سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیمایی‌: عجله‌ای برای تغییر در پست‌های آموزش عالی نداریم

وزیر علوم گفت: صرف انتصاب در گذشته دلیل تغییر روسا و مدیران نخواهد بود و عجله‌ای برای تغییر نداریم.

حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران گفت: صرف اینکه یک رئیس دانشگاهی در گذشته منصوب شده این دلیل کافی برای برکناری او نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ما بنا را بر این داریم که از گذشته از تجارب گذشته و مدیران گذشته استفاده بکنیم؛ ولیکن به هر حال دولت تغییر کرده و شعار اساسی آقای دکتر پزشکیان وفاق ملی هست؛ بنابراین یکی از معیار‌های ما برای تداوم همکاری با مدیران فعلی یا برای انتخاب مدیران آینده مدیری است که بیشترین قدرت توافق‌سازی را داشته باشد یعنی بتواند در دانشگاه فراگیرتر از بقیه باشد و بتواند با تنوع سلایق و عقاید و تکثر روش‌ها سازگار باشه و بیشترین‌ها را در بر بگیرد؛ این معیار ما برای تداوم همکاری یا تغییر است.

سیمایی صراف اضافه کرد: عجله‌ای برای تغییر نداریم البته در دوره گذشته من یک آماری گرفتم در شش ماهه اول کار دولت، ۸۰ رئیس دانشگاه و پژوهشگاه تغییر کردند ولی من الان هیچ برآوردی ندارم که با چه تعدادی و با چه سرعتی این تغییرات صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات، گفت: نمایندگان محترم هیچ دخالتی در روند انتصاب و یا برکناری ندارند.

وزیر علوم درباره تغییر رئیس دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: نمی‌دانم در فضای مجازی چه شایعاتی وجود داشته است، موردی سوال نپرسید.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس استعفا داده است

وی در واکنش به استعفای رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: رئیس دانشگاه تربیت مدرس در دوره آقای زلفی گل استعفا داده بودند، اما موافقت نشد. مجدد ایشان استعفا داده اند و در حال حاضر سر پست خود هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه فکر‌های زیادی برای ارتباط دانشگاه و صنعت از گذشته در وزارت علوم شده است، اظهار داشت: واقعاً قطع ارتباط بین دانشگاه و صنعت معضل است، بالاخره دانشگاه باید نیاز محور باشد، اما شرکت‌ها، بخش دولتی و بخش خصوصی هم باید نیاز خود را عرضه بکند. یک طرفه نمی‌شود به این آرمان رسید.

وی عنوان کرد: طبق گزارشاتی که ما داریم حدود ۱۲ هزار پروژه بین دانشگاه و صنعت منعقد شده، اما کافی نیست؛ ما انتظار داریم که دولت و بخش خصوصی به دانشگاه اعتماد و توسعه و تحقیقات علمی مرتبط خود را از دانشگاه تقاضا کند و دانشگاه هم البته باید کارآمدتر و مهارت محور باشد تا بتواند نیاز‌ها را برآورده کند.

سیمایی درباره مصرف بودجه در دانشگاه‌ها گفت:: دانشگاه‌ها طبق ماده یک قانون احکام دائمی در حوزه‌های اداری و استخدامی یک استقلالی دارند و چارچوب‌های کلی وجود دارد ولی مطمئنا مصرف بودجه دلبخواهانه نیست، بودجه دانشگاه‌ها طبق مصارفی که در قانون آمده هزینه می‌شوند یک بخشی از اعتبارات صرف هزینه‌های جاری، پروژه‌ها، تحقیقات و بخش عمرانی می‌شود و یکجا خرج نمی‌شود.

صرف شکایت اساتید اخراجی صحت ادعا را مشخص نمی‌کند

وزیر علوم درباره آمار اساتید اخراجی دانشگاه ها، گفت: ما آمار مشخصی نداریم، اما شکایات دست ما رسیده است، صرف اصول شکایت به این معنا نیست که واقعا ادعا درست است، باید مسأله را بررسی کنیم، ما خواهش کردیم با حضور یکی از قضات عالی رتبه کشوری در کارگروهی کاملاً بی‌طرفانه به این مسئله رسیدگی شود و تضییع حقی صورت نگیرد.

وی افزود: برحسب مطالباتی که صورت‌گرفته آقای رئیس‌جمهور و معاون اول یک فرصت برای تجدیدنظر در آراء صادره ایجاد کردند مفهوم دستور رئیس جمهوری این نیست که هر چه اتفاق افتاده غلط بوده است ما برحسب شکایاتی که صورت گرفته که بعضی‌ها مدعی هستند با آنها سیاسی برخورد شده‌است و برخورد با آنها قضایی و انضباطی نبوده بلکه سلیقه‌ای و براساس شواهد غلطی بوده است، بررسی می‌کنیم.

وزیر علوم درباره اینکه برخی از دانشجویان به‌خاطر برخی از رفتار‌ها حکم قضایی دارند آیا پرونده آنها نیز بررسی می‌شود افزود: قاعدتاً ما دخالتی در امور قضایی نمی‌توانیم داشته باشیم، اما یک تفاهم خوبی با قوه قضاییه داریم که پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیئت علمی که احیاناً در قضایا و حوادث گرفتار شدند، نظرات ما را نیز در کارگروه بشنوند و این قول را داده‌اند در یک کارگروهی پرونده‌ها دوبار ه مطرح شود امیدواریم با طرح آن پرونده‌ها و شنیدن نظرات و گزارش‌های کارشناسی ما تجدیدنظری در آراء آنها نیز صورت گیرد.

سیمایی صراف در واکنش به احکام تعلیق چندین دانشجو در هفته‌های اخیر در دانشگاه‌های تبریز، تربیت مدرس و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: این افراد مجدد می‌توانند شکایت کنند، اگر کسی محکومیت انتظامی و انضباطی پیدا کرد می‌تواند شکایت کند و از فرصتی که رییس جمهور و معاون اول در این رابطه ایجاد کرده اند، می‌توانند استفاده کنند و در کمال بی طرفی بررسی خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.