع محیط‌زیست و پایگاه داده تنوع زیستی ایران به روزرسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی و فعال کردن پایگاه داده‌ای زمان‌بر است افزود: با فعال شدن این پایگاه‌ها گونه‌های که از گذشته شناسایی شده ثبت و گونه‌های جدید نیز در این پایگاه ثبت می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.