سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیریت واردات به معنای ممنوعیت نیست

رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به اهمیت مدیریت واردات گفت: ممنوعیت ترجمه موضوع مدیریت واردات نیست و نباید برداشت شخصی از آن داشته باشیم.

محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت در برنامه میز اقتصاد گفت:حمایت از کالای ایرانی طبق قانون و شروط انجام می پذیرد،اعمال محدودیت ممنوعیت کالاهای مشابه به طوری بود که به تولید کشور ضربه نزند.

او افزود: یکی از بندهای دیگر ماده ۴ تکلیف کرده بود وزارت صمت موظف است از محل اعتبارات داخلی وابسته به سامانه موجود، سامانه متمرکزی را جهت فهرست توانمندی محصولات داخلی ساماندهی کند. این سایت تحت عنوان توان ایران معرفی شد که یک سمت نیازمند کالا و یک سمت کسی است که در داخل این کالا را تولید کرده است و بین این دو گروه ارتباط برقرار می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه ۳۱۸ کالا در کارتابل فنی وجود دارد، اظهار کرد: کارتابل فنی یعنی واردات کالا ممنوع نیست، اما محدود است. معاونان وزارتخانه آمادگی دارند که هر کالایی که به تولید مطلوب رسیده و وزارت صمت از آن مطلع نیست را به سامانه توان ایران اعلام کنند تا دفاتر تخصصی آن‌ها را جزو کالاهای ممنوعه قرار دهند. ممکن است این کالاها حداقل در کارتابل فنی قرار گیرد یا کلاً به گروه ۲۷ که به هیچ وجه وارد نمی‌شود منتقل شود.

برادران گفت: تا جایی که تولیدکننده داخلی، نیاز کشور را تأمین کند و قیمت بر اساس عرف بازار باشد، ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود ادامه خواهد داشت.

برادران گفت: برخی از کالاها که در کشور نیست وارد می شود صرفا تمامی کالاها ممنوع نیست،هدف ما رقابتی کردن بازار است.

در ادامه زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: دولت باید در قالب صادرات و واردات گفته در برخی از کالاهای مشابه داخل ممنوعیت ایجاد کرده است،هدف ما حمایت از تولید داخل است تا بتوانیم برند سازی در این زمینه انجام دهیم

او افزود: هدف از ممنوعیت کالاهای مشابه داخل جلوگیری از ضربه کالاهای ساخت داخل است.

در ادامه مناقبی رئیس مجمع عالی واردات گفت: در واقع ممنوعیت کالا مشابه داخل،حمایت از تولید داخل است ،هیچ وارد کننده به خود اجازه ورود کالای مشابه داخل را به خود نمی دهد.

او افزود: از زمانی که موضوع اقتصاد مقاومتی و مدیریت واردات از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است برخی مسئولان در این زمینه برداشت‌های شخصی داشته و برهمان اساس اقدام به صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌‌هایی کرده‌اند، درحالی که می‌بینیم دستاورد مناسبی هم ایجاد نشده است.

رئیس مجمع عالی واردات معتقد است، مدیریت واردات به معنی ممنوعیت کامل نیست به این دلیل که علاوه بر اهمیت تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید که اتفاقا بعضا کالای نهایی نیز شناخته می‌شوند، تولیدکنندگان نیاز به رقابت با کالای با کیفیت دارند.

مناقبی تصریح کرد: هیچگاه تولید داخلی ایران از ورود کالای باکیفیت و دارای بالاترین استانداردهای بین المللی ضربه نخورده و زیان نکرده بلکه توانسته خود را در رقابت با این کالا به‌سطوح بالایی برساند و در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. به عنوان مثال صنعت غذای ایران یکی از بهترین شاهد مثال‌ها است.

رئیس مجمع عالی واردات تصریح کرد: اصولا هیچ واردکننده‌ای هنگام بررسی بازار داخلی وقتی با کالای ایرانی با کیفیت، دارای قیمت منطقی و پاسخگوی نیاز بازار داخلی روبرو می‌شود؛ حاضر به واردات کالای مشابه نخواهد شد، چون سرمایه خود را به هدر داده و خریداری برای کالای وی نخواهد بود.

رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به اهمیت مدیریت واردات اظهار کرد: ممنوعیت ترجمه موضوع مدیریت واردات نیست و نباید برداشت شخصی از آن داشته باشیم

مناقبی همچنین تاکید کرد: برای رشد و رونق صادرات مدیریت واقعی واردات الزامی است و نباید با تعابیر شخصی یا برداشت‌های اشتباه از قوانین مانع‌تراشی برای رونق تولید یا توسعه صادرات داشته باشیم، اتفاقی که اخیر روی داده و برخی از صنایع را با چالش جدی روبرو کرده است.

همچنین در ادامه غزنوی گفت: باید در کشور کالا تولید و صادر شود و هز این طریق ارز وارد کشور شود،نباید تمامی کالاها ممنوع شود،امروز دنیا به سمت حمایت گری معقولانه است

خبرنگار:رضا زارع 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.