سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم افزایش صادرات محصولات فولادی با آزادسازی نرخ تسعیر ارز

رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: راه حل معضل آزادسازی نرخ تسعیر ارز شرکت‌های فولادی بصورت پلکانی است.

محمد خزامی، رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان می‌گوید: امروزه کارخانجات و تولیدکنندگان محصولات فولادی با مشکلات بسیاری در زمینه تأمین پایدار انرژی در فصول گرم و سرد سال مواجه هستند و محدودیت‌ها و قطع برق و گاز فولادی‌ها باعث عدم پایداری تولید و عدم ایفای تعهدات شرکت‌های فولادی در قبال مشتریان داخلی و خارجی شده است که بالتبع این امر تهدیدی بسیار جدی برای بازارهای فروش شرکت‌های فولادی محسوب می‌شود. لذا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید و تأمین انرژی جهت پایداری تولید شرکت‌های فولادی و حفظ اشتغال بسیار لازم و ضروری است. 

او افزود: افزایش بی‌ر‌ویه نرخ حامل‌های انرژی شرکت‌های فولادی طی سالیان اخیر در کنار عدم پایداری تأمین انرژی، معضل فوق را دوچندان کرده است. لازم است جهت افزایش رقابت‌پذیری آنها در بازارهای جهانی متناسب‌سازی نرخ حامل‌های انرژی اتفاق افتد. 

به گفته خزامی، رکود بازار فروش محصولات فولادی در کشور و عدم تزریق بودجه مکفی برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی موضوع مهم دیگری است که امروزه رونق تولید در شرکت‌های فولادی را با چالش مواجه کرده و این امر باعث کاهش تولید فولاد، پر شدن انبار محصولات کارخانجات و در نهایت انباشت سرمایه‌های آن شرکت‌ها را فراهم آورده است. 

او توسعه صادرات محصولات فولادی را راه برون رفت از چالش جدید ئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان، توسعه صادرات محصولات فولادی را راه برون رفت از این چالش جدی عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلیل قوانین و مقررات دست و پا گیر نظیر الزام عرضه صد در صد ارز حاصل از صادرات فولادی‌ها در سامانه نیما و قیمت‌گذاری دستوری نرخ تسعیر ارز در آن سامانه مدتی است با چالش مواجه شده است. بنظر می‌رسد راه حل این معضل که می‌تواند زمینه تسهیل تولید و رونق صادرات را در پی داشته باشد، آزادسازی نرخ تسعیر ارز شرکت‌های فولادی بصورت پلکانی با رویکرد افزایش صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا باشد.  

خزامی اصافه کرد: ارائه تسهیلات سرمایه در گردش مناسب با نرخ بهره پایین برای شرکت‌های فولادی می‌تواند کمک حال این صنعت باشد و تخصیص آن در دستور کار نظام بانکی قرار گیرد.  

خزایی افزود: یکی دیگر از مسائلی که طی سال‌های اخیر تسهیل تولید و رونق صادرات شرکت‌های فولادی را درگیر خود کرده است، وضع مقررات و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه برای صنعت و بازار فولاد ناشی از مسائلی نظیر افزایش بی‌رویه تورم و تلاطمات ارزی بوده است که برای رونق تولید و صادرات باید از وضع چنین مواردی و آن هم به صورت آنی جلوگیری شود.

قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالای ایران

در ادامه رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان، قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالای ایران را عامل مهم دیگری دانست که رونق تولید را تهدید می‌کند.

او گفت: مشارکت دادن انجمن و تشکل‌های تخصصی زنجیره فولاد در تصمیم‌گیری‌ها و برون‌سپاری برخی از اختیارات از جانب دولت به آنان می‌تواند زمینه را برای رونق صادرات فراهم آورد. به عنوان مثال اعطای اختیار تعیین ارزش گمرکی محصولات فولادی به انجمن تولیدکنندگان طی چند ماه اخیر توانسته معضل چندین ساله شرکت‌های فولادی را حل کند. 

رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان اضافه کرد: ادغام عمودی شرکت‌های فولادی با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش می‌تواند باعث رونق تولید کارخانجات، کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های فولادی در بازارهای جهانی و بین‌المللی شود. 

او ادامه داد: چراکه صدور مجوزات مختلف و متعدد برای ساخت کارخانجات فولادی با مقیاس‌های غیر اقتصادی و بدون آمایش سرزمین منجر به زیان‌دهی برخی شرکت‌های فولادی و هدر رفت سرمایه‌ها و منابع کشور شده است.  

توجه به ارائه تسهیلات جهت به روزآوری تکنولوژی تولید فولاد  

خزامی در مورد مشکلات و چالش‌های کنونی بازار، گفت: افزایش بی‌رویه عوارض و حقوق دولتی همچون هزینه‌های بندری و گمرکی در بحث صادرات محصولات فولادی یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان است. به عنوان مثال افزایش پیاپی هزینه انبار داری محصولات فولادی در بنادر کشور با توجه به تحریم‌ها، کمبود کشتی‌های ورودی به ایران و تأخیرات خارج از کنترل صادرکنندگان منجر به افزایش هزینه‌های جانبی صادرات و بعضاً عدم توجیه اقتصادی آن می‌شود.

برچسب ها: خوزستان ، نرخ ارز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.