سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سطح عرصه های مرتعی کشور بیش از ۸۴ میلیون هکتار است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی گفت: بنابر آمار از مجموع ۸۴.۸ میلیون هکتار عرصه‌های مرتعی کشور، ۸۳ میلیون هکتار مورد ممیزی قرار گرفته‌اند.

 ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی گفت: با توجه به شکنندگی اکوسیستم در ایران در حوزه منابع طبیعی با معضلاتی از جمله فرسایش خاک، رسوب، سیل خیزی، گرمایش، فرونشست زمین، گرد و غبار، بحران آب روبرو هستیم، با تمام این احوال منابع طبیعی در کشور دارای ظرفیتهای با ارزشی است.

او افزود: یکی از رویکردهای ما با هدف مقابله با این مسایل در عرصه‌های مرتعی در سال ۱۴۰۳، مدیریت چرا و ساماندهی کوچ و اجرایی شدن کامل فصول پنجگانه شیوهنامه بهره‌برداری از مراتع کشور و اهتمام بر اتمام ممیزی عرصه‌های مرتعی است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه از ۸۴.۸ میلیون هکتار عرصه‌های مرتعی کشور، ۸۳ میلیون هکتار مورد ممیزی قرار گرفته‌اند، افزود: برنامه ما برای سال ۱۴۰۳ اتمام ممیزی ۱.۸میلیون هکتار از اراضی باقی مانده است.

او پیگیری دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و سامانه کوچ، اجرایی کردن مصوبات کارگروه مدیریت چرا و ساماندهی کوچ بر اساس ظرفیت‌های استانی مبدا و مقصد، به منظور مدیریت دام و کوچ عشایر در استان‌ها و تعیین تکلیف مراتع بلامعارض را از برنامه‌های دیگر دفتر مدیریت مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری قلمداد کرد.

اجرای طرح های مرتعداری از ۲ میلیون هکتار فراتر رفت

بهزاد با تاکید بر این که رویکرد دفتر مدیریت مراتع در سال ۱۴۰۳ و برنامه هفتم، تهیه طرح‌های مرتعداری چندمنظوره با مشارکت بهره‌برداران براساس آخرین راهنمای تهیه شده و اجرای طرح‌های مرتعداری است، ادامه داد: بیش از ۲ میلیون هکتار طرح مرتعداری چند منظوره یا تلفیقی با مدیریت این دفتر انجام شده است.

اوگفت: طرح‌هایی که دوره اجرا و یا مدت قرارداد آنها به اتمام رسیده است بازنگری، احاله و تعیین تکلیف می شوند. تقریباً از ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار طرح تهیه شده از ۸۳ میلیون هکتار اراضی مرتعی، ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار احاله مدیریت شده‌اند. دغدغه ما این است که طرح‌های مرتعداری تهیه متناسب با تمام عرصه‌های مرتعی کشور تدوین شده و سایر طرح‌های بلاتکلیف، ذیل برنامه هفتم احاله مدیریت شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: استفاده از خدمات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در تهیه طرح، نظارت بر طرح‌ها و مستندسازی و نظارت دقیق بر حسن اجرای طرح‌های مرتع داری در دستور کار قرار گرفته است.

بهزاد ادامه داد:در عرصه‌هایی که امکان بهبود وضعیت مراتع با شیوههای مدیریتی وجود ندارد، عملیات احیا، اصلاح و توسعه، شامل عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در دستور کار قرار دارد.

توسعه گیاهان دارویی در سطح ۴۰ هزارهکتار در دستور کار است

او اضافه کرد: در برنامه هفتم یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و یک میلیون هکتار عملیات بیولوژیک دیده شده است که کپه‌کاری، بذرکاری و نهال‌کاری را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار برنامه حفاظت و قرق و ۵۰ میلیون هکتار نیز اعمال مدیریت چرا در برنامه هفتم دیده شده، که در سال ۱۴۰۳ با توجه به تقسیمبندی و توزیع عملیات به استان‌ها ابلاغ شده است.

او افزود: امسال ۸۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک، ۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و ۴۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی ذیل برنامه هفتم در دستور کار است.

بهزاد شناسایی ذخیره‌گاه‌های مرتعی برای حفاظت گونه‌های مرتعی نادر یا در معرض خطر با همکاری مراکز تحقیقاتی دانشگاهی را از برنامه‌های دفتر مدیریت مراتع برشمرد و گفت: با توجه به این که ۳۰۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در برنامه هفتم دیده شده است، در سال جاری ۴۰ هزار هکتار تقسیمبندی و توزیع حجمی برای استان‌ها انجام شد؛ پیگیری اجرایی کردن سیاست‌ها و ضوابط حفظ، احیا و توسعه بهره‌برداری و صادرات محصولات فرآورده‌های مراتع، توسط رئیس سازمان به مراکز استانی ابلاغ شده است.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.