سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرگزی:

تکمیل سد بخش آباد منجر به فاجعه انسانی در منطقه سیستان خواهد شد

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: پیامد‌های محیط زیستی تالاب بین المللی هامون با تکمیل سد بخش‌آباد در افغانستان تبدیل به یک فاجعه انسانی می‌شود.

محمد سرگزی اظهار کرد: با توجه به اینکه هامون صابوری در کریدور بادی منطقه سیستان قرار گرفته، تکمیل سد بخش‌آباد و نرسیدن آب به هامون صابوری کیفیت هوای سیستان را به کلی نابود می‌کند، به طوریکه این منطقه دیگر جای زندگی نخواهد بود.
وی ادامه داد: زمان آن رسیده که دستگاه‌های متولی بویژه دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص ساخت سد بخش آباد هرچه زودتر تدبیری برای جلوگیری از ایجاد فاجعه انسانی در منطقه سیستان بیاندیشد.
نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی گفت: آبگیری تالاب هامون صابوری از این جهت اهمیت دارد که با توجه به مسیر کریدور باد منطقه سیستان موجب تثبیت خاستگاه‌های گرد و غبار می‌شود؛ ساخت سد بخش‌آباد آبگیری هامون صابوری را متوقف خواهد کرد و معضل گرد و غبار سیستان را به اوج خود می‌رساند.
وی بیان کرد: سد بخش‌آباد بر رود فراه را باید به‌عنوان تسریع در نابودی کامل تالاب بین‌المللی هامون و قطع امید به ادامه حیات در منطقه دانست و این امر برای مردم سیستان و برای نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
سرگزی درباره راهکار‌های دریافت حق‌آبه هامون از فراه‌رود اظهار کرد: در خصوص فراه رود بین ما و افغانستان هیچ معاهده‌ای وجود ندارد، اما می‌توان به رأی کمیسیون دلتا استناد کرد، زیرا در بند ۱۶۱ دلتا قید شده که حقابه زیست محیطی تالاب‌های هامون باید از رودخانه‌های شمال و غرب هامون، یعنی هاروت و فراه‌رود تأمین شود. در این معاهده که افغانستان هم آن را پذیرفته، آمده است که آب هیرمند برای تأمین معاش و کشاورزی مردم سیستان و رودخانه‌های شمال و غرب که علاوه بر هاروت و فراه‌رود شامل رودخانه‌های کوچک در ایران نیز می‌شود، باید برای حقابه زیست محیطی تالاب هامون باشند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کمیسیون دلتا، با توجه به اینکه هامون یک تالاب بین‌المللی است و در کنوانسیون رامسر نیز ثبت شده و ذخیره‌گاه زیست کره نیز محسوب می‌شود؛ می‌توان از طریق صندوق توسعه محیط زیست سازمان ملل هم اقدام کرد.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به طبق مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل، حقوق زیست محیطی در دسته حقوق بشر قرار گرفته و پیامد‌های زیستی رویکرد هیدروپلیتیکی افغانستان مصداق نقض حقوق بشر است، بنابراین از طریق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
وی افزود: دولت چهاردهم باید در همین ابتدای شروع به کار کابینه جدید در مورد ایجاد سد بخش آباد ورود پیدا کند، تا هم ما و هم طرف مقابل بداند که تضییع حقوق مردم سیستان چه تبعات و آثاری خواهد داشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.