سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیکر‌های مطهر ۳۲ شهید در روستای دوله‌تو میرآباد تفحص شدند

فرماندار میرآباد گفت: پیکر‌های مطهر ۳۲ شهید در روستای «دوله‌تو نعلین» این شهرستان تفحص شده و در روز‌های آینده ضمن تشییع، به زادگاه‌شان منتقل خواهند شد.

حسین خضری فرماندار میرآباد گفت: ۳۲ شهدا در اوایل انقلاب در اسارت گروهک‌های معاند و در زندان روستای دوله‌تو نعلین این شهرستان به شهادت رسیده بودند و پیکر‌های مطهر آنان تفحص و شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: پیکر مطهر این شهدا روز یکشنبه در آیینی در روستای دوله‌تو نعلین، به شهرستان سردشت منتقل می‌شود و پس از برگزاری آیین استقبال مردمی از این شهدا و تشییع در سردشت، برای خاکسپاری به زادگاهشان منتقل می‌شوند.

فرماندار میرآباد با اشاره به اینکه این شهدا خون خود را برای حفظ آزادی و استقلال مردم ایران اهدا کردند، از مردم شهیدپرور این شهرستان خواست در آیین استقبال و بدرقه این شهدا حضور پرشوری داشته باشند.

وی یادآور شد: تمام تمهیدات لازم برای برگزاری آیین استقبال باشکوه از این شهدای تازه تفحص شده اندیشیده شده است.

طبق اعلام کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیرو‌های مسلح، پیکر‌های مطهر ۱۶۳ شهید دوران دفاع مقدس که طی عملیات‌های اخیر، تفحص شده‌اند، از سه محور شمالغرب (سردشت، روستای دوله‌تو)، غرب (مهران) و جنوب (مرز شلمچه) مورد استقبال و بدرقه قرار خواهند گرفت.

این شهدا در مناطق عملیاتی شمالغرب کشور و کردستان عراق به شرح زیر تفحص شده‌اند:

هشت شهید گروگان (که توسط گروهک‌های معاند به شهادت رسیده بودند) در محور دوله‌تو تفحص شدند، ۱۵ شهید در محور جنگل‌های آلواتان، یک شهید روستای بلو، ۶ شهید درمنطقه عملیاتی بلفت و دوپازا مربوط به عملیات نصر ۷، یک شهید در منطقه بانه در حدود مرزی سیران‌بند مربوط به تک دشمن در سال ۶۷ و یک شهید در منطقه باسنی عراق مربوط به عملیات نصر ۴ هستند.

زندان دوله‌تو در یک اصطبل واقع در روستای دوله تو در ۲۵ کیلومتری غربی میرآباد و در نقطه صفر مرزی میان ایران و عراق در کنار روستا‌های «الواتان» «میرآباد» و «مزرعه» و دارای مرز مشترک با عراق قرار داشت که از آن برای نگهداری موقت افراد دستگیرشده از نیرو‌های نظامی، انتظامی، سازمان‌های انقلابی و پیش‌مرگان کرد مسلمان، استفاده می‌شد.

موقعیت زندان از یک سو مشرف به کوه و از سویی مجاور به رودخانه بود و این زندان تحت کنترل گروهک‌های منحله قرار داشت و این زندان دارای هشت اتاق و ۲۱۳ زندانی بود.

این زندان در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۰ توسط هواپیما‌ها و هلیکوپتر‌های رژیم بعث عراق بمباران شد و تعداد زیادی از اسرای آن به شهادت رسیدند.

شهرستان مرزی میرآباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.