سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رقابت بخش سنتی با بخش مدرن خصوصی، چالشی در حوزه رمزارزها

نشست هم اندیشی حوزه بلاکچین و رمزدارایی‌ها با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی و معاون علمی رئیس جمهور برگزار شد.

نشست هم اندیشی قانون گذاری حوزه رمزدارایی‌ها و بلاکچین با حضور دکتر محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، دکتر حسین افشین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

در این جلسه، فعالان این حوزه درخصوص مسائل قانون گذاری و چالش‌های مقرره گذاری در این حوزه گفتگو کرده و درخواست ساماندهی آن را به دلیل اهمیت این فناوری در آینده جهان، مطرح کردند.

همچنین به گفته متخصصان این حوزه، ایران از نظر فناوری در رمز ارز‌ها و بلاکچین جزو کشور‌های فعال و پیشرو بوده و صرفا مسئله قانون گذاری و تنظیم گری آن باعث شده تا مشکلاتی برای این صنعت ایجاد شود. به اذعان فعالا حوزه بلاکچین، تمامی نهاد‌های مربوطه ابعاد مختلف این حوزه را بررسی و تاییدیه‌های لازم را صادر کرده اند.

فعالان حوزه بلاکچین و رمزدارایی در این نشست همچنین اعلام کردند که دولت و مجلس پیشتر نیز در این حوزه ورود کرده اند، اما همچنان فعالیت قانونی در این حوزه تبیین نشده و فعالیت‌های جزیره‌ای و موازی کاری در حوزه تنظیم گری، حوزه رمز ارز‌ها و بلاکچین در کشور بلاتکلیف کرده است.

در پایان این نشست، پس از بررسی وضعیت تنظیم گری این حوزه در جهان، فعالان این حوزه تاکید کردند که شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد بالادستی نسبت به حکمرانی قانونمند در این حوزه اقدام کرده و حوزه بلاکچین و رمزدارایی‌ها را مطابق سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی زودتر ساماندهی کند.

 تلاش برای اصلاح تنظیم گری حوزه رمزارزها 

سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: چالشی که در زمینه رمزارز وجود دارد، رقابت بخش سنتی با بخش مدرن خصوصی است که با حمایت از این بخش می توان مشکلات را حل کرد.

وی ادامه داد: در نظام جامع تنظیم گری در حال تلاش برای اصلاح هستیم که در این مسیر اعمال تغییرات دشوار است.

آقامیری، افزود: مواردی که در حوزه رمزارزها برعهده ماست را با جدیت بررسی می کنیم و در این زمینه وزارت اقتصاد به عنوان متولی نخست بررسی های اولیه را نیز انجام داده و پس از آن تقسیم کار صورت می گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: در بخش تنظیم گرها ولو آنکه قانونی باشد، طبق مصوبه 81 شورای عالی فضای مجازی، باید برای مرکز ملی قانون ارسال شود و پس از ابلاغ، اجرایی شود.

رفع مشکلات فناوری های نوظهور

حسین افشین، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این مراسم گفت: با این نشست ها و هم افزایی ها می توانیم مشکلات فناوری های نوظهور را رفع کنیم.

وی، افزود: باید با وزارتخانه های اقتصاد و اطلاعات و بانک مرکزی صحبت کنیم و از طرفی نیاز به پشتیبانی داریم که شورای عالی در این زمینه به ما کمک می کند.

افشین، اظهار کرد: رایزنی ها را در سطح بالا انجام می دهیم و با دستگاه های متولی در دولت وارد مذاکره می شویم؛ هرچه قانون گذاری شود، مسائل راحت تر رفع می شود.

وی، افزود: برگزاری جلسات متعدد در معاونت علمی ضروری است تا موانع حوزه رمزارزها را رفع کنیم.

آقامیری درباره فعالیت رمزارزها در کشور گفت: فعالیت رمزارزها در کشور غیرقانونی نیست؛ در سازوکارهای کشور اگر موردی باشد که غیرقانونی باشد؛ دستگاه های کشور با آن ها کار نمی کنند و وقتی درگاه های رسمی در کشور وجود دارد، پس غیرقانونی نیست و در صورت غیرقانونی بودن بانک ها نیز درگاه های پرداخت را ارائه نمی کردند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.