سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای سبز دادگستری کوهچنار برای متخلف شکار

مسئولان قضایی شهرستان کوهچنار با بهره گیری از قوانین مجازات‌های جایگزین حبس، شکارچی غیرمجاز را محکوم به خرید ۴ عدد دوربین چشمی و تله‌ای کردند.

محمد امین بیرامی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون اظهار کرد: قانونگذار به دنبال پیگیری رویکرد زندان زدایی در جرائم سبک‌تر، در قالب بند‌های قانونی ۶۴، ۶۶، ۷۹ و ۸۹ قانون مجازات اسلامی، کم و کیف مجازات‌های جایگزین حبس را مشخص کرده است، این بار مسئولان قضایی شهرستان کوهچنار با بهره گیری از این قوانین، شکارچی غیرمجاز را محکوم به خرید ۴ عدد دوربین چشمی و تله‌ای کردند.

او ادامه داد: این تجهیزات از سوی شکارچی غیرمجاز خریداری و تحویل اداره محیط زیست شهرستان شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کازرون افزود: جزای نقدی روزانه، محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی رایگان از جمله مواردی است که قانون گذار به جای حبس در نظر گرفته است تا متخلفان را از این طریق با طبیعت و محیط زیست انس بیشتر دهد.

بیرامی با بیان اینکه «حکم سبز» در بسیاری از موارد بیش از حبس و زندان تاثیر تربیتی و تادیبی دارد، گفت: حکم سبز در زمره این مجازات‌ها جای می‌گیرد که در قالب آن برخی از متخلفان محیط زیستی برای تامین نیاز‌های حفاظت محیط زیست به کار گرفته می‌شوند یا خدماتی ارائه می‌دهند.

 براساس ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن‌ها ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس است، به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند؛ البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته‌اند یا از سابقه کیفری آن‌ها بیشتر از ۵ سال نگذشته باشد.

صید، شکار و برداشت غیرقانونی از طبیعت و آلودگی محیط زیست نمونه‌هایی از تخلف‌های محیط زیستی است که برای رسیدگی به مراجع قانونی ارجاع می‌شود و در صورتی که متخلف شرایط ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی را داشته باشد با حکم سبز به سمت ارائه خدماتی هدایت می‌شوند که پیشتر سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد کرده است.

دستگیری شکارچیان متخلف در شهرستان کازرون 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون از دستگیری ۲ متخلف شکار در این شهرستان خبر داد.

محمد امین بیرامی رئیس اداره حفاظت محیط زیست کازرون با اشاره به دستگیری ۲ متخلف شکار در این شهرستان، اظهار کرد: یک متخلف قبل از انجام جرم دستگیر شد و یک شکارچی نیز با ۳۲ فرد تیهو و یک کبک شکار شده در گشت محیط بانان شهرستان کازرون در منطقه «کوه سرخ» دستگیر شدند.

او با بیان اینکه شکار یکی از موارد آسیب زا به طبیعت و محیط زیست قلمداد می‌شود، ادامه داد: شکار و صید بی رویه حیوانات و پرندگان از سوی افراد سودجو و فرصت طلب بی حرمتی و ضربه به طبیعت است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون اضافه کرد: سلب آزادی یا گرفتن جان حیوانات و پرندگان وحشی از سوی خاطیان در طبیعت، زیبایی را از طبیعت گرفته و به این نعمت الهی لطمه وارد می‌کند.

او با بیان اینکه باید با طبیعت دوست و مهربان بود، تصریح کرد: افراد باید برای محیط زیست اهمیت بیشتری قائل شوند و یقین بدانند که طبیعت با وجود انواع حیوانات و پرندگان زیبا و دیدنی است.

بیرامی، برخورد قانونی با شکارچیان متخلف را امری لازم و ضروری دانست و گفت: افرادی که به طور غیرمجاز دست به شکار حیوانات و پرندگان می‌زنند در صورت مشاهده از سوی محیط بانان دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.