سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نحوه نظارت بر اجرای حکمرانی در فضای مجازی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد: دولت و دستگاه‌های اجرایی باید درباره قوانینی که در حوزه فضای مجازی وجود دارد، خود را پاسخگو و مسئول بدانند.

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: حکمرانی در فضای مجازی یک اولویت غیر قابل انکار برای کشور است.

او افزود: به دلیل سرعت تحولات در فضای مجازی، ما شاهد پیچیدگی‌ها در حکمرانی در فضای مجازی هستیم؛ اما این پیچیدگی‌ها نباید بهانه‌ای برای کم‌کاری در این حوزه شود.

وی با بیان این که دولت‌ها در حوزه حکمرانی در فضای مجازی راهبرد روشنی ارائه نداده‌اند، گفت: مجلس مکانیزم‌های هایی برای نظارت بر اجرای حکمرانی قانونمند در فضای مجازی دارد و از این مکانیزم‌ها استفاده خواهد کرد؛ کمیسیون فرهنگی و کمیته فضای مجازی مجلس خود را ملزم به نظارت بر قوانین در حوزه فضای مجازی می‌داند و دولت و دستگاه های اجرایی باید درباره قوانینی که در حوزه فضای مجازی وجود دارد، خود را پاسخگو و مسئول بدانند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که مجلس از دولت خواسته‌ است که درباره فضای مجازی یک لایحه جامع و کامل بدهد که در آن همه چیز اعم از حقوق کاربران و رفتار شبکه‌های اجتماعی روشن و شفاف باشد، گفت: مجلس یک طرح درباره فضای مجازی دارد که آن را ارائه نداده است؛ چون انتظار داریم دولت در این حوزه لایحه دهد. چرا که لایحه حتما با پشتوانه اراده دولت است و اهمیت آن بیشتر از طرح است؛ اما اگر دولت، لایحه ندهد و در این حوزه کم‌کاری کند، قطعا مجبور خواهیم شد یک طرح جامع بدهیم و دولت را ملزم به اجرای آن کنیم.

وی با بیان این که مجلس باید مکانیزم‌های نظارت خود در حوزه فضای مجازی را توسعه بدهد، گفت: هفته آینده، کمیسیون فرهنگی مجلس اولویت‌های خود را مشخص خواهد کرد که قطعا موضوع فضای مجازی و حکمرانی در فضای مجازی یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون فرهنگی خواهد بود.

اخلاقی با بیان این که، شورای عالی فضای مجازی یک شورای حاکمیتی است و باید نگاه حاکمیتی به آن وجود داشته باشد، گفت: یکی از موارد مهم برای حکمرانی در فضای مجازی، این است که دولت محترم و رئیس‌جمهور، جایگاه شورای عالی فضای مجازی را ارتقا بدهد؛ چرا که اهمیت شورای عالی فضای مجازی در سطح دیگر شوراهای که زیر نظر رئیس‌جمهور است، نیست و این شورا اهمیت فراوانی دارد و نقش آن در حکمرانی قابل قیاس با دیگر شوراها نیست.

وی با بیان این که باید اراده و قدرت حاکمیت در فضای مجازی مشهود باشد، گفت: حکمرانی در فضای مجازی باید اراده دشمن در این فضا را از بین ببرد و اراده حاکمیت را در آن محقق کند؛ دولت جمهوری اسلامی و شورای عالی فضای مجازی باید در فضای مجازی اعمال حکمرانی کنند؛ مجلس از اعمال قدرت دولت در فضای مجازی حمایت می‌کند و دولت با پشتوانه مجلس می‌تواند اعمال قدرت در حوزه فضازی مجازی داشته باشد و اجازه ندهد هیچ شبکه‌ اجتماعی و پیام‌رسان خارجی با نظر و اراده خودش در ایران فعالیت کند و خود را به دولت جمهوری اسلامی پاسخگو نداند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان این که باید نگاه مجلس و دولت به فضای مجازی اصلاح شود، گفت: ما همواره با نگاه تهدیدی به فضای مجازی نگاه کرده‌ایم و با این نگاه منفی، این فرصت را تبدیل به تهدید کرده‌ایم؛ نظارت مجلس در حوزه حکمرانی قانون‌‌‌مند در فضای مجازی به سرعت و دقت بالایی انجام خواهد شد و دولت باید درباره عملکرد خود در حوزه فضای مجازی به مجلس، کمیسیون فرهنگی و کمیته فضای مجازی پاسخگو باشد.

اواضافه کرد: مجلس از تشکیل مجموعه‌‌های پژوهشی در حوزه حکمرانی فضای مجازی حمایت خواهد کرد؛ به نظر من ما اکنون مجموعه‌های نخبگانی برای ارائه راهکار در حوزه حکمرانی فضای مجازی نداریم و باید مجموعه‌های پژوهشی و نخبگانی در فضای مجازی تشکیل شود و مجلس از تشکیل این مجموعه‌ها حمایت خواهد کرد.

اخلاقی در پایان تاکید کرد: مجلس به عنوان نهاد ناظر موظف به حمایت از حکمرانی و اعمال حکمرانی در حوزه فضای مجازی است و از وزیر محترم ارتباطات انتظار و مطالبه داریم که فوراً مشخص کند که چه اقدامی در حوزه اجرای حکمرانی در فضای مجازی ترتیب خواهد داد که این مهم موجب می‌شود که نظارت مجلس نیز توسعه یافته و نقش مجلس در حکمرانی فضای مجازی افزایش یابد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.