سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۹ درصد اراضی کشاورزی صاحب سند حدنگاری شده‌اند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: صدورسند برای ۶۹ درصد اراضی کشاورزی اقدام ارزشمندی است که صورت گرفت.

بابایی در جلسه قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی، گفت: اجرای قانون حدنگاری و صدور اسناد حدنگاری شده از مهم‌ترین اولویت‌های قوه قضائیه است و بخش‌های مختلف قوه برای انجام این مأموریت و راهبرد کلان قوه قضائیه باهم همکاری دارند.

وی افزود: اعتقاد داریم برای پیشگیری از وقوع جرم و اجرای بهداشت قضائی مکلف هستیم قانون جامع حد نگار را اجرا کنیم و برای این امر نیازمند همکاری بخش‌های ذیربط دولت نیز هستیم.

بابایی گفت: باید به یک وحدت آماری در خصوص اراضی برسیم و اگر امروز شاهد برخی اختلافات در آمار‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک وجود دارد این نشان دهنده آسیب در زمینه دقت در آمار‌ها است.

وی تصریح کرد: البته این مساله به دلایل مختلف از جمله توسعه شهرها، احداث برخی تأسیسات برون شهری، طرح‌های ملی و … صورت گرفته، اما در هر صورت باید میزان اراضی کشاورزی به صورت دقیق مساحت سنجی و روز رسانی شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه بیان داشت: در اجرای قانون حدنگاری و با همکاری دستگاه‌های ذیربط برای ۶۹ درصد اراضی کشاورزی سند حدنگاری ثبت شده و بر اساس آمار‌ها برخی استان‌ها در این خصوص و همچنین رفع تداخلات و تعیین مساحت دقیق اراضی کشاورزی اقدامات جامعی انجام داده‌اند و این مساله باید در سراسر کشور نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه آماده صدور سند برای اراضی کشاورزی در هر ابعادی هستیم، گفت: این مساله موجب حفظ، کاربری و تضمین حقوق مردم نیز می‌شود.

بابایی ادامه داد: اولویت اصلی در زمینه صدور سند مالکیت مردم است و درخواست ما از دولت این است که همکاری لازم را انجام دهد تا موانع صدور سند برای کشاورزان از بین برود و ما بتوانیم سند را صادر کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ابتدای سخنان خود با تبریک انتصاب وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد با حضور دکتر نوری شاهد اقدامات تحولی در وزارت جهاد کشاورزی باشیم.

اجرای قانون حدنگاری موجب تأمین حقوق کشاورزان و جلوگیری از مفسده‌های احتمالی است

غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی نیز با تبریک اعیاد ربیع‌الاول و قدردانی از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه حدنگاری گفت: زمین و مالکیت آن امر مهمی است و ما باید برای حفظ اراضی کشاورزی که یکی از ارکان امنیت غذایی است تلاش گسترده انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هر اقدامی باید ذیل قانون انجام شود، افزود: در حفظ اراضی کشاورزی باید دقت بیشتری داشته باشیم چرا که با توجه به نوع این اراضی، بیشتر در معرض آسیب و سو استفاده هستند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای دقیق و شفاف قانون حدنگاری و تعیین حدود اراضی به صورت مکان محور موجب تأکید ریاست محترم جمهور نیز هست گفت: این مساله موجب شفافیت در کشور، جلوگیری از مفسده‌های احتمالی و توسعه عدالت در کشور است.

وی افزود: آئین نامه‌های قانون الزام و گزارش‌های آماری موجود می‌تواند برای برداشتن گام‌های بعدی به صورت قانونی و برنامه‌ریزی شده کمک شایانی نماید. تأمین کاربری و تضمین مالکیت جز حقوق زارعان است و طرح‌های ملی نیز باید با حفظ حقوق مالکان اراضی اجرا شود.

اخذ استعلامات اراضی کشاورزی به صورت برخط

رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به گزارش تهیه شده در خصوص اراضی کشاورزی گفت: هدف اصلی از حدنگاری به دست آوردن مساحت و ابعاد دقیق اراضی کشاورزی است و در حال حاضر نزدیک به ۹۹ درصد اراضی حدنگاری شده‌اند. این امر موجب اصلاح آمار و امکان برنامه‌ریزی بهتر است.

وی افزود: در سال ۱۵۰۰۰ استعلام دفاتر ثبت انجام می‌شود که به الکترونیکی سازی این فرآیند نیازی به مراجعه حضوری مردم نیست و می‌توانند به صورت برخط، این استعلامات را که با مشارکت. همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت می‌گیرد انجام دهند.

افلاطونی در ادامه به برخی از اقدامات صورت گرفته در حوزه سازمان امور اراضی نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح رویه‌ها، تسهیل در صدور مجوز‌ها و توسعه تعامل و همکاری بین سازمانی در کنار توسعه زیرساخت‌های فناوری باهدف پیشبرد برنامه‌های سازمان بویژه در حوزه زمین و اراضی از جمله این برنامه‌هاست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.