سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

از حبیب تا فرهاد در برنامه «دور‌ها آوایی است» / موسیقی ملل در راه رسانه ملی

مدیر تولید و تامین موسیقی معاونت سیما گفت: می‌خواهیم ادامه برنامه «دور‌ها آوایی است» را با شکل دیگری تحت نام «داستان موسیقی» ادامه دهیم.

محسن صفایی فرد، مدیر تولید و تامین موسیقی معاونت سیما درباره تصویب سند ملی موسیقی که به رسانه ملی امکان می‌دهد تا تمام ملزومات موسیقی را نشان دهد، گفت: هنوز به ما الزام یا ابلاغی نشده که می‌توانیم ساز را در رسانه ملی نشان بدهیم. نشان دادن ساز در «مجله هنری بوم» بنا به اقتضاء بود و ربطی به تصویب سند ملی موسیقی ندارد. پیش از این هم ساز به صورت موردی از تلویزیون پخش شده و ممکن است بعد از این برنامه هم پخش بشود، ولی این موارد ناشی از ابلاغ جدید به ما نیست.

صفایی فرد ادامه داد: ما در تلویزیون مثل بخش موسیقی استان‌ها و موسیقی رادیو زیر مجموعه مرکز شعر، موسیقی و سرود صداوسیما هستیم. کارمان بیشتر شامل هماهنگی مرکز موسیقی با تلویزیون است. ما در دفتر موسیقی سیما برنامه‌ای به نام «دور‌ها آوایی است» داشتیم، که این برنامه به معرفی چهره‌ها و آثار موسیقایی برجسته در ۱۰۰ سال اخیر ایران مانند حبیب و فرهاد می‌پرداخت. این برنامه مرور تاریخ معاصر موسیقی بود، که سعی می‌کرد به جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی خلق اثر موسیقی با فرم موشن گرافیک بپردازد. از سال ۱۴۰۱ که دفتر موسیقی سیما شکل گرفت، ایده «دور‌ها آوایی است» شکل گرفت.

مدیر تولید و تامین موسیقی معاونت سیما در پاسخ به این سوال که پیش از این دفتر موسیقی سیما در ساختار رسانه ملی تعریف نشده بود؟ افزود: از سال ۱۳۹۴ که دفتر موسیقی سیما در ساختار قرار گرفت، تا سال ۱۴۰۰ هیچ مسئولی نداشت. بعد در همان سال بنده سرپرست تولید و تامین موسیقی معاونت سیما شدم. من از زمانی که مسئولیت این بخش را به عهده گرفتم به دوستان گفتم آثار بسیار درخشان موسیقی در آرشیو‌های موسیقی سازمان صداوسیما یا آرشیو‌های خصوصی هست، که مخاطبانمان کمتر می‌توانند آن را در تلویزیون ببینند. چون موسیقی یک اثر شنیداری است. اگر موسیقی می‌خواهد از تلویزیون پخش بشود، لازم است در یک رسانه پرداخت تصویری شود.

وی در پاسخ به این سوال که به همین دلیل سردبیری برنامه «مجله هنری بوم» را عهده‌دار شدید؟ گفت: تولید این برنامه برای این هدف موثر بود، ولی اکتفا به تصاویر طبیعت برای نشان دادن موسیقی حاصل اکتفا به تکرار‌ها و کلیشه‌ها بوده است. در تلاشیم با فرم‌های جدید نماهنگ تصویر تازه‌ای از آثار درخشان موسیقی نشان دهیم. 

به گفته صفایی فرد، از طرفی، می‌خواهیم ادامه برنامه «دور‌ها آوایی است» را با شکل دیگری تحت نام «داستان موسیقی» ادامه دهیم، که به موسیقی ملل می‌پردازد. یعنی اتصال موسیقی به زمینه‌های تاریخی، سیاسی و اجتماعی را به کشور‌های منطقه و جهان ببریم، تا ببینیم چه قطعات و چهره‌های برجسته موسیقی در جهان بودند، که اثرشان در بین مردم و در جریان‌های اجتماعی و تاریخی کشور‌ها نقش موثر داشته است. این مجموعه تحت عنوان یک مستند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای در حال تولید است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
مدیر بیعرضه که فقط ریا کاری و پدرسوختگی را در راس کارشان قرار دارن زیاد داریم/ به اسم اسلام ضربه به ملت و انقلاب میزنن
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
چه اشکالی داره صدا و سیما ترانه های شاد معین ویا حبیب خدا بیامرزد را پخش کنه برای روحیه مون عوض بشه خواننده های قدمی آهنگ ها و ترانه شون پر محتوا هست تلویزیون یا رادیو اصلا شادی آور ندارد
منصور
۱۰:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
خیلی هم خوبه / موافقم
منصور
۰۸:۱۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
شما موسیقی خوب پخش کنید اسمش را هرچی دلتون میخواد بزارید