سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از سه هزار هکتار از کشتزار‌های خراسان شمالی زیر کشت کاملینا

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با کشت کاملینا در سه هزار و ۷۰۰ هکتار از کشتزار‌های استان، خراسان شمالی رتبه نخست کشور را در کشت این دانه روغنی دارد.

وحید صباغ گفت: کشاورزان خراسان شمالی در کشت کاملینا استقبال چشمگیری داشتند، به طوریکه یک چهارم این دانه روغنی در کشور به کشتزار‌های خراسان شمالی اختصاص دارد.
وی با بیان این که کشت کاملینا در مقایسه با سال زراعی گذشته با ۲ برابر افزایش به سه هزارو ۷۰۰ هکتار رسید، افزود: کشاورزان استان پارسال در سطح هزار و ۶۰۰ هکتار کاملینا کشت کرده بودند.

صباغ با اشاره به ارزش غذایی و اقتصادی کاملینا در استان گفت: شهرستان شیروان با کشت هزار و ۴۰۰ هکتار بیشترین سطح و تولید این دانه روغنی در استان را دارد و شهرستان‌های مانه و سملقان با هزار و ۲۰۰ هکتار و بجنورد با هزارو ۱۰۰هکتار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: کاملیناکاران استان امسال هزار و ۲۰ تن محصول به تعاون روستایی استان تحویل دادند و ۳۴ میلیارد تومان دریافت کردند.
وی با بیان این که ۱۰۰ درصد مطالبات کاملیناکاران پرداخت شده است، افزود: این امر موجب تشویق کشاورزان برای کشت این محصول در سال‌های آینده خواهد شد.

صباغ با بیان اینکه کشت پاییزه کاملینا همزمان با کشت غلات آغازمی شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود کشاورزان بیش از پنج هزار هکتار از کشتزار‌های خود را زیر کشت این محصول ببرند.
به گفته مدیر امور زراعت استان در صورت بارندگی مناسب پیش بینی می‌شود سال زراعی آینده ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تُن کاملینا برداشت شود.
وی گفت: میزان تولید کاملینا در هر هکتار در شرایط معمول ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است و برای کشت در هر هکتار نیاز به هشت تا ۱۰ کیلوگرم بذر است.

صباغ با تاکید بر اینکه این گیاه نسبت به دانه روغنی کلزا مقاوم‌تر است، بیان کرد: در کلزا باید تقویم کشت و برداشت محصول رعایت شود بطوریکه اگر تقویم برداشت رعایت نشود دچار ریزش محصول می‌شود، اما در این محصول این طور نیست.
وی گفت: کلزا را باید تا تاریخ ۲۰ مهر ماه کشت کرد، اما تا پایان پاییز برای کشت کاملینا فرصت وجود دارد.
سه مرکز خرید شبکه تعاون روستایی در بجنورد، شیروان، مانه و سملقان برای حمایت از کشاورزان و کاهش هزینه‌های حمل و نقل در سال جاری راه‌اندازی شد.

برچسب ها: کاملینا ، کشاورزان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.