سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از بکارگیری پنل‌های خورشیدی در اراضی کشاورزی تا تجهیز تراکتور‌ها به جی پی اس در فارس

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از بکارگیری پنل‌های خورشیدی برای چاه‌های آب کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

مهدی یوسفی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت با اشاره به استفاده از پنل‌های خورشیدی برای چاه‌های آب کشاورزی در اراضی کشاورزی این شهرستان، اظهار کرد: استفاده از پنل‌های خورشیدی در صنایع کشاورزی و دامداری مانند گلخانه‌ها و مرغداری ها، علاوه بر تامین برق، به افزایش راندمان مصرف آب و استفاده بهینه از زمین‌های کشاورزی، کمک شایانی خواهد کرد، همچنین باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

او افزود: دیکر مزیت سیستم‌های خورشیدی با ظرفیت ۸۰ درصد دیماند پمپ آب‌های کشاورزی، معافیت از خاموشی احتمالی است.

یوسفی گفت: این پنل‌ها مستقل از شبکه، برق مورد نیاز را برای آبیاری فراهم می‌کنند و سود قابل توجهی برای کشاورزان همراه دارند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت اظهار کرد: این سیستم می‌تواند باعث ۳۰ درصد کاهش مصرف آب در کشاورزی، صنایع و دامداری‌ها شود.

او اضافه کرد: از دیگر مزایای استفاده از این سیستم ها، صرفه جویی در هزینه دیزل تولید برق بوده و وابستگی به برق دولتی وجود ندارد، همچنین باعث افزایش استقلال و پایداری کشاورزان می‌شود و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان زرین دشت در استفاده از پنل‌های خورشیدی اقدامات موثر انجام داده است، تصریح کرد: کشاورزان و بهره برداران این حوزه اقدام به نصب پنل‌های خورشیدی کرده اند و با رضایتمندی کسانی که این پنل‌ها نصب کرده اند استقبال در بین کشاورزان و دامداران رو به توسعه است. همچنین جهت تشویق به این امر حمایت‌های مالی و تسهیلاتی نیازمند است.

آغاز برداشت پسته از باغات سروستان

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان از آغاز برداشت پسته از سطح ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار باغات این شهرستان خبر داد.

هومان جلالی دو قزلو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان اظهار کرد: برداشت محصول پسته از سطح ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات مثمر شهرستان از نیمه دوم شهریورماه آغاز شده است و تا پایان مهر ماه ادامه خواهد داشت.

او افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری علی رغم محدودیت‌ها و تنش‌های موجود نظیر وجود گرمای بی سابقه در تابستان و وجود سیل و تکرگ در مردادماه و تنش‌های کم ابی ناشی از قطع مکرر برق الکترموتور‌های چاه‌های کشاورزی، بیش از ۱۴ هزار تن محصول پسته‌تر از باغات پسته سروستان برداشت و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه شود.

جلالی دو قزلو ادامه داد: جهت فرآوری و عرضه محصول مرغوب تعداد ۱۰ واحد صنایع تبدیلی و فرآوری تحت عنوان ترمینال فرآوری ضبط پسته با نظارت این مدیریت در شهرستان در حال فعالیت بوده و عملیات فرآوری را در طول برداشت محصول انجام می‌دهند.

این مقام مسئول بیان کرد: شهرستان سروستان با داشتن ۶ هزار و ۸۷۷ هکتار باغ پسته از قطب‌های مهم تولید پسته استان بوده و با توجه به شرایط اقلیمی و خاک مناسب بهترین محصول تولیدی را از نظر کمی و کیفی دارا بوده که از این میزان سطوح باغات بیش از ۵ هزار هکتار آن مثمر و مابقی سطوح باغات جدیدالاحداث است.

جلالی دو قزلو تصریح کرد: از کل سطوح باغات مثمر میزان ۵۰۰ هکتار بر اثر تگرگ و سیل دچار خسارت شده و علاوه بر آن بیش از ۲۵ درصد از محصول تولیدی بر اثر تنش‌های دمایی و گرمای بی سابقه امسال و کم آبی با افت محصول و پوکی میوه مواجه شده است.

آغاز عملیات تهیه بستر کاشت در اراضی زراعی زرین دشت

 سرپرست جهاد کشاورزی زرین دشت از آغاز عملیات تهیه بستر کاشت در بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی خبر داد.

مهدی یوسفی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت اظهار کرد: یکی از عوامل اساسی و تاثیرگذار در کاشت گیاهان، انتخاب و تهیه بستر کاشت مناسب است و نخستین مرحله، آماده سازی زمین کشاورزی است که طی ۲ مرحله صورت می‌گیرد: تهیه بستر کاشت اولیه و تهیه بستر کاشت ثانویه.

او ادامه داد: به طور کلی انجام این عملیات شامل فراهم سازی محیط مناسب برای رشد گیاه، کاهش فرسایش خاک، حفظ رطوبت خاک و کنترل علف‌های هرز است.

یوسفی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر در شهرستان، برخی از اراضی مناطق شهرستان دارای رطوبت کافی جهت انجام شخم اولیه است که در این خصوص کمک شایانی به کشاورزان شده است.

او گفت: با توجه به شروع فصل زراعی از مهر ماه عملیات تهیه بستر در سطح ۱۰ هزار هکتار انجام خواهد گرفت که این عملیات زراعی تا پایان فصل کشت به صورت مداوم ادامه خواهد داشت.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت ادامه داد: محصولات زراعی شهرستان شامل کلزا، جو و گندم خواهد بود که در این سطوح کشت صورت پذیرفت.

این مقام مسئول اضافه کرد: انجام عملیات تهیه بستر مستلزم تهیه و تامین سوخت به موقع تراکتورداران است که به طور قطع مساعدت‌های لازم از طریق سازمان جهاد کشاورزی فارس صورت خواهد پذیرفت تا خللی در روند تهیه و آماده سازی و در نهایت کاشت محصولات وارد نشود.

تجهیز تراکتور‌های کشاورزی به جی پی اس

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از نصب بیش از ۳۰ جی پی اس بر روی تراکتور‌ها خبر داد و گفت: قرار نیست سهمیه سوخت کاهش یابد.

فرهمند آقایی با اشاره به نصب بیش از ۳۰ جی پی اس بر روی تراکتورها، اظهار کرد: نصب جی پی اس بر روی تراکتور کشاورزان اقدامی برای مدیریت بهینه مصرف سوخت است و کشاورزان نگران کاهش سهمیه و یا قطع آن نباشند.

او، این اقدام را مصوبه ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و تفاهم نامه بین استانداری، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: ما مکلف به اجرای این مصوبه هستیم و بر اساس برآورد‌ها نصب چی پی اس به نفع کشاورزان است و در این طرح بر اساس عملکرد و پیمایش تراکتور میزان سوخت داده می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: تراکتور داران در سامانه http://viramap.ir/order درخواست خود را ثبت می‌کنند و سپس با همکاری شرکت ویراگستر و نظارت مستقیم مسئول مکانیزاسیون شهرستان دستگاه جی پی اس نصب می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون تأکید کرد: سوخت اعلامی مختص بخش کشاورزی است تا با توزیع عادلانه آن تراکتورداران بتوانند سهمیه را فقط در بخش کشاورزی مصرف کنند.

علیدادی مسئول مکانیزاسیون شهرستان گفت: مبنا در تخصیص سوخت میزان کارکرد واقعی و پیمایش تراکتور است و به هر میزانی که سوخت مصرف شود به کشاورز تخصیص داده می‌شود.

او با اشاره به وجود هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور کشاورزی در شهرستان، افزود: هزینه نصب جی پی اس بر روی تراکتور ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با مالیات بر ارزش افزوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.