سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در آستانه هفته وقف مطرح شد؛

تلفیق علم و وقف باید در جامعه تکثیر شود

تلفیق کردن علم و تجربه و وقف می‌تواند نمونه خوبی برای جامعه باشد و قابلیت تکثیر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد نقش موثر وقف در حوزه‌های مختلف بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه توانسته است در حوزه‌های مختلفی عملکرد خوبی از خود نشان دهد و با ورود به دانش‌بنیان‌ها این مهم نیز، میسر شده است تا جایی که سازمان اوقاف و امور خیریه، پهنه‌های زراعی زیادی به عنوان موقوفات دارد که بخشی از آن اجاره مردم است که اخیراً این ایده تقویت شد که بدنبال آن، هم برای مستأجر محترم و هم سازمان وقف بهتر است تا مشارکت صورت پذیرد و وقف رعایت شود. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مقدار زیادی از زمین‌ها بدین صورت هستند و تولی برخی از زمین‌ها در اختیار سازمان وقف است. مثلاً سازمان اوقاف متولی اداره یکی از مزرعه‌ها در شهریار است که از ۵ سال قبل تا زمان حاضر، تجربه‌های خوبی بدست آمده است. مثلاً در آن‌جا به زنجیره‌ها اهمیت دادیم و به جریان غنی‌سازی خاک توجه کردیم و حتی کار‌های علمی نیز، از سوی بخش‌های خصوصی و امین محترم برای این منظور صورت گرفته است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی افزود: این تجربه در کشور قابل تکرار است تا جایی که این موضوع در استان فارس در حال انجام است و پس از آن، چنین کار‌هایی در زمینه وقف را در مشهد و سایر نقاط خواهیم داشت تا از استعداد اقلیم مثل آب، خاک و دانش در زمینه وقف استفاده خوبی داشته باشیم.

حیدر ارشدی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز در رابطه با نقش وقف گفت: در سال‌های اخیر در زمینه مدیریت وقف تغییرات و احیایی شکل گرفته و ثمرات فراوان و خیراتی داشته است. مثلاً وقف در زمینه کار‌های علمی و عملیاتی که به وضوح مشاهده می‌شود. 

او ادامه داد: در قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی را داریم؛ موضوعی که مشخصاً به عنوان زیر ساخت تمامی اقدامات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور نقش مهمی را دارد. 

ارشدی تصریح کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در زمینه موقوفات دانش‌بنیان شاهد بودیم شکل‌گیری زنجیره‌ی تأمین امنیت قضایی است که رکن اساسی در این حوزه بوده و سعی شده است که همه‌چیز به صورت ارگانیک بدست مصرف‌کننده برسد و این نشان می‌دهد که ظرفیت خوبی در مجموعه‌ی نهاد وقف به وسیله یک مدیریت صحیح و نیروی انسانی دغدغه‌مند به عنوان پشتوانه کار وجود دارد تا خیرات و برکاتی را به ارمغان بیاورند؛ بنابراین این نوع وقف‌ها قابلیت تکثیر در جامعه را دارند و تلفیق علم و تجربه و وقف می‌توانند نمونه خوبی برای جامعه باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
م
۰۷:۴۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
آقای خاموشی بفرمایند که با چه حسابی 65 درصد عواید وقف رو اداره اوقاف برمی داره وتنها 35 درصدش رو به موقوفات اختصاص میده اونم بعد از هفت خان رستم؟آیا این چیزی غیر از ظلم به وقف و واقف و موقوف علیه است؟ موقوفات دارند خراب میشن ولی ادارات اوقاف و کارمنداشون آبادتر.