سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از پهپاد شاهد تا موشک بالستیک؛ یک ادعا و دو تناقض آن

طرح ادعای ارسال تسلیحات نظامی ایران به روسیه گرچه تازه نیست، اما در بنیاد خود با تناقضاتی روبروست که آن را به جنگی سیاسی-ژورنالیستی تبدیل می‌کند.

جنگ روسیه و اوکراین، از زمستان ۱۴۰۰ (فوریه ۲۰۲۲) تا تابستان ۱۴۰۳ (سپتامبر ۲۰۲۴) در فرسایشی‌ترین شکل ممکن خود در حال ادامه است و مقامات اروپا و آمریکا برای رهایی از این فرسایش پرهزینه، به فواصل زمانی مشخص درپی یافتن مقصر بحران و تنبیه او هستند. این روز‌ها جمهوری اسلامی ایران، چین و دیگر کشور‌های مستقل در حالی متهم به حمایت از روسیه در این نبرد هستند که مسئول اصلی قرار گرفتن «ولودیمیر زلنسکی» در برابر «ولادیمیر پوتین» نه تهران و پکن، که ماجراجویان واشنگتن هستند، همان‌ها که ناتو را در سیبری آرزو می‌کردند! و در این رویاپردازی تنها موضوع بی‌اهمیت سرنوشت مردم اوکراین در جنگ بود.

اکنون پس از گذشت سی‌ماه از بحرانی که قرار بود یک ماهه تمام شود؛ دولت‌های اروپایی و آمریکا بار دیگر ایران را متهم به ارسال موشک‌های بالستیک می‌کنند و این‌بار هم مانند اتهام‌زنی در زمینه ارسال پهپاد‌های شاهد؛ هیچ مدرکی جز ادعا‌های ژورنالی در دست نیست و در پس پرده این فرافکنی جهانی در قبال مسئولیت، آمریکا و اروپا درپی بهانه تازه‌ای برای تحریم هستند.

از پهپاد شاهد تا موشک بالستیک

اصرار عجیب کشور‌های اروپایی بر این موضوع که ایران به روسیه تسلیحات صادر می‌کند، این‌بار با صدور موشک بالستیک تکرار شد. غرب پاییز سال ۱۴۰۱ هم در سناریو تازه‌ای مدعی شده بود، جمهوری اسلامی ایران به روسیه پهپاد‌هایی از نوع شاهد می‌دهد. داستان فروش موشک بالستیک به روسیه پس از آنکه از سوی برخی مقامات و رسانه‌های آمریکایی مطرح شد، در روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال منعکس و این رسانه مدعی شد که که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده است که می‌تواند ابزار قدرتمندی در جنگ اوکراین باشد. این آغازی بر واکنش‌های دومینویی مقامات و سران کشور‌های غربی و ایران بود.

واکنش ایران: «سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده؛ تمام! یک بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند. معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه: ما بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و بار‌ها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک: ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب فاصله گرفتن از گفتگو‌های آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین خود چنین اقدامی نمی‌کند.

«امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان: هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات به روسیه و نقض تعهدات بین‌المللی خود کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود.

سردار فضل الله نوذری، جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا: ایران حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست. هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.

در پی تداوم این اتهام‌زنی‌ها هم رؤسای نمایندگی‌های انگلیس، فرانسه، هلند و آلمان در تهران از سوی مدیرکل غرب اروپا به صورت جداگانه به وزارت امور خارجه کشورمان احضار شدند و فضاسازی، بیانات و اقدامات مخرب اخیر برخی طرف‌های غربی به شدت محکوم شد.

واکنش آمریکا: واکنش آمریکا به ادعای ارسال موشک، شامل سه مرحله بود: تایید نمی‌کنیم، صار شده، اما استفاده نشده، تحریم می‌کنیم. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا و «ویلیام برنز» رئیس سیا دوشنبه ۱۹ شهریور: «آمریکا نمی‌تواند گزارش‌های منتشر شده درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه را تأیید کند».

«ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه ۲۰ شهریور: اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، این به معنای «گسترش قابل‌توجه حمایت‌های ایران از جنگ متجاوزانه روسیه علیه اوکراین خواهد بود.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون همان روز: روسیه موشک‌های بالستیک ایرانی را تحویل گرفته، اما تاکنون از آن استفاده نکرده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، همان روز: روسیه در حال حاضر محموله‌هایی از موشک‌های ایران را دریافت کرده است.

 وزارت خزانه داری آمریکا: ۱۰ فرد و ۶ نهاد مستقر در ایران و روسیه را تحریم می‌کنیم و چهار کشتی که در تحویل قطعات تسلیحاتی و سامانه‌های تسلیحاتی ایران به روسیه از جمله پهپاد و موشک‌های بالستیک با برد نزدیک نقش دارند را مسدود می‌کنیم.

 وزارت امور خارجه آمریکا: شرکت هواپیمایی ایران ایر را به بهانه ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه تحریم کرد.

واکنش اروپا: در اروپا ابتدا «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه این قاره: انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا و تشدید تنشی بزرگ به شمار می‌آید.

شورای اتحادیه اروپا پنج‌شنبه ۲۱ شهریور: این انتقال یک تهدید مستقیم برای امنیت اروپاست و اکنون ممکن است از این موشک‌های بالستیک ایران، برای ایجاد رنج و ویرانی بیشتر در اوکراین استفاده شود.

واکنش اوکراین: وزارت امور خارجه احضار شهریار آموزگار کاردار جمهوری اسلامی ایران در اوکراین.

«ولودیمیر زلنسکی»: هنوز نمی‌توانم استفاده از این موشک‌ها را تایید کنم. تنها زمانی می‌توانم آن را تایید کنم که شواهدی داشته باشیم. ایران بیش از یک هزار پهپاد ساخت ایران و دیگر تسلیحات به آنها [روسیه] فروخته است.

یک ادعا و چند تناقض؟

سری جدید اتهام‌زنی علیه جمهوری اسلامی که جمعه گذشته با برخی تصاویر ادعایی از رهگیری کشتی‌هایی در خزر هم پررنگ‌تر در صدر خبر‌ها قرار گرفت، تکرار دور باطلی است که غرب در روابط خود با ایران در پیش گرفته است. در هر دور تکرار این دور باطل جمهوری اسلامی ایران، مصمم‌تر از قبل بر سر مواضع خود ایستادگی کرده و بار دیگر کشور‌های غربی را در بن‌بست تازه‌ای قرار می‌دهد. نمونه روشن آن توان نظامی جمهوری اسلامی ایران است که این روز‌ها در صدر رسانه‌های جهان قرار دارد. صنایع و توانی که بیشترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها را متحمل شده و از هرگونه دسترسی به دانش تولید و واردات سلاح در جهان محروم بوده است. این تحریم، اما براساس ادعای خود غرب، نتوانسته موثر باشد و گرچه جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین هیچگونه همکاری با روسیه نداشته، اما همین به کابوس آنها تبدیل شده و آنها را در برابر این بخش از توییت عباس عراقچی قرار داده است که: «معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟»

موشک

تناقض دوم در بنیاد این نگرانی ظاهری، در رفتار‌های یک سال گذشته آمریکا و برخی کشور‌های غربی در قبال موضوع غزه، قابل مشاهده است. تنها در یک مورد و آخر مردادماه سال جاری دولت آمریکا از فروش یک بسته تسلیحاتی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی خبر داد. بسته‌ای که شامل ۱۰۰ جنگنده اف ۱۵، گلوله توپخانه ۱۲۰ میلی متری و موشک‌های هوا به هوای پیشرفته میان برد، ۳۳ هزار گلوله تانک، ۵۰ هزار خمپاره و کامیون‌های نظامی است و قرار است جنگنده‌ها از ۲۰۲۹ به رژیم صهیونیستی تحویل داده شوند. دولت آلمان هم به عنوان دیگر صادرکننده اصلی سلاح به اسرائیل مجوز صادرات تسلیحات به ارزش کل ۳۲۶.۵ میلیون یورو را به تل‌آویو صادر کرده است. تا پاییز ۲۰۲۳، تنها ۳۸.۵ میلیون یورو صادرات نظامی به رژیم صهیونیستی در آلمان تایید شد، اما این رقم پس از هفتم اکتبر به شدت افزایش یافته است.

واقعیت آن است که کشور‌های اروپایی ایران را با ادعای فروش سلاح به کشور متخاصم تحریم می‌کنند و این درحالی است که خود بیشترین سلاح را به رژیم متخاصم می‌فروشند. به نظر می‌رسد غرب و به ویژه اروپا مصرانه بر تکرار شیوه‌های آزموده شده در روابط با ایران اصرار دارد؛ همان شیوه‌ای که در تابستان و پاییز ۱۴۰۱ آزمود و به بهانه‌هایی شبیه به امروز، مذاکره با ایران را تعلیق کرد. امروز ایران بهتر از هر زمان دیگری می‌داند که پشت‌پرده ادعای ارسال موشک بالستیک به روسیه از سوی تهران (که بخش‌های بولد شده در متن نشان می‌دهد، ابدا به این موضوع اطمینانی ندارد)؛ تلاش برای قبولاندن استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد آمریکا علیه روسیه است و «کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا، از روز جمعه در واشنگتن به سر می‌برد تا بایدن را متقاعد کند که مجوز استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد را دریافت کند، اما با توجه به موضع کاخ سفید که مخالف این موضوع است، در روز‌های آینده از شدت این اتهام زنی‌ها کاسته شده و اروپا در پی راه دیگری برای فرار از باتلاق کی‌یف خواهد بود. 

منبع: نورنیوز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.