سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقدسی: خوشحالم برگزیدگان رها نمی‌شوند/ اعیان: شرکت‌کنندگان زحمت زیادی کشیده بودند

داوری اجرا‌های اولین و دومین روز از ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۲۵ و ۲۶ شهریورماه در سالن اصلی برج آزادی تهران در بخش گروه‌نوازی کلاسیک ایرانی، دونوازی و گروه‌نوازی ساز‌های کوبه‌ای برگزار شد.

در نخستین روز از این جشنواره در روز یکشنبه که به دونوازی موسیقی کلاسیک ایرانی اختصاص داشت، ۴۴ اجرا از نوازندگان شهرستانی و ۲۴ اجرا از نوازندگان تهرانی در رده‌های سنی الف، ب، ج، د و هـ شاهد بودیم.

اجرا‌های ششمین دوره از جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد در روز دوشنبه ۲۶ شهریور، به بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، گروه‌نوازی ساز‌های کوبه‌ای و همچنین دونوازی ساز‌های کوبه‌ای اختصاص داشت که در مجموع ۴۰ اجرا از ساعت ۹ تا ۲۱ از نوازندگان شهرستانی و تهرانی برگزار شد.

این اجرا‌ها در حضور هیئت داوران متشکل از محمد مقدسی، میلاد کیایی، زیدالله طلوعی، فرزاد عندلیبی، مرتضی اعیان، بهنام وادانی و قاسم رفعتی برگزار شد.

نباید عنوان و مقام در این جشنواره مطرح باشد

میلاد کیایی یکی از داوران ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد درباره کیفیت اجرا‌ها در این دوره از جشنواره گفت: به نظرم باید نسبت به آینده نزدیک موسیقی کشور خوشحال و خوشبین بود که چنین استعداد‌های درخشانی دارد؛ خصوصا جوانانی که از شهرستان آمده بودند.

وی افزود: در آستانه هشتاد سالگی هستم و بالای ۶۲-۶۳ سال سابقه تدریس دارم. در طول این سال‌ها شاگردان زیادی تربیت کرده‌ام، ولی این استعداد‌های جوان را که می‌بینم یک غرور ملی‌ـ میهنی عجیبی به من دست می‌دهد.

کیایی عنوان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد مسئله فرهنگ است. از دیرباز گفته‌اند فرهنگ و هنر که فرهنگ و هنر مجموعه‌ای از آداب، اخلاق و انسانیت است.

خوشحالم برگزیدگان رها نمی‌شوند

محمد مقدسی یکی دیگر از داوران جشنواره ملی امیرجاهد در رابطه با کیفیت اجرا‌ها گفت: اجرا‌ها نسبت به سال‌های پیش بسیار بهتر شده و خوشحالم برگزیدگان رها نمی‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی به پیشرفت‌های جشنواره در بخش نوازندگی سنتور و تمبک و همچنین به نقش تأثیرگذار امیرجاهد در این پیشرفت‌ها اشاره کرد و گفت: آهنگ‌های استاد امیرجاهد خود به خود آدم را سر ذوق می‌آورد و جوانان را با فرهنگ و موسیقی ایرانی آشنا می‌کند.

جشنواره امیرجاهد می‌تواند در شهرستان‌ها هم برگزار شود

فرزاد عندلیبی دیگر داور جشنواره ملی امیرجاهد، با اشاره به اینکه هنر در ایران ریشه دارد، تربیت یک هنرمند را کار ارزشمندی دانست و گفت: تربیت بچه به خودی خود سخت است و وقتی او را هنرمند بار می‌آورید قطعاً از یک سری ناهنجاری‌ها جلوگیری کرده‌اید. هنر به درست زندگی کردن و زیبایی‌شناسی کمک می‌کند.

وی درخصوص کیفیت اجرا‌ها عنوان کرد: اجرا‌های این دوره و به‌خصوص اجرای شرکت‌کنندگانی که از شهرستان آمده بودند بسیار خوب بود. انتظارم از بچه‌های تهران بیشتر بود، چون در تهران امکانات بیشتری ازجمله آموزشگاه‌ها و اساتید وجود دارد که آنها می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند ولی واقعیت این است که در این دوره به اندازه شهرستانی‌ها خوب اجرا نکردند.

او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این جشنواره بیشتر شناخته شود و بیشتر روی آن کار صورت بگیرد. به نظرم با همین نام استاد امیرجاهد می‌توان چنین جشنواره‌ای را در شهرستان‌ها نیز برگزار کرد تا گوش مردم کم کم با موسیقی خوب آشنا شود.

کار گروهی در این سطح سخت است

مرتضی اعیان دیگر داور این جشنواره نیز درباره کیفیت آثار اظهار کرد: در اجرا‌های روز دوم جشنواره رعایت نکردن نؤانس باعث می‌شد یکنواختی به وجود بیاید و به گوش شنونده خستگی دست بدهد. باید اجرا‌ها را طوری تنظیم کنند که این نوانس‌ها حتما در آن وجود داشته باشد، چرا که اثر بهتری دارد.

وی ادامه داد: در مجموع اجرا‌ها بسیار خوب بود. شرکت‌کنندگان زحمت زیادی کشیده بودند. واقعیت این است که کار گروهی در این سطح واقعاً سخت است و به تمرین زیادی نیاز دارد.

اعیان در پایان گفت: هماهنگی برگزارکنندگان جشنواره نیز بسیار عالی بود و جای تشکر از دبیر هنری جناب حمیدرضا عاطفی، دبیر اجرایی جناب مهدی مساح بیدگلی و تمام همکاران برگزارکننده دارد. در مجموع جشنواره بسیار خوبی را شاهد بودیم.

گفتنی است، داوری اجرا‌های ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد در بخش دونوازی و گروه‌نوازی پاپ و کلاسیک در روز‌های ۱۵ و ۱۶ مهرماه برگزار خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.