سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی۲۸۷ نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با غربالگری‌های انجام شده، ۲۸۷ نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در استان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته شده است.

فاطمه ترکمان اسدی از غربالگری ۶۲ هزار و ۴۲۱ نوزاد از نظـر کم‌کاری تیروئید و فنیـل کتونـوری خبر داد و اظهار داشت: در استان همدان ۲۸۷ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی و درمان شدند.

وی به اجـرای برنامـه غربالگـری بینایـی و شـنوایی کـودکان ۳ تا ۶ سال بـا همکاری سـازمان بهزیستی، اشاره کرد و گفت: ۶۲ هزار و ۴۲۱ نوزاد از نظـر کم‌کاری تیروئید و فنیـل کتونـوری مورد غربالگری قرار گرفتند و ۲۷۸ نوزاد مبتـلا بـه کم‌کاری تیروئید شناسایی و مورد درمان قرار گرفتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از واکسیناسیون هفت هزار و ۷۴۰ مورد از گروه‌های در معرض خطر هپاتیت خبر داد و عنوان کرد: برنامه مکمل یاری برای دانش‌آموزان اجرا شده که بر اساس آن، مکمل‌های آهن و ویتامین D برای ۱۲۰ هزار و ۶۵۹ دانش‌آموز انجام شده است.

ترکمان اسدی افزود: در طول سه سال گذشته به ۲۶ هزار و ۸۴۰ نفر خدمات مشاوره تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در طرح پویش ملی سلامت ۹۳۰ هزار نفـر جمعیـت بـالای ۳۰ سـال اسـتان از نظـر ابتـلا بـه دیابـت و فشارخون بـالا مورد غربالگری قرار گرفتند، عنوان کرد: در هفته دولت امسال ۱۷ پـروژه حوزه سلامت (بهداشت و درمان) با اعتبار بیش از ۶ هزار میلیارد ریال در هفت شهرستان استان همدان مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در این مدت ۱۵۵ میلیارد ریـــال برای پروژه‌های عمرانـــی و ۱۴.۵ میلیــارد ریــال بــرای تجهیــزات واحـدهــای بهـداشتـی از محل خیریــن ســلامت جذب شده است.

ترکمان اسدی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در دو شهرستان کبودرآهنگ و بهار، گفت: در این مدت ۱۸ هزار و ۱۵ نفر از بازماندگان فوت بر اثر کرونا خدمات روان‌شناختی دریافت کردند.

وی به مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: در همین راستا در این مدت ۱۲ همایش با موضوع جمعیت و فرزندآوری، ۲۳ جلسه قـرارگاه جوانـی جمعیـت در دانشـگاه، ۱۹ جلسه کمیته بهداشـت ذیل قـرارگاه جوانـی جمعیـت، چهار جلسه کمیتـه رصـد و پایـش ذیـل قـرارگاه جوانـی جمعیت و ۱۵ کارگاه آموزشی با موضوعات مرتبط با جمعیت ویژه مدیران، کارشناسان ستادی و کارکنان محیطی برگزار شده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن اشاره به کسب رتبه برتر دانشگاه بین دستگاه‌های استانی در رویداد ملی جمعیت استانداری، گفت: در این مدت پنج هزار و ۲۰۶ زوج نابارور شناسایی و سه هزار و ۳۷۵ زوج به مراکز درمان ناباروری استان ارجاع داده شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۵.۱۸ درصدی همراه بوده است. 

ترکمان اسدی با بیان اینکه دانشـگاه علـوم پزشـکی همـدان متولـی نظـارت بـر سـلامت آب شـرب مـردم اســتان اســت و بــا توجــه بــه خشکسالی‌های اخیــر و تنــش آبــی تابســتان ۱۴۰۱ و تامیــن آب شــرب از منابــع مختلــف، نظــارت بــر ســلامت ایــن مایــه حیــات بــرای مــردم اهمیــت بیشــتری یافــت و بــه عنــوان یــک کارویــژه در دســتور کار دانشــگاه قــرار گرفــت، عنوان کرد: از زمانـی کـه موضـوع تکمیـل خطـوط آبرسـانی از طریـق سـد تالـوار در تنـش آبـی همــدان و گمانه‌زنی‌ها در خصــوص وجــود فلــزات ســنگین در آب مطــرح شــد نمونه‌گیری‌ها از آب ســد تالــوار آغــاز شــد.

وی ضمن اشاره مشارکت فعـال ۷۰ نفـر کارشنـاس بهداشـت محیـط بیــش از ۶۳ هــزار نفر ســاعت در رابطــه بــا نظــارت بـر تأمیـن و توزیـع آب شـرب سـالــم و بهـداشتــی، گفت: بــا تلاش‌های صــورت گرفتــه آبــی کــه از خــط لولــه جدیــد بــه همــدان رســید و بعـد از تصفیـه در شـبکه آبرسـانی همـدان توزیـع می‌شود منطبـق بـر اسـتاندارد ملــی و ســازمان جهانــی بهداشــت اســت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.