سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرس بزرگ جثه در مناطق کوهستانی اشنویه مشاهده شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه با اشاره به مشاهده یک قلاده خرس قهوه‌ای پوزه بلند توسط اعضای باشگاه کوهنوردی گدار ارومیه هنگام صعود به یکی از مناطق کوهستانی منطقه، گفت: این گونه در مناطق کوهستانی منطقه زیست می‌کند ولی در این فصل حالت تهاجمی ندارد.

کریم خضری رئیس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه ضمن تایید وجود این گونه خرس در زیستگاه‌های این شهرستان، گفت: این گونه در مناطق کوهستانی مه‌رگه‌وه‌ر بین شهرستان‌های اشنویه و ارومیه زیست می‌کند و در این فصل از سال حالت تهاجمی ندارند و با ایجاد سرو صدا از نزدیک شدن به انسان خودداری می‌کند.

وی افزود: خرس‌های قهوه‌ای اغلب شب‌گرد و تک‌زی هستند، اما مادر به همراه توله هایش دیده می‌شود، در شرایطی که امنیت لازم در منطقه وجود داشته باشد خرس در روز هم دیده می‌شود و کوهنوردان هنگام مشاهده آن نباید شرایطی ایجاد کنند که خرس حالت تهاجمی به خود بگیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه ادامه داد: خرس قهوەای با نام علمی Ursus arctos بە دلیل آسیب‌های جدی زیستگاه و کاهش دامنە قلمروی جزو گونە‌های در حال انقراض است کە برای حفظ حیات این گونە نیاز بە حمایت‌های همە جانبە دارد.

خضری اظهار کرد: این گونە اگر چە در راستە گوشتخواران جای دارد و گوشت برایش ارجحیت غذایی دارد ولی گونەای همە چیزخوار به شمار می‌رود کە از گیاهان، برگ درختان، لارو حشرات و عسل نیز تغذیە می‌کند.

وی اضافه کرد: در این فصل از سال با توجه به کوچ عشایر از مناطق کوهستانی این گونه فضای بیشتری برای راهپیمایی دارد و اغلب در طول روز هم برای تغذیه از میوه درختان جنگلی مشاهده شود.

خضری با اشاره به نهادینه شدن فرهنگی حفاظت محیط زیست در بین مردم این منطقه اظهار کرد: بسیاری از عشایر و باغداران این منطقه در مقابل زیان‌هایی که احتمال دارد خرس قهوه‌ای به گله کوسفندان و باغات آنان وارد کند، تعامل کرده و حتی برخی مناطق هم به نام خرس و یا سایر وحوش نامگذاری شده که از آن جمله به «اشکوت ورچان» (غار خرس ها) و «هه‌واری مامزان» (دشت آهوها) اشاره کرد.

وی با اشاره به گونه‌های بسیار بار ارزش جانواری در مناطق کوهستانی این شهرستان افزود: «دشت تاله جار» این شهرستان به مساحت ۲۲ هزار ۱۵۰ هکتار زیستگاه خرس قهوه‌ای، کل و بز، سمندر کردستانی، کرکس، عقاب طلایی و انواع کبک معمولی و کبک دَری است که پرونده آن برای تبدیل شدن به مناطقه حفاظت شده تدیون شده است.

وی اضافه کرد: مناطق مرزی این شهرستان نیز به عرض هفت کیلومتر به نام منطقه شکار ممنوع تعیین شده که نقش مهمی در حفظ گونه‌های با ارزش از جمله خرس قهوه‌ای دارد.

اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.