سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز سرشماری مرال در زیستگاه های گیلان  

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از سرشماری مرال در شهرستان‌های گیلان خبر داد.

حمزه عشوری  با بیان این خبر گفت:   با تعیین چهار ایستگاه  همه ساله برآورد نسبی از فراوانی و پراکنش این گونه ارزشمند را با حضور کارشناسان ، محیط بانان اجرا میکند که امسال با توجه به دستور العمل های ابلاغی در خصوص مشارکت های افراد علاقه مند و محلی و بومی منطقه و گروه های مردم نهاد یقینا موثرتر  اجرا خواهد شد.

شهرستان املش هم مرز شهرستان های سیاهکل و لنگرود و رودسر بوده و احتمال مهاجرت های تغذیه ای و یا تولید مثل  مرال ها در جنگلها و زیستگاههای این شهرستانها دور از انتظار نیست لذا  همکاری و مشارکت شهرستان های همجوار در اجرای برنامه های حفاظتی و ایجاد محیطی امن در این مناطق میتواند در بقاء این گونه با ارزش بسیار موثر باشد.

وی افزود:  گاو بانگی از اوایل هر سال با نصب دوربین های تله ای در زیستگاه های این شهرستان اقدام به جمع آوری آمار حضور این گونه در شهرستان می نماید و همه ساله تصاویری زیبا و ارزشمند از حضور مرال در این زیستگاه ها به ثبت می رساند .

حمزه عشوری با اشاره به اینکه هر ساله از نیمه‌ شهریور ماه تا اواسط مهر ماه، سرشماری مرال در زیستگاه‌های انجام می‌شود تصریح کرد:این دوره سرشماری که موسوم به «گاو بانگی» است، زمان جفت‌گیری مرال‌ها می‌باشد که مرال‌های نر با برآوردن نعره‌های بسیار بلند، مرال‌های ماده‌را به سمت خود می‌کشانند.

این گزارش می افزاید  مرال (Cervus elaphus)، گوزن یا گاوکوهی بزرگترین علفخوار جنگل‌های شمال ایران است که در حال حاضر به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه در معرض تهدید قرار دارد.

برچسب ها: مارال ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.