سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلارزدایی راهی برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران

استفاده از ارز‌های محلی در روابط دوجانبه ایران با سایر کشور‌ها می‌تواند جلوی جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان را بگیرد.

استفاده کشور‌های تحت تحریم از ارز‌های محلی خود در مبادلات تجاری دوجانبه با سایر کشور‌ها باعث شده تا دولتمردان آمریکایی به اشتباه خود تحریم اقتصادی کشور‌ها پی ببرند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در کارزار‌های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد اگر دوباره رئیس‌جمهور شود، کمتر از ابزار تحریم استفاده خواهد کرد.

وی گفت: مشکلی که ما با تحریم [روسیه و دیگر کشورها]داریم این است که تحریم، دلار را ضعیف می‌کند. من خودم قبلا از ابزار تحریم استفاده می‌کردم، اما آنها را اعمال و در اسرع وقت لغو می‌کردم، چون تحریم در نهایت باعث مرگ دلار می‌شود و هر چیزی را که دلار نماد آن است از بین می‌برد.

ترامپ ادامه داد: ما باید جایگاه دلار را به عنوان واحد پول بین‌المللی حفظ کنیم چراکه به نظرم اگر دلار را ببازیم مثل این است که جنگ را باخته‌ایم [تشویق حضار]بله به نظرم از دست دادن دلار معادل شکست خوردن در جنگ است و اگر چنین اتفاقی بیفتد ما به یک کشور جهان سومی تبدیل خواهیم شد. بنابراین، نمی‌توانیم و نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا اضافه کرد: من از تحریم علیه کشور‌هایی که مستحق آن هستند به شکل قدرتمندانه‌ای استفاده خواهم کرد و سپس آنها را لغو می‌کنم، زیرا همانطورکه می‌بینید شما دارید ایران را از دست می‌دهید، روسیه را از دست می‌دهید و چین هم دارد تلاش می‌کند تا ارز خود [یوآن]را به ارز غالب جهانی تبدیل کند. الان تمامی اینها دارد اتفاق می‌افتد. شما بخاطر درگیری‌های زیادی که با این کشور‌ها دارید، دارید آنها را از دست می‌دهید. به همین خاطر اگر رئیس‌جمهور شوم، تا جای ممکن از ابزار تحریم کمتر استفاده می‌کنم.

الان ایران با روسیه با ارز محلی دست به مبادلات تجاری می‌زند چرا که تحریم‌های بانکی جلوی صرفه اقتصادی برای استفاده کشور‌ها از دلار را گرفته است.

استفاده نکردن از دلار در مبادلات تجاری کشور‌ها باعث شده تا اقتصاد آمریکا ضربات جدی بخورد، چون قدرت مانور پول آمریکا در کشور‌هایی که با آن در حالت تخاصم به سر می‌برد را گرفته و عملا آمریکا دیگر نمی‌تواند اقتصاد آن کشور‌ها را در کنترل خود داشته باشد.

استفاده از پول‌های منطقه‌ای برای کاهش سلطه دلار

حسین صمصامی مزرعه آخوند عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قطع‌به‌یقین پول‌های منطقه‌ای و اتحادیه‌ای می‌تواند سلطه دلار را کاهش دهد، چون اتحادیه‌هایی که به صورت دوجانبه یا چندجانبه انجام می‌شود و کشور‌ها می‌پذیرند که با پول خود مبادلات را انجام دهند تا حدودی می‌تواند دلارزدایی را محقق کند.

وی اظهار کرد: تولید ناخالص ملی دنیا الان حدود ۷۵ هزارمیلیارد دلار است که حدود ۲۵ هزار میلیارد آن برای آمریکاست یعنی حدود یک سوم و به همین نسبت حجم تجارت جهانی آمریکا، چین و ژاپن تجارت جهانی قابل توجه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در حجم تجارت‌های دنیا وقتی که دلار به‌عنوان یک پول مقبول مورد استفاده قرار می‌گیرد آن کشور‌ها از این منابع استفاده می‌کنند مثلاً فرض کنید که روسیه با ایران یک مبادله انجام می‌دهد و ترازش با ایران مثبت می‌شود و فرض کنیم که با ایران با ریال و روبل مبادله می‌کنند که یکسری منابع ریالی در اختیار روسیه قرار می‌گیرد، اما روسیه چیه کار می‌تواند انجام دهد، چون ریال یک ارز جهان‌روا نیست که همه جا آن را بپذیرند.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس ادامه داد: واردات ایران از روسیه بیشتر است و وقتی ایران روبل به دست می‌آورد این ارز نسبت به دلار جهان‌روایی خیلی کمتری دارد لذا ایران این منابع مازاد را با کجا و کدام کشور می‌خواهد مبادله کند و آیا آن کشور ریال یا روبل ایران را می‌پذیرد به همین دلیل اگر در یک اتحادیه منطقه‌ای قرار بگیریم مثل بریکس قرار بگیریم که مجموعه‌ای از کشور‌های آن یک پول واحد مثل یورو را در منطقه اروپا می‌پذیرند آن وقت به هر حال کسری یا مازاد تراز تجاری آنها قابل حل است، چون منابعی که به دست میآید همه جا قابل استفاده است.

صمصامی تصریح کرد: تقاضای ما در بازار ارز به خاطر حفظ قدرت نقدینگی است. شاخص دلار در ملاحظات پولی در درجه اول ملاحظات کالایی است یعنی هر قدر کشور تولیدش بالاتر باشه و حجم تجارت بالاتری در دنیا به خود اختصاص بدهد به همان نسبت پولش بیشتر مورد قبول دنیا واقع می‌شود. 

راه دراز دلارزدایی

وی بیان کرد: اگرچه تا زمانی که بحث دلارزدایی اتفاق بیفتد راه درازی را در پیش داریم، اما باید به آن سمت حرکت کنیم و چاره‌ای جز این امر نداریم لذا قدم‌های اولیه که برداشته شده به نظرم قدم‌های خوبی است و به هر حال باید این امر را توسعه دهیم و در جایی که می‌توانیم با دنیا تهاتر کنیم به شرط اینکه منافع ملی حفظ شود و به صورت مبادله پول خود را با پول آنها قرار دهیم تا در تجارت، دلار حذف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مبادلات منطقه‌ای به صورت اتحادیه‌های دوجانبه می‌تواند به دلارزدایی کمک کند البته ما دلارزدایی را در دو وجه بررسی می‌کنیم که یک وجهش کاهش حجم استفاده از دلار در مبادلات جهانی است و یک طرف دیگر اینکه ما قیمت‌های داخلی مثل فولاد، محصولات پتروشیمی و بسیاری از محصولات دیگر را به قیمت‌های جهانی نبندیم، چون وقتی به قیمت‌های جهانی می‌بندیم همراه با قیمت‌های جهانی و تغییر نرخ ارز قیمت‌ها خیلی نوسان پیدا می‌کند لذا لازمه دلارزدایی این است که یا ریال جهان‌روا شود یا کشور در اتحادیه‌های منطقه‌ای قرار بگیرد و یک پول واحدی را ایجاد کند که آن پول واحد در برابر دلار بتواند رقابت کند. 

صمصامی تاکید کرد: در پشت هر مبادله‌ای پول قدرت پول کشور‌ها به قدرت تولید و قدرت اقتصادی کشور‌ها برمی‌گردد و هر اقتصادی که قدرت اقتصادی‌اش بالاتر باشد پولش قدرتمندتر می‌شود. 

وی ادامه داد: آمریکا به‌دلیل آن هژمونی که از لحاظ سیاسی در دنیا دارد که البته در حال متزلزل شدن است قدرت دلار را افزایش داده است و یوان چین به نسبت قدرت کمتری از دلار دارد، اما در بعضی از سال‌ها تولید ناخالص ملی چین از آمریکا بیشتر شده و بعد دوباره کاهش پیدا کرد.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در برابر قدرت دلار بایستیم و از مبادلاتمان دلارزدایی کنیم باید قدرت اقتصادی را و حجم تولید ناخالص داخلی را بالا ببریم تا سهم تجارت خود از تجارت جهانی را افزایش بدهیم که یکی از الزاماتش این است که وارد اتحادیه‌های منطقه‌ای شویم تا با تعریف مثلا پول واحد بتوانیم دلارزدایی کنیم. 

صمصامی بیان کرد: ورود به اتحادیه‌ها هم منافع و هم هزینه دارد و باید حواسمان باشد که منافع ورود به اتحادیه نسبت به هزینه‌ها بسیار بالاتر باشد تا کشور از ورود به یک اتحادیه متضرر نشود. 

منفعت تحریم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اظهارات ترامپ مبنی براینکه کمتر از ابزار تحریم استفاده خواهد کرد، تصریح کرد: ترامپ در شرایط رقابت انتخاباتی است البته ممکن است ترامپ بیراه نگفته باشد. ریچارد نفیو در کتاب هنر تحریم آتوضیح داده که چطوری ایران را تحریم کرده و تحریم نفت ایران و سوئیفت باعث شد که قیمت ارز در بازار سه برابر افزایش پیدا کند و ارزش پول ملی به یک سوم تنزل پیدا کند و بعد در این کتاب می‌گوید باید حواسمان باشد جا‌هایی را تحریم کنیم که تحریم اثر داشته باشد جایی که تحریم بی‌تاثیر است را نباید ورود پیدا کنیم.

وی بیان کرد: تحریم نظامی واقعا به نفع ما شد، چون اگر تحریم‌های نظامی نبود قطع‌به‌یقین پیشرفت‌های تسلیحاتی که الان در جنگ‌افزار‌های مختلف مثل پهپاد و انواع و اقسام موشک‌ها داریم، نبود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
مسکن و زمین با دلاره در دنیا بی ارزش ترین پولها در حاکمان باارزش است زمان شاه هم دلار بود پول ایران ششمین پول قدرتمند جهان مملکا ما دچار حاکمان بی کفایت دزد فاسد و بی کفایته و با زور اسلحه دارن حکومت میکننذ
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
حرفهای تکراری ....
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
دیگه دیره خیلی دیره
بزرگترین اشتباه راهبردی یالات متحده بعد از جنگ جهانی که باعث از بین رفتن سلطنت دلار شد.
*دلارزدایی *
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
راه مقابله با تحریم ها حذف دلالی و رانت و تولید بیشتر و گسترش تولیدهای ترجیحی هست والسلام
اکبر
۰۸:۳۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
گاهی اوقات فکر میکنم از روی بیکاری و نداشتن موضوع به این مسائل دامن میزنید،، چندین و چند سال پیاپی هست که فقط حرفش زده میشه و عملی نمیشه ،، اینو باید دولتمردان بدانند ،نه اینکه سالی به 12 ماه موضوع کلیشه ای و بدون استفاده رسانه ها باشد
..
۰۸:۳۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
هدایت نقدینگی به سمت بورس باعث کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی میشه.
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ننها راه خلاص شدن از شر دلار بورس کالاست
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
صدای شکستن کمر دلار توسط ریال ایران هر روز بلندتر به گوش می رسد.
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
این یارنه ما را کی میدید ؟؟
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
کسی که حرف از دلا زدایی میزنه هنوز غرق توهمات و ایدئولوژی های چپی دهه بیسته اگر میخوای با دلار امریکا مقابله کنی باید مثل چین تولید کنی نه مثل کره شمالی تهدید کنی
منصور
۰۸:۲۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
حذف دلار ؟!!؟!
حرفهای گنده گنده / حالا اگه پول قدرتمندی هم داشتید دلم نمیسوخت که از اینجور حرفها بزنید
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
قطعا با توجه به ارزش بسیااااااااااااااااااار بالای ارزش پول ملی در جهان میتونیم دلارزدایی کنیم!!!
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
همه اقتصاد دان های عاقل می دونن دلار زدایی به نفع مردم و معیشت اونهاست. ولی دست و پای خائن ها رو جمع کنید تا دلار هم جمع بشه
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
راه درستی که با جدیت باید دنبال بشه. البته اگه غربگراهای خودتحقیر جیغشون درنیاد و سنگ‌اندازی نکنند. اگه هم دربیاد بازهم باید راه رو دنبال کرد شاید اینا هم خدا به کمرشون زد و به خودشون اومدند.
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
فعلا که نتائج دلار زدائی شما باعث پودر شدن ریال خودمان شده