سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طنین نوای دف در کردستان/حضور پرشور مردم در یادواره خالق مولودنامه

همزمان با میلاد پیامبر نور و رحمت و آغاز هفته وحدت، شهر‌ها و روستا‌های کردستان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و از هر محله، نوای روح بخش «یا رسول الله» به گوش می‌رسد.

 ماه ربیع‌الاول (مولود) در میان کردستانی‌ها از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است و این روز‌ها از مساجد، تکایا و منازل اغلب مردم روستا‌ها و شهر‌های این استان نوای مولودی خوانی و دف نوازی روح را نوازش می‌دهد.

کردستانی‌ها چند روز قبل ازآغاز ماه مولود با آذین بندی معابر و خیابان‌ها به استقبال این ماه مبارک و میلاد پیامبر خوبی‌های می‌روند و با برگزاری مراسم‌های مولودی خوانی و دف نوازی به نعت و ستایش پیامبر نور و رحمت می‌پردازند.

دستگاه‌های مختلف نیز از این فرصت استفاده کرده و با برنامه‌ریزی‌های مختلف مراسم‌های مولودی خوانی و دف‌نوازی را با حضور اقشار مردم برگزار می‌کنند و تلاش دارند با این دور هم جمع کردن‌ها به نوعی وحدت و اتحاد موجود در استان را تقویت کرده و آن را نمایش بگذارند.

به دوازدهمین روز از ماه ربیع و آغاز هفته وحدت که می‌رسیم، جنب و جوش دستگاه‌های اجرایی بویژه دستگاه‌های فرهنگی برای برگزاری جشن‌های مولودی خوانی در استان به اوج خود می‌رسد.

یکی از این برنامه‌هایی که سالهاست پای ثابت برنامه‌های هفته وحدت شده است و توسط حوزه هنری کردستان و همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی هرساله در ایام هفته وحدت برگزار می‌شود، یادواره عارف و نامی کُرد سید بهارءالدین شمس قریشی با عنوان بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور است.

این یادواره از سال ۱۳۸۳ در ایام هفته وحدت و در راستای تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی برگزار می‌شود و بیستمین دوره آن شامگاه دوشنبه همزمان با ۱۲ ربیع الاول و آغاز هفته وحدت با حضور جمع زیادی از عاشقان و شیفتگان رسول الله (ص) در مسجد جامع سنندج برگزار شد.
برنامه از ساعت ۱۹:۳۰ با حضور جمع زیادی از شیفتگان و عاشقان رسول‌الله (ص) از زن و مردم و پیر و جوان در مسجد جامع سنندج آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت و شرکت کنندگان علاوه بر نشان دادن ارادت خود به پیامبر نور و رحمت (ص)، از این فرصت استفاده کرده و در این شب و ماه پربرکت برای برآورده شدن حاجات خود به دعا و نیایش پرداختند.

در این جشن گروه‌های مختلف با اجرای برنامه‌های متنوع مولودی خوانی و دف نوازی به مدح و ستایش پیامبر نور و رحمت پرداخته و زندگینامه رسول گرامی اسلام (ص) را در قالب قصیده خوانی بیان کردند.

در میان اجرای گروه‌های مختلف دف نوازی و مولودی خوانی حسن عسکری فرماندار سنندج به عنوان سخنران به روی سن دعوت شد و با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم معنوی اظهار کرد: تدبیر معمار کبیر انقلاب در نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع با عنوان هفته وحدت موجب شده است که امروز اهل تسنن و تشیع بدون هیچ تعصبی در کنار هم قرار گرفته و میلاد پیامبر خوبی‌ها را جشن بگیرند.
وی با بیان اینکه اتحاد و وحدت بین مسلمانان نیاز جدی جامعه امروز ما است، گفت: وجود نازنین پیامبر مکرم اسلام محوری‌ترین عامل وحدت در جهان اسلام است و همه ما باید حول محور ایشان حرکت کرده و وحدت و اتحاد خود را حفظ و تقویت کنیم.

رئیس حوزه هنری کردستان نیز در این آیین اظهار کرد: گرامیداشت یاد و خاطره سید بهاء الدین شمس قریشی خالق مولودنامه، معراجنامه و شمس الغقائد به عنوان هنرمند عارف در انسجام بخشیدن و رونق بخشیدن به مولودی خوانی‌های مناطق کردنشین از دیگر اهداف این برنامه معنوی است.

اسعد فرهادی افزود: اجرای مولودی خوانی فولکلور و سنتی مناطق کردنشین توسط هنرمندان و تربیت شدگان خانقاه‌های کردستان را از مهمترین بخش‌های این برنامه معنوی اعلام کرد.

مرحوم سید بهاالدین شمس قریشی، عارف و شاعر نامی کُرد، کتاب مولودنامه و معراج نامه را تالیف و به رشته نظم درآورده که مداحان و مولودنامه خوانان کُرد از اشعار این کتاب در جشن مولودی پیامبر اکرم (ص) استفاده می‌کنند.

به عقیده اهل سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) در روز ۱۲ ربیع الاول و به عقیده اهل تشیع ۱۷ ربیع الاول پا به عرصه گیتی نهاده‌اند، بر این اساس معمار کبیر انقلاب با دور اندیشی خود و برای وحدت و اتحاد بیشتر بین مسلمانان از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول را با نام هفته وحدت نامگذاری کردند.

منبع:ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.