سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسینی:

حیاط ۱۰۰ مدرسه شیراز آسفالت می‌شود

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با توجه به شروع ماه مهر و آغاز مدارس در راستای محرومیت‌زدایی با تلاش عمرانی شهرداری حیاط ۱۰۰ مدرسه آسفالت می‌شود.

سیده مریم حسینی با بیان تعریف محرومیت و محرومیت‌زدایی اظهار کرد: محرومیت شهری یک پدیده پیچیده است که به نظر می‌رسد در شهرنشینی نباید محرومیت باشد؛ اما یک سری عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این اتفاق در شهر بیفتد.  

او ادامه داد: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نامناسب شهری و تمرکز بیش از حد بر توسعه مناطق غنی شهر بدون توجه به مناطق دیگر و از نظر اقتصادی به آن قسمت فرصت‌های شغلی کاری ایجاد و باعث می‌شود به خاطر درآمدها افراد در نوع استفاده از بهره‌مندی و خدمات شهر متفاوت شود و این موضوع باعث ایجاد محله‌ای برخوردار و محله‌ای کم برخوردار شود و بالای شهر و پایین‌شهر شکل بگیرد. 

حسینی با بیان اینکه محرومیت نه‌ تنها بر فرهنگ، بلکه بر افکار و تمام سلول شهر اثرگذار است، افزود: باید به دنبال زدایش و رفع محرومیت از چهره شهر باشیم و در این راستا تلاش مضاعفی کنیم.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه ضمن اشاره به اینکه چنین کمیته‌ای با این عنوان و سیاست‌گذاری در کل شوراهای شهر در کشور وجود نداشته است، بیان کرد: کمیته محرومیت‌زدایی مورد توجه همه قرارگرفته است و باید برای کل کشور الگوسازی شود.

 حسینی اضافه کرد: سپاه فجر استان فارس دو سال قبل از شورای ششم به محرومیت‌زدایی پرداخت اما بعد از تشکیل کمیته محرومیت‌زدایی در شورای ششم با هم‌افزایی شورا و شهرداری قوت بیش تری پیدا کرد و اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورد.

 رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز فعالیت در این کمیته را میدانی و جهادی قلمداد کرد و گفت: برای فعالیت و تقسیم‌بندی محرومیت ما ابتدا کل شهر را در نظر گرفتیم، بعد تقسیم به مناطق یازده‌گانه انجام شد وبعد به محلات تقسیم شد و با شاخص‌هایی که در نظر گرفته شد ازجمله؛ محرومیت‌ها، کم برخورداری‌ها، نهایت توسعه که برپایه هرم مازلو لایه های زیرین و بر اساس نیازهای اولیه شهر و زیرساخت ها در نظر گرفتیم و اولویت‌بندی کردیم.

او اضافه کرد: بعد از شناسایی و احصا که بسیار اهمیت داشت از یاوران شوراکه از بطن مردم و دلسوز هستند کمک گرفتیم، پرسش‌نامه تهیه شد و نیاز مردم در محلات توسط خودشان مطرح شد که در نهایت معیار را مدنظر قرار دادیم و مشخص شد کدام محلات دارای محرومیت بیشتری هستند و کدام اقدامات تأثیرگذاری بیشتری دارد که بر این اساس پروژه‌ها تعریف شد.

 عضو هیئت‌رئیسه اسلامی شورای شهر شیراز افزود: در این راستا مسئله مهم که به آن مفتخر هستیم بودجه خاص و جداگانه برای محرومیت‌زدایی در شهرداری بود که در شورا مصوب شد.

 حسینی ضمن تقدیر از نگاه ویژه شهردار کلان‌شهر شیراز به محرومیت‌زدایی گفت: در این خصوص همه اعضای شورای اسلامی شهر شیراز نیز دست‌به‌دست هم تفکر محرومیت زدایی و خدمت به مردم را دارند که امیدواریم با این کار جهادی مردم محلات کم برخوردار طعم خوش‌خدمت را بچشند و از ما که خادمان شهروندان هستیم خشنود و راضی باشند.

او با اشاره به اثرگذاری پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری که باعث پیشرفت شهر و سهولت دسترسی در شهر می‌شود، عنوان کرد: پروژه‌های کوچک شهری نیز برای مردم اثرگذاری زودبازده و بسیاری دارد و به‌سرعت اثر آن محله مشخص می شود و حس رضایت اهالی محله را افزون می‌کند‌.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز به بازآفرینی در محله پودنک نیز اشاره‌ای داشت و گفت: در این محله در راستای رفع محرومیت و زیباسازی بازآفرینی تعریف و اجرا شد که محله زیبا و بسیار دل‌نشین شد و مردم بسیار از این اقدام راضی و خوشحال بودند.

 رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: محرومیت‌زدایی و بازآفرینی تأثیر به سزایی در رفتار، اخلاق مردم و همچنین تأثیر زیست‌محیطی دارد و زمانی که در محلات با مشورت خود اهالی محل کار می‌شود احساس مسئولیت و تعلق آنان بیشتر می‌شود که که می‌توان از لوله‌گذاری و کنترل پساب منازل در بافت های قدیمی، کف‌سازی و جداره سازی در کوچه‌های صعب‌العبور، ساخت سرویس بهداشتی در مکا‌ن‌های پرتردد، مرمت منازل، آسفالت کوچه‌ها و بازآفرینی محلات قدیمی نام برد.

 وی در رابطه با فعالیت کمیته محرومیت‌زدایی طی این مدت گفت: در سال ۱۴۰۱ باوجود اینکه تازه چهارچوب اولیه محرومیت‌زدایی تعریف‌شده بود ۱۰۲ پروژه در مناطق مختلف با مبلغ ۴۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعریف که برخی تکمیل نشد و در پروژه سال ۱۴۰۲ تعریف شد که در این سال نیز ۷۰ پروژه با اعتبار ۵۰۵ میلیارد تومان و در ۱۴۰۳ نیز ۶۸ پروژه با مبلغ ۶۰۷ میلیارد تومان تعریف شد که پروژه‌ها متفاوت بوده است.

به گفته حسینی؛ محرومیت‌زدایی طرحی متفاوت بود که روزبه‌روز اعتماد مردم بیشتر به آن جلب می‌شود و پروژه‌هایش علی‌رغم اینکه ریز پروژه تعریف می‌شوند اما مؤثر و زودبازده هستند که موجب خرسندی شهروندان خواهد شد.

او گفت: رفع محرومیت و محرومیت زدایی یکی از اصول مهم در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری است که هدف آن ایجاد یک شهر عادلانه‌تر و پایدارتر است که در آن همه شهروندان بتوانند از امکانات و خدمات آن بهره‌مند شوند.

 رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در این راستا کمیته محرومیت‌زدایی شورا سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کند و این شهرداری کلانشهر شیراز است که همت می‌کند و پروژه‌ها را به‌خوبی اجرایی کرده که در این خصوص از دستگاه‌های خدمات‌رسان تقاضا دارم فعالیت‌های عقب‌افتاده خود را در خصوص محرومیت‌زدایی به اتمام برسانند و همراه ما پای کار و جهادی فعالیت بیایند.

 حسینی‌ همچنین یک خبر خوب داد و گفت: با توجه به شروع ماه مهر و آغاز مدارس در راستای محرومیت‌زدایی با تلاش عمرانی شهرداری حیاط ۱۰۰ مدرسه آسفالت می‌شود که با شروع ماه پرمهر مهر دانش آموزان در فضایی مناسب‌تر به تحصیل بپردازند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و مدیر راهبردی محرومیت‌زدایی شهرداری شیراز نیز در این برنامه زنده تلویزیونی استفاده از کلمه بازآفرینی و زنده.سازی را به‌جای محرومیت‌زدایی نام برد و اظهار کرد: برخی مواقع به بعضی از مناطق کمتر توجه شده بود که با رویکرد شورای ششم و شهردار کلان‌شهر شیراز بودجه در مناطق یازده‌گانه شهری به‌صورت عادلانه تقسیم شد که اتفاق مثبت جای تقدیر دارد.

علی فراشاییان گفت: اکنون شهرداری همراه مردم، با مردم و در کنار مردم و در ارتباط چهره به چهره مدیران شهری و اعضای شورا با همراهی یاوران شورا و مردم برای خود مردم تصمیم‌گیری می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به نیازسنجی که از خود محلات بیرون می‌آید و در مقیاس شهر خود را نشان می‌دهد امروز با همت شهردار و اعضای شورای شهر؛ شیراز به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل‌شده که محرومیت‌زدایی بخشی از آن است که با روندی جدیدتر و بودجه مشخص‌تر و مصارف خاص‌تر تعریف‌شده و آنچه می‌بینیم رضایت‌مندی مردم است.

این مقام مدیریت شهری در حوزه برنامه‌ریزی گفت: جلسات کمیته محرومیت‌زدایی را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کنیم و چون این امر اهمیت دارد ماهانه پیشرفت کار را می‌بینیم‌ و سالانه گزارش خواهیم داد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز در ادامه به بودجه ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز اشاره کرد و افزود: از این میزان بودجه، ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری شامل خدمات شهری حفظ و نگهداری شهر، خدمات پسماند، حمل‌ونقل عمومی، آتش‌نشانی و...است و ۲۴ هزار میلیارد بودجه عمرانی است که حاصل یک سال برنامه‌ریزی کار یک تیم حرفه‌ای و تمام‌وقت با مدیریت شهردار و همراهی و حمایت اعضای شورا است.

فراشاییان با بیان اینکه مدیران شهرداری شیراز تعطیلی ندارند و شبانه‌روز به مردم خدمت می‌کنند، خاطرنشان کرد: نشان‌دهنده این فعالیت‌های شبانه‌روزی پروژه‌های عمرانی سطح شهر است که نمونه آن پارک آبی است که بعد از سال‌ها اجرایی شده و ظرف دو سال آینده به‌عنوان بزرگترین پارک آبی در جنوب کشور به بهره‌برداری خواهد رسید‌؛ همچنین تله‌کابین و آکواریوم نیز که خواسته مردم شیراز بود تقدیم مردم خواهد شد.

به گفته معاون شهردار کلان‌شهر شیراز؛ تیم جهادی، علمی و فنی مدیریت شهری برای مردم، همراه مردم و با مردم با شعار لبخند شهر تشکیل‌شده است که در جهت خدمت‌رسانی شهروندان تلاش می‌کند.

فراشاییان در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی سامانه سرو شهرداری شیراز اشاره کرد و افزود: در این سامانه شهروندان می‌توانند در ۱۷ بخش زجمله پرداخت عوارض نوسازی، شکایت و ‌پیشنهاد، ساعت ورود و خروج قطار شهری و اتوبوس و ... استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز همچنین به سامانه ۱۳۷ برای شکایت و پیشنهاد‌های شهروندان اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: با پیگیری شهردار این کلان‌شهر این سامانه بسیار کارآمد است که شهروندان می‌توانند در طول شبانه‌روز تماس بگیرند و مشکلات خود را مطرح کنند و در کمتر از ۲۴ ساعت مشکلات پیگیری شود.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.