سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزیدگان جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر معرفی شدند

برگزیدگان دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی "آوای کویر" به میزبانی خراسان جنوبی معرفی شدند.

 آیین اختتامیه این جشنواره دوشنبه شب با حضور استاندار خراسان جنوبی، رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، داوران و هنرمندان موسیقی در اردوگاه یادگاران امام (ره) بهلگرد بیرجند برگزار شد.

بر اساس آرای هیات داوران جشنواره در بخش تجلیل از هنر پیشکسوتان، استادان «محمد سلم‌آبادی» و «علی جمعه نی‌نواز» در حوزه دهل نوازی و «علی درافشان» در حوزه دوتار نوازی جنوب و شرق خراسان حائز رتبه برتر شدند.

برگزیدگان بدون رتبه دهل نوازی «امید نی‌نواز» در حوزه دهل شرق خراسان، «محمدامین بهرام‌زهی» در حوزه دهل سیستان و بلوچستان و «مصطفی سلم‌آبادی» در حوزه دهل جنوب خراسان «بیرجند» هستند و «علی سلم‌آبادی» و «مهدی سلم‌آبادی» هنرمندان شایسته تقدیر این بخش شناخته شدند.

برگزیدگان بدون رتبه دوتار نوازی بالای ۱۸ سال در حوزه دوتار شمال خراسان «محمد رحمانی»، «صادق غلامرضازاده» و «محسن عباسیان» و دوتار جنوب و شرق خراسان «غلامرضا بخشنده»، «امین عابد» و «فاروق درافشان» هستند.

برگزیدگان بدون رتبه دوتار نوازی زیر ۱۸ سال در حوزه دوتار شمال خراسان «محمدامین حدادیان» و «مهدیار گل‌محمدیاری» و در حوزه دوتار جنوب و شرق خراسان «محمد حسن‌زاده» و «حسام عطایی» معرفی و «راستین غفاری» نوازنده دوتار شمال خراسان و «امیرمهدی عیسی‌پور» نقاره‌زن کرمانی شایسته تقدیر این بخش شناخته شدند.

همچنین برگزیدگان بدون رتبه بخش آواز «رضا نارویی» در حوزه موسیقی کرمان، «امید رحمانی»، «طاهر مرادی» و «میرگل حسن‌زاده» در حوزه موسیقی جنوب و شرق خراسان، «طاهر مرادی» و «رسول دوستی» در حوزه موسیقی جنوب خراسان «بیرجند» هستند و «محمد ریگی‌پناه» در حوزه موسیقی سیستان و بلوچستان و «غلام فاروق فقیری» در حوزه موسیقی جنوب و شرق خراسان، شایسته تقدیر در این بخش شناخته شدند.

در بخش گروهی بدون رتبه اسامی هنرمندان شامل گروه‌های «مستاک چهره» از حوزه موسیقی سیستان و بلوچستان، «حقیقت» از حوزه موسیقی کرمان، «نغمه‌های شاه جهان» و «دایان» از حوزه موسیقی شمال خراسان و «ژنده پیل» و «ندای جام» از حوزه موسیقی شرق خراسان اعلام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این آیین گفت: ضلع اصلی و نقطه قوت دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی، مشارکت چشمگیر هنرمندان برجسته پنج استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان بود.

علی فرخنده افزود: نخستین دوره جشنواره ملی موسیقی مقامی سال ۱۳۹۶ با حضور ۸۰ هنرمند در قالب ۱۴ گروه هنری برگزار شد و در این دوره شاهد حضور ۳۲۸ هنرمند در قالب ۴۱ گروه بودیم که در نهایت ۲۰۰ نفر در مرحله پایانی به رقابت پرداختند.

وی از درخشش ستاره‌های هنری جدید در برگزاری این دوره از جشنواره ملی آوای کویر خبر داد و گفت: قبل از شروع جشنواره کارگاه‌های آموزشی دوتار، سرنا و دهل که ساز‌های اصیل خراسان جنوبی هستند برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به مشارکت بی‌بدیل مردم فرهنگ‌دوست و رسانه‌های استان در این جشنواره، تصریح کرد: سال گذشته پس از ۱۱ سال پرچم استان در حوزه نمایش جشنواره فجر برافراشته شد و جشنواره‌های ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی، سواد رسانه و مهر سینمای ایران نیز در استان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی در عرصه زیرساخت و عمران تبدیل شده است گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان جبهه هنری تلاش کرده از این پیشرفت عقب نماند و نتیجه آن کسب رتبه دوم کشور در ارزیابی‌ها است.

نماینده هیئت داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور هم با تاکید بر تداوم برگزاری این جشنواره گفت: تغییر در جشنواره‌ها باید بر تداوم فرهنگ استوار باشد.

احمد صدری با بیان اینکه امیداریم در سایر استان‌ها مانند خراسان جنوبی این انتقال نسل به نسل موسیقی، الگو شود افزود: موسیقی تنها یک آوا نیست و کمتر آیینی داریم که با موسیقی همراه نباشد چراکه موسیقی در کل زندگی جریان دارد.

وی با تاکید بر لزوم مطالعه و پژوهش درباره موسیقی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره‌ها نیازمند تداوم بوده و باید در کنار موسیقی به کتاب‌های شعر پرداخته شود، زیرا نظام معرفتی در اشعار سنتی نهفته است.

نماینده هیئت داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با بیان اینکه تداوم برگزاری اینگونه جشنواره‌ها باعث رشد و تعالی فرهنگی می‌شود گفت: جشنواره ملی آوای کویر نشان‌دهنده نگاه و توجه نوجوانان و جوانان به حوزه موسیقی سنتی است که با این حرکت، مرگ موسیقی را شاهد نخواهیم بود.

همچنین در این آیین سند هویتی استاد ذوالفقار بیتانه به پاسداشت و نکوداشت این هنرمند موسیقی سنتی و دوتار نواز خراسان جنوبی رونمایی شد.

دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی "آوای کویر" با حضور هنرمندانی از استان‌های شرق کشور روز شنبه ۲۴ شهریور در بیرجند آغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه داشت.

برچسب ها: جشنواره ، موسیقی ، داوران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.