سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت؛

۱۴۰ میلیون اصله نهال تولید شد

معاون سازمان امور جنگل گفت: از مجموع ۲۵۰ میلیون اصله نهال سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت، ۱۴۰ میلیون اصله نهال بدلیل مشکلات اعتباری تولید شده است.

نقی شعبانیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت، ۱۴۰ میلیون اصله نهال تولید شده است.براین اساس آمار نهایی تولیدنهال سال دوم طرح، پایان شهریور اعلام می شود.

به گفته او،  از مهر و آبان گلدان برای تولید سال بعد باید آماده شود به طوریکه با کاشت بذر از مهر و آبان بذر برای سال سوم آماده می شویم.

شعبانیان ادامه داد:  علی رغم آنکه برنامه ریزی کرده بودیم که برای سال دوم ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود، اما به سبب بحث های اعتباری به این رقم نرسیدیم و حداکثر تولید ۱۴۰ میلیون اصله نهال خواهد بود.

خبری از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار سال دوم در قالب طرح صیانت نیست

معاون سازمان امور جنگل درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات افزود: تاکنون از مجموع ۲۶۰ میلیارد تومان بودجه، ۵ میلیارد و ۸۰۰ بصورت نقدی و ۴۵ میلیارد تومان اسناد خزانه تخصیص داده شده است، برای سال دوم که ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب طرح صیانت دیدند، هنوز تخصیص ندادند.

به گفته او، اگر شرایط اعتباری تامین شود، در سال سوم امکان جبران عقب ماندگی است چرا که ظرفیت نهالستان برای کاشت وجود دارد ، اما بحث اعتبار مهم است.

شعبانیان با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیون اصله نهال در تولید عقب هستیم، افزود: سال گذشته خیلی از دستگاه ها کمک کردند که ممکن است هرسال نتوانند این کار را انجام دهند، اما سازمان تمام تلاش خود را بکار گرفت که نهال های کاشته شده را مراقبت کند.

تولید ۶۰ میلیون نهال مثمر توسط معاونت باغبانی در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت

معاون سازمان امور جنگل ها افزود: بنابر آمار سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ میلیون اصله نهال در نهالستان باقی ماند و علت برای این بود که تا به رشد کافی برسند که در عرصه  قابل کشت باسند، در عرصه باقی بمانند. همچنین امسال هم پیش بینی می شود که ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون اصله نهال به عرصه انتقال پیدا کند و بخشی در نهالستان باقی بماند.

او با بیان اینکه حدود ۴۸ درصد نهال تولیدی سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت به زراعت چوب اختصاص دارد، گفت: مابقی نهال ها یک سری مربوط به گونه های فضای سبز و مابقی گونه های جنگلی برای احیا و غنی سازی جنگل ها و عرصه های بیابانی است.

شعبانیان با اشاره به تقاضای بالای افراد برای طرح کاشت یک میلیارد درخت افزود: در طرح اولیه قرار بود که ۳۰ درصد به زراعت چوب تخصیص داده شود که بدلیل استقبال بالا افزایش یافت، اما بازهم تخصیص ۵۰ درصد گونه ها به زراعت چوب پاسخگوی متقاضیان نیست.

معاون سازمان امور جنگل ها درباره اینکه امسال معاونت باغبانی همانند سال گذشته برنامه ای برای کاشت نهال دارد، گفت: معاونت باغبانی اعلام کرد که امسال ۵۰ تا ۶۰ میلیون اصله نهال همانند سال قبل تولید خواهند داشت که تمامی این نهال ها به سبب متقاضیان خاص خود کاشته می شود.

او با اشاره به تاثیر طرح کاشت یک میلیارد درخت در جلوگیری از گسترش بیابان گفت: کاشت یک میلیارد درخت در حد خودش می تواند مفید باشد، اما نیاز ما با یک میلیارد مرتفع نمی شود و ضروری است که این طرح در سال های آتی استمرار یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.