سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان:

بخش تخریب شده در کارخانه تاریخی ریسباف، فاقد ارزش است

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: بخش های تخریب شده در ضلع غربی کارخانه تاریخی ریسباف الحاقات ۲۰ سال پیش و فاقد ارزش بوده است.

فیلم و تصاویری از تخریب بخش‌هایی از یک بنا که گفته می‌شود یک ساختمان اداری در مجموعه ریسباف بوده، شب گذشته در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر و موجب نگرانی فعالان میراث فرهنگی شده بود.

امیر کرم زاده  گفت: آنچه در فیلم منتشر شده در فضای مجازی می‌بینید، تخریب ساختمانی مربوط به بخش اداری است که در دهه ۵۰ یا ۶۰ بنا شده است و در طرح مرمت تایید شده از سوی شورای فنی میراث فرهنگی استان، باید تخریب می شد.

وی اضافه کرد: تخریب این بخش الحاقی موجب پیدا شدن منظر حیاط مجموعه اداری کارخانه ریسباف می‌شود.

موزه منطقه‌ای نیاز به مرکز مدیریت و فرماندهی دارد

کرم زاده گفت: بخشی از کارخانه ریسباف با توجه به وسعت عظیم ۷۴ هزار مترمربعی آن، به موزه منطقه ای تبدیل خواهد شد.

وی افزود: موزه منطقه ای، الزاماتی دارد و یک موزه بسیار فاخر است که اشیا خیلی خاص در آن نگهداری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه موزه منطقه ای نیاز به یک مرکز مدیریت و فرماندهی دارد، گفت: وزارتخانه میراث فرهنگی ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد موزه منطقه ای در کارخانه ریسباف اختصاص داد و تصمیم بر این شد که با این اعتبار بخشی از کارخانه ریسباف برای ایجاد مرکز مدیریت، فرماندهی و کنترل موزه احیا شود.

با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی وزارتخانه میراث فرهنگی در حال بازسازی بهداری هستیم

کرم زاده افزود: تا زمانی که فرآیند واگذاری و طراحی موزه در کارخانه ریسباف صورت بگیرد، اختصاص این بودجه برای احیا بخشی از کارخانه فرصت خوبی بود که کوشیده‌ایم آن را از دست ندهیم.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در ضلع جنوب غربی کارخانه، ساختمان بهداری کارخانه که پشت به پشت مجموعه اداری قرار دارد، برای احیا انتخاب شد.

کرم زاده یادآور شد: در کارخانه ریسباف در طول ۹۰ سال فعالیت، به نسبت نیازها الحاقاتی اضافه شده است، به عنوان مثال به دلیل بزرگ شدن کارخانه و کفاف ندادن اتاق های قدیمی، چهار اتاق در دهه ۵۰ تا ۶۰ در گوشه حیات بخش اداری اضافه شده بود.

وی افزود: این اتاق‌ها پشت به پشت بهداری قرار داشت و با تخریب آن‌ها دیواره های حیاط و مابین قسمت اداری و بهداری مثل شکل اولیه کارخانه احیا می شود.

کرم زاده گفت: ۷۰ درصد سقف ساختمان بهداری تخریب شده بود که به طور کامل این سقف برداشته شده و در حال بازسازی است.

وی افزود: هزینه ای که برای احیا این بخش از ریسباف در نظر گرفته شده است جدای از هزینه‌هایی است که بهره بردار باید برای احیا کل کارخانه ریبساف هزینه کند.

 مردادماه گذشته کمیته‌ای ویژه‌ برای بررسی چگونگی اجرای عملیات مرمت، ایجاد کاربری‌ها و واگذاری بنای تاریخی «ریسباف» به سرمایه‌گذاران تشکیل شد.

مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف از آخرین بازمانده‌های کارخانه‌های ریسندگی پشم اصفهان و در محور تاریخی چهارباغ بالای اصفهان واقع شده است.

این بنا که در سال ۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید، در اختیار بانک ملی قرار داشت و از دوران دولت دهم تصمیم گرفته شد تا مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده‌ می‌شد، معطل ماند تا اینکه با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم، آذر سال گذشته (۱۴۰۲)، ریسباف به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل و حالا سند آن بطور رسمی به نام میراث فرهنگی استان اصفهان صادر شده است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.