سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چطور هزینه‌های خرید مدرسه را مدیریت کنیم؟

باتوجه به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید به چگونگی مدیریت هزینه‌ها دانش آموزان توسط والدین پرداخته‌ایم.

باید بپذیریم که خرید مدرسه، بخش جدایی‌ناپذیر روز‌های پایانی شهریورماه است، هرچند به‌اندازه خرید چند قلم دفتر و خودکار باشد. به‌هرحال، شور و حال خرید و گشت‌وگذاری در بازار لوازم‌التحریر در روز‌های منتهی به مهرماه، مقدمه‌ای انگیزشی برای ورود به یک سال تحصیلی جدید است که اغلب والدین نیز با علم به همین مسئله، از خرید غافل نمی‌شوند؛ اما آنچه دراین‌بین بیش از همه حائز اهمیت است، مدیریت یک خرید بهینه و جلوگیری از اسراف است که قاعدتاً در ابتدا باید توسط خود والدین موردتوجه قرار گیرد و سپس به بچه‌ها منتقل شود تا آنها نیز مدیریت مالی را بیاموزند و از افراط و مصرف‌گرایی فاصله بگیرند. این گزارش به شما کمک می‌کند تا این در ایام، خریدی اصولی را تجربه کنید.

ابدا از خرید غافل نشوید!

در روز‌های پر تب‌وتاب خرید مدرسه بدترین کار این است که قید خرید را بزنید! بله درست شنیدید؛ بالاخره خرید مدرسه از لذت‌بخش‌ترین کار‌ها برای دانش‌آموزان است و به اعتقاد روان‌شناسان تربیتی نباید این لذت را از آنها بگیرید. ضمن اینکه فررند شما یک سال تحصیلی جدید در پایه‌ای بالاتر را پیش‌رو دارد و حتی اگر قرار است از همان وسایل و لوازم قبلی برای ورود به سال تحصیلی جدید استفاده کند و نیازی به کوله و پوشاک جدید ندارد، اما باز هم خرید برخی لوازم جدید یا لوازم مصرفی مثل دفتر، خودکار و مداد برایش ضروری است. چه بساکه همین خرید جزئی می‌تواند شور و حال بازگشت به مدرسه را در وجود او زنده کند، پس با این اوصاف بهتر است سری به بازار بزنید تا هم دل بچه‌ها را به دست آورید و هم اینکه در بازار رقابتی این روزها، خرید به‌صرفه‌تری نسبت به دیگر ایام سال داشته باشید.

لیست خرید تهیه کنید

در هر نوع خریدی از جمله خرید مدارس داشتن لیست خرید نقش مهمی در مدیریت هزینه‌ها ایفا می‌کند، زیرا راهی شدن به سمت بازار آن هم بدون لیست قبلی، عملاً مدیریت خرید را از شما سلب کرده و احتمالاً با خرید‌های غیرضروری، اما وسوسه‌انگیز، هزینه بسیاری را به خانواده تحمیل می‌کند، پس قبل از آنکه راهی شوید، حتماً لیستی از اقلام موردنیاز خود را یادداشت کنید. برای تهیه این لیست کاربردی، حتماً از خود بچه‌ها مشورت بگیرید تا بر اساس نیاز آنها، لیست را بنویسید. همچنین به وسایل و لوازم قبلی بچه‌های کوچک‌تر سری بزنید تا اگر وسایلی لازم است، آن را از قلم نیندازید؛ در پایان نیز دور اقلام تکراری یا غیرضروری را خط بکشید تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید. حالا که لیست خریدی کامل در دست دارید، پس از مراجعه به بازار ابداً سمت کالا‌های خارج از لیست نروید؛ این همان کاری است که ثروتمندان واقعی انجام می‌دهند و با شناخت دو واژه «خواسته» و «نیاز»، پولشان را در جایی خرج می‌کنند که کارآمد باشد.

سقف خرید درنظر بگیرید

این درست که لیست خرید تهیه کرده‌اید تا اقلام غیرضروری نخرید، اما حواستان باشد که برای همین لیست خرید هم باید سقفی منطقی در نظر بگیرید تا خریدی مقرون‌به‌صرفه داشته باشید و با یک خرید گران‌قیمت، کل بودجه خانواده را از دست ندهید. بدیهی است که این روز‌ها انواع و اقسام اجناس با قیمت‌های مختلف در بازار موجود است و یک لیست خرید می‌تواند به قیمت‌های مختلف با تفاوت‌های میلیونی تمام شود که قاعدتاً اگر پیش از شروع خرید، بودجه خود را مشخص کنید، سمت کالا‌هایی می‌روید که با بودجه شما همخوانی بیشتری دارد و می‌توانید تمام اقلام را بدون کم‌وکسری تهیه کنید. همچنین در تعیین سقف خرید، جایی هم برای خرید‌های پیش‌بینی نشده بگذارید تا در صورت لزوم بتوانید اجناس موردنظر را تهیه کنید.

مرکز خرید را به‌درستی انتخاب کنید

قاعدتاً هر خانواده‌ای متناسب با شرایط اقتصادی خود باید مرکز خرید موردنظرش را انتخاب کند تا با انتخاب اشتباه بازار، متحمل هزینه‌های اضافی نشود. به‌هرحال هر پاساژ و مرکز خریدی، شرایط خاص خودش را دارد و نوع کالا و قیمت‌گذاری آن متناسب با سطح مالی مشتریان معمول آن منطقه انجام می‌شود، بنابراین بسیار مهم است که چه مرکزی را برای خرید انتخاب می‌کنید؛ اما قاعدتاً برای خریدی به‌صرفه باید دور مراکز خرید لوکس را خط بکشید و بازار‌های اصلی شهر، نمایشگاه‌های مختلف نوشت‌افزار و حتی دست‌فروش‌ها را که کالا را با قیمتی معقول‌تر عرضه می‌کنند، برای خرید انتخاب کنید.

حوصله به خرج دهید

وقتی می‌خواهید برای خرید و رفتن به بازار برنامه‌ریزی کنید، حوصله به خرج دهید و آن‌قدر زمان در نظر بگیرید که بتوانید با آرامش و بدون عجله خرید‌ها را انجام دهید، زیرا معمولاً عجله در خرید مانع از انتخاب کالای باکیفیت و با قیمت مناسب می‌شود؛ خصوصاً در این ایامی که متأسفانه برخی فروشنده‌ها به فکر سود بیشتر هستند و حتی ممکن است به علت عدم اطلاع یا عجله شما، یک کالا را با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت واقعیش بفروشند! البته از طرفی هم بازار رقابتی این روز‌ها داغ است و اگر کمی حوصله به خرج دهید، حتماً با خرید کالا از فروشندگان خوش انصاف، پول کمتری خرج خواهید کرد. 

چشمتان را به روی تجملات ببندید

بازار، پر از لوازم‌التحریر لوکسی است که اگر بخواهید اسیر زرق و برقشان شوید، نه‌تن‌ها باید دور خرید بهینه و مدیریت هزینه‌ها را خط بکشید، بلکه با دستان خودتان فرزندانتان را نیز در دام تجمل‌گرایی می‌اندازید، اتفاقی که متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها دچارش شده‌اند؛ پس مراقب باشید و به خرید مدارس کاملاً منطقی فکر کنید تا لوازم کاربردی جای خود را به لوازم‌التحریر خوش‌رنگ و روی ترند، اما گران و بی‌کیفیت ندهند.

در قبال بچه‌ها، هم حسابگر باشید هم دست‌و‌دلباز

شاید فرزند شما بخواهد برخلاف بودجه‌ای که برای خرید در نظر گرفته‌اید، مثلاً به‌جای یک کوله ۵۰۰ هزارتومانی، یک کوله یک‌میلیونی یا به‌جای یک خودکار ۱۵ هزارتومانی، یک خودکار ۵۰ هزارتومانی بخرد، بنابراین حتماً قبل از آنکه فرزندتان انتخاب خودش را بکند و در دوراهی آره و نه قرار بگیرید، او را توجیه کنید تا حد و مرز خرید‌ها برایش روشن شود و در معذورات خرید نمانید. البته در این زمینه کمی هم دست و دلباز باشید تا فرزندتان تحت‌فشار قرار نگیرد و علایقش سرکوب نشود. اما در مجموع لطفاً عذاب وجدان نداشته باشید، چون رفتار حساب‌گرایانه شما، نه‌تن‌ها هوش اقتصادی فرزندتان را تقویت می‌کند، بلکه با ایجاد برخی محدودیت‌ها، باعث تقویت قدرت انتخاب او نیز می‌شود.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.