سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس گروه ارتقاء سواد رسانه‌ای وزارت فرهنگ:

ارتقاء سواد رسانه‌ای از طریق آموزش و تولید محتوا امر مهمی است

اسماعیلی با تأکید بر اهمیت ارتقاء سواد رسانه‌ای به منظور استفاده از فضای مجازی گفت که این امر از طریق آموزش و تولید محتوا امکان‌پذیر است.

حامد اسماعیلی رئیس گروه ارتقاء سواد رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «سلام خبرنگار»، درمورد اهمیت سواد رسانه‌ای و فرهنگ در عصر استفاده از هوش مصنوعی و فضای مجازی بیان کرد: رسالت ما بر این است که به مردم آموزش دهیم چگونه با فضای مجازی به ویژه اخبار جعلی برخورد کنند. چون آموزش و ارتقاء سواد رسانه‌ای به منظور استفاده از فضای مجازی امری دستوری نیست و این مهم از طریق آموزش و تولید محتوا امکان‌پذیر است و در این میان، باید ذائقه‌سنجی کرد و بر اساس ذائقه مخاطب به تولید محتوا پرداخته شود. چون در جریان آموزش، ارتقاء سواد رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی شکل می‌گیرد.

رئیس گروه ارتقاء سواد رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌هایی با محوریت ارتقاء سواد رسانه‌ای در کشور اظهار کرد: امسال، چهار برنامه را درنظر گرفتیم که این برنامه‌ها در زمینه فضای مجازی و ارتقاء سواد رسانه‌ای هستند که یکی از آنها، نشست فعالان فضای مجازی است و برنامه بعدی، دو جشنواره هستند که در فضای مجازی برگزار می‌شوند و یکی از آنها، جشنواره کارتون و پوستر‌هایی هستند که به موضوع آموزش سواد رسانه‌ای می‌پردازند و از دیگر برنامه‌هایی که با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در حال انجام آن هستیم موضوع شاهنامه خوانی است؛ چراکه از جمله مسائل مهمی که احساس کردیم باید در جامعه انجام شود بازمعرفی و باز تعریف مفاخر فرهنگی ایران است که در سه رده‌ی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و چهار محور شاهنامه‌خوانی، نقّالی، تصویرسازی و متون مکتوب برگزار می‌کنیم تا آثاری تولید شوند و بتوانیم دوباره مفاخر کشورمان را به کودکان و نوجوانان معرفی کرده و آنها را از وجود چنین مفاخر باارزشی آگاه کنیم.

اسماعیلی درمورد دلیل مبنا قرار دادن کودکان و نوجوانان در همه برنامه‌های ارتقاء سواد رسانه‌ای گفت: ما باید به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم تا بتوانند در فضای مجازی زندگی کنند. چون نسل زد و نسل آلفا صاحبان این فضا هستند. به همین دلیل، باید سواد کافی برای حضور در فضای مجازی را داشته باشند. درواقع، نسل‌های دهه ۷۰ و ۶۰ مهاجران به این فضا بوده و متولدین دهه ۸۰ به بعد، مالکین فضای مجازی بودند و در آن بدنیا آمدند. به همین دلیل، باید برای هر کاری که می‌خواهند در آن انجام دهند آگاهی و سواد لازم را داشته باشند.

او درمورد میزان پیشرفت کشور در حوزه سواد رسانه‌ای افزود: چندین سال است که در این حوزه کار می‌کنیم تا جایی که همایش پنجم ما که سال گذشته برگزار شد با موضوع کودک و نوجوان در فضای مجازی بود و دوره‌هایی نیز در زمینه سواد رسانه‌ای برگزار کرده و علاوه بر این، با دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش همکاری می‌کنیم تا استادان و مربیان سواد رسانه‌ای به این موضوع در مدارس بپردازند و ما هم تلاش می‌کنیم استفاده از فضای مجازی و به کارگیری سواد رسانه‌ای را بدرستی آموزش دهیم و این همکاری برای رشد و تعالی کودک و نوجوان در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.