سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

پیشرفت ۷۱ درصدی راه‌آهن چابهار

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: راه‌آهن چابهار - زاهدان باهدف اتصال تنها بندر اقیانوسی در شرق کشور به شبکه ریلی، هم‌اکنون در پیشرفت فیزیکی بالای ۷۱ درصدی قرار دارد.

خیرالله خادمی مدیرعامل این شرکت، تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان را برای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی در چابهار به شبکه ریلی ضروری دانست و بیان کرد: این مسیر ریلی به طول ۶۳۴ کیلومتر در چهار بخش اجرایی تعریف شده است که حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و حدفاصل چابهار تا نیک‌شهر به طول ۱۵۱ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۷ درصد در بخش زیرسازی در حال اجراست.

 خادمی پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل مسیر را ۸۶ درصد اعلام کرد و افزود: ۹۰ درصد از عملیات اجرایی تونل‌های مسیر تکمیل شده است و عملیات ساخت احداث پل‌های بزرگ ۶۰ درصد، پل‌های کوچک ۷۶ درصد و تقاطع‌ها ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۳۹ میلیون مترمکعب از عملیات خاک‌برداری مسیر معادل ۸۹ درصد انجام شده است، خاک‌ریزی مسیر با اجرای ۲۲ میلیون مترمکعب معادل ۷۵ درصد تکمیل شده است و عملیات بتن‌ریزی نیز با یک میلیون و ۸۵۲ هزار مترمکعب به ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

 خادمی همچنین با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۷.۴ همت اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به راه‌آهن چابهار - زاهدان در سنوات گذشته اظهار کرد: علاوه بر این میزان تا کنون، ۲.۲ همت اعتبار از محل منابع عمومی و سایر منابع به همراه ۴.۲ همت از محل منابع تهاتر و در مجموع معادل ۱۳.۸ همت به این پروژه اختصاص‌یافته است.

 وی ارزش روز این ابرپروژه ریلی را حدود ۱.۵ میلیارد دلار و ارزش روزکار‌های انجام شده تا کنون را ۴۵ همت اعلام کرد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص تأمین تجهیزات موردنیاز این پروژه توضیح داد و گفت: تراورس موردنیاز این خط ریلی از کارخانه تولید تراورس بتنی در زاهدان با ظرفیت تولید روزانه ۶۰۰ اصله تأمین می‌شود و هماهنگی‌های لازم برای تأمین ریل موردنیاز پروژه با کارخانه ذوب‌آهن اصفهان انجام شده است و در آینده نزدیک عملیات ریل‌گذاری محدوده خاش تا ایرانشهر با استفاده از ریل ملی آغاز می‌شود.

 خادمی از آغاز عملیات اجرایی ساخت ایستگاه مسافری ایرانشهر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این ایستگاه با سرعت مناسبی در حال اجرا است، پلتفرم خاکی ایستگاه مسافری و تشکیلاتی چابهار آغاز شده است و عملیات احداث ایستگاه تشکیلاتی نیک‌شهر نیز در دست اقدام است.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل‌های معدنی شرق کشور را از اهداف احداث این پروژه دانست و گفت: اتصال ترانزیتی کشور‌های آسیا میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر اهدافی است که با ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان محقق می‌شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی راه‌آهن چابهار - زاهدان را یک ابرپروژه ریلی برای کشور اعلام کرد و افزود: حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی، احداث ۳۰ کیلومتر پل، ساخت ۱۷ کیلومتر تونل، استفاده از ۹۰ هزار تن ریل را نشان‌دهنده بخشی از بزرگی عملیات اجرایی در این پروژه دانست.

 خادمی درآمد بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سالانه از مجموع درآمد‌های گمرکی، ترانزیت بین‌المللی و حمل کالای داخلی از این خط‌آهن را برای اقتصاد کشور ارزشمند دانست و گفت: ظرفیت حمل کالا به میزان ۷.۸ میلیون تن بار سالانه از طریق هند و کشور‌های جنوب شرقی آسیا به کشور‌های آسیا مرکزی و روسیه، اشتغال یک هزار و ۵۶۰ نفر به طور مستقیم، ۷ هزار و ۸۰۰ نفر به طور غیرمستقیم به همراه صرفه‌جویی سالانه ۶ هزار و ۹۰۰ میلیون لیتر سوخت باارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار از دیگر منافع حاصل از افتتاح راه‌آهن چابهار - زاهدان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.