سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های کشور اتفاق می‌افتد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:امروز ۶۰ درصد اتلاف در نیروگاه‌های کشور اتفاق می‌افتد.

مالک شریعتی عضو کمسیون انرژی مجلس در همایش بهروری انرژی گفت:امروز بهروری انرژی باید از سمت تولیدکنندگان و حاکمیت صورت گیرد،مجلس یازدهم در ریل گذاری بهروری انرژی ورود کرده است.

او افزود: امروز ۶۰ درصد اتلاف در نیروگاه های کشور داریم،در بخش سوخت مایع یک و نیم میلیارد لیتر قاچاق در سال صورت می گیرد،سیاست گذار باید قانون را اجرا و اصلاح کند

این نماینده مجلس گفت:صرفه جویی در مصرف، مولفه مهمی در مدیریت انرژی است و به منظور حل معضل ناترازی نیرو چاره‌ای جز استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم. البته مجلس در این باره قدم‌هایی برداشته و ظرفیت‌های قانونی خوبی هم در این خصوص ایجاد کرده است.

او افزود:اگر مصرف انرژی در کشور به درستی مدیریت نشود در ۴-۵ سال آینده کشور در تولید و مصرف انرژی با بحران جدی روبرو خواهد شد،فرآورده‌های ارزان در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته و همین مسئله باعث شده نیروگاه‌ها از فناوری‌های نوین برای بهینه‌سازی انرژی استفاده نکنند و بیشترین اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق رخ داده است. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد:بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی در کشور وجود دارد که معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام است و اگر تنها ۲۵ درصد آن را بهینه‌سازی کنیم گام مهمی برداشته‌ایم.

او افزود:از ابتدای برنامه پنجم تا انتهای برنامه ششم توسعه باید شاخص شدت مصرف انرژی ۵۰ درصد کاهش می‌یافت، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

در ادامه مجید لطفی حقیقت، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی و عضو کمیته راهبری جایزه گفت: جایزه ملی بهره‌وری انرژی برق به عنوان بازوی عملیاتی سازمان مدیریت صنعتی عمل خواهد کرد.

وی به اهمیت ارزیابی سرمایه مرتبط با مصرف انرژی برق اشاره کرد و گفت: این اقدام یکی از کارهای موفق سازمان است. 

وی افزود: این ارزیابی با همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی و سایر همکاران سازمان مدیریت صنعتی انجام شده است. هدف از این ارزیابی، توسعه فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی برق و ایجاد انگیزه برای مدیران عالی کشور است تا با مقایسه خود با معیارهای سنجش، جایگاه خود را نسبت به سایر صنایع مشخص کنند.

لطفی حقیقت همچنین به اهمیت معیارهای ارزیابی در صنایع مختلف اشاره کرد و افزود: این معیارها باید ملموس و قابل اجرا باشند. وی خاطرنشان کرد: با ادامه این فعالیت‌ها، بتوان فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی برق را نهادینه کرد و شاخص‌های عملکرد صنایع را بهبود بخشید.

وی ابراز امیدواری کرد این جایزه بتواند به توسعه بهره‌وری انرژی برق در کشور کمک کند.

وی ادامه داد: به عنوان اولین ارزیابی، افتخار داریم که ارزیابی سرمایه مرتبط با مصرف انرژی برق انجام شد و صنایع آماده رقابت معیارها و استانداردها خود را معرفی کردند. امیدوارم با ادامه همین فعالیت‌ها، بتوانیم نهادینه کردن فرهنگ بهینه مصرف انرژی برق را گسترش دهیم.

وی گفت: جایزه ملی انرژی با همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی و سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد و هدف آن توسعه فرهنگ و افزایش انگیزه برای مدیران عالی کشور است. این روند شامل ارزیابی، رتبه بندی و انتشار گزارشات می‌شود تا معیارهای استاندارد برای مصرف انرژی برق در صنایع مختلف فراهم شود.

به لطفی حقیقت، یکی از مشکلات جدی کشور، نبود معیارهای سنجش عملکرد صنایع در مصرف انرژی برق است. به همین دلیل، طراحی این جایزه به عنوان یکی از فعالیت‌های ارزنده و موفق سازمان مدیریت صنعتی معرفی شد.

 

خبرنگار:رضا زارع 

برچسب ها: انرژی ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
حقیقتش در نیروگاه‌های کشور می شود مازوت استفاده کرد حتی زغال سنگ هم می شود استفاده کرد به شرط آنکه از علم روز استفاده کرد با علم روز می شود همه CO2 ایجاد شده در نیروگاهها را گرفت و به اعماق لایه های زمین تزریق کرد و یا با تزریق آن در لایه های نفتی اعماق زمین در بالا آوردن نفت از لایه های نفت دار استفاده کرد.