سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هرمز نخستین جزیره سبز ایران می‌شود

یک شرکت استارتاپی طرحی را برای تبدیل جزیره هرمز به عنوان نخستین جزیره سبز با الگو از یک جزیره یونانی در دست اجرا دارد.

امیرارسلان عامری، مدیرعامل استارتاپ  جامُش گفت: وضعیت نامناسب و تجمع غیر اصولی پسماندها در محلی که قبلا زیستگاه حیواناتی مانند آهوها بوده، سلامت محیط زیست و مناظر زیبای آن را به شدت به خطر انداخته است؛ همچنین دود ناشی از سوزاندن زباله ها در آن محل نیز باعث آلودگی هوا می شود.

عامری با اشاره به اینکه جزیره هرمز را به نام جزیره خاک های رنگی می شناسند، گفت: متاسفانه وضعیت زیست محیطی بحرانی سایت پسماند جزیره هرمز، اکنون آن را به جزیره زباله های رنگی تبدیل کرده است که سلامت شهروندان و گردشگران را نیز تهدید می کند.

او گفت: سر ریز شدن سطل های زباله در سطح جزیره، تجمع پسماندها در اطراف سطل ها و فعالیت غیر بهداشتی و غیر اصولی زباله گردها در محل تجمع زباله ها ممکن است موجب انتقال بیماری شود.

در برخی از فصل‌های سال که آب وهوای مناسب است روزانه ۲ برابر جمعیت جزیره هرمز گردشگر وارد جزیره می‌شود. 

با ورود این میزان گردشگر روزانه ۸ تن زباله در این جزیره تولید می‌شود که دپو می‌شود. برخی از آنها سوزانده وبرخی نیز در جزیره رها می‌شود.

در پی سوزاندن زباله‌های رها شده در کوه‌های این جزیره خاک‌های رنگی این کوه‌ها نیز سوخته وبه رنگ خاکستر تبدیل می‌شود.

برخی از پسماند‌ها مثل شیشه‌های نوشیدنی نیز به صورت گسترده در طبیعت بکر این جزیره رها شده و چهره بدی به این جزیره زیبا تحمیل کرده است.

دپوی این زباله‌ها آسیب‌های زیادی به این طبیعت زیبا می‌زند و در دراز مدت ۸۵ درصد کوه‌های رنگی جزیره به زباله دان فعالیت‌های انسانی تبدیل می‌شود.

مدیر کل محیط زیست هرمزگان در این زمینه گفت:از آنجایی که هرمز نگین گردشگری کشور به شمار می‌رود اگر راهی برای جلوگیری از رها سازی و خروج این زباله‌ها پیدا نشود در آینده این نعمت خدادادی را باید با بدترین شکل به نسل آینده منتقل  کرد.

وی با استقبال از شرکت‌های دانش بنیان و ایده پرداز برای اجرای ایده‌های نوین در راستای جمع آوری، تفکیک وتبدیل پسماند به محصولات ارزش افزوده گفت:باید ایده‌ها به پروژه وطرح تبدیل واجرا شود تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها به شیوه‌های بازیافت پسماند دست پیدا کرد.

در جزیره هرمز اکنون ۵ سایت دپو زباله وجود دارد که حدود ۹۰ درصد زباله‌ها رها شده است.

حبیب بهادری فرماندار شهرستان بندرعباس نیز در نشست معرفی اولین جزیره سبز ایران با همت این شرکت استارتاپی گفت:تا زمانی که تکلیف ما با محیط زیست حل نشود، توسعه پایدار شکل نمی‌گیرد؛ البته این موضوعی است که شاید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار نگیرد.

فرماندار شهرستان بندرعباس گفت:البته برای محقق شدن این امر باید نقاط مشترک تعریف شود تا صنایع برای مسئولیت اجتماعی ترغیب شود.

بهادری با اشاره به ایده استارتاپی مطرح شده در راستای حل مشکلات جزیره هرمز با کمک مردم و دستگاه‌ها گفت: البته نقد‌هایی هم به این ایده وارد بود که امیدواریم اصلاح شود، ما هم در کارگروه پسماند بندرعباس آماده هستیم که این موضوع مطرح شود تا اکوسیستم را در هرمز تعریف کرد.

هُرمُز جزیره‌ای ایرانی در خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندرعباس است. این جزیره بیضی‌شکل در مجاورت تنگه هرمز قرار گرفته و از مقصد‌های گردشگری جنوب ایران است.

خاک هرمز از چندین رنگ تشکیل شده است که به رنگین کمان خلیج فارس شهرت دارد، اما رنگ سرخ در همه قسمت‌های جزیره هرمز به چشم می‌خورد و به نمادی از جزیره هرمز تبدیل شده است.

جمعیت این جزیره ۶ هزار نفر است ودرامد ساکنان این جزیره از گردشگری تامین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان را در پیام رسان های داخلی دنبال کنید:
 
برچسب ها: جزیره هرمز ، پسماند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.