سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ترویج فرهنگ وقف باعث ایجاد نفع همگانی می‌شود

یک نماینده مجلس گفت: اگر بتوانیم فرهنگ وقف را توسعه دهیم و افراد بیشتری تشویق به انجام وقف شوند، می‌توانیم یک نفع همگانی برای جامعه به ارمغان بیاوریم.

سید علی یزدی‌خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی در آستانه‌ی هفته وقف درمورد این مسئله مهم دینی بیان کرد: مسئله وقف به حدی اهمیت دارد که ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان در تاریخ اسلام به آن اهتمام ورزیده و آن را برای ما به یادگار گذاشته‌اند تا جایی که این بزرگواران بخشی از مال خود را در راستای مصلحت امور جامعه و کار‌های عام‌المنفعه صرف می‌کردند.

یزدی‌خواه اظهار کرد: با وجود این که ۱۴۰۰ سال از وجود اسلام می‌گذرد هنوز در مدینه چاه‌هایی به نام حضرت علی علیه السلام وجود دارند که مردم از آنها استفاده می‌کنند و در کشور ما هم، هزاران مسجد، قنات آب، مدرسه، مرکز درمانی وجود دارند که مردم کشور وقف کرده‌اند تا همنوعانشان بتوانند از آنها استفاده کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اجرای عدالت در جامعه از طریق وقف تصریح کرد: وقف، یکی از بهترین شیوه‌ها برای اجرای عدالت در ابعاد اجتماعی و اقتصادی است و در جمهوری اسلامی ایران، بعد از انقلاب تلاش‌های زیادی شده است که موقوفات بیش از قبل باشند.

وی افزود: نکته‌ای که در رابطه با واقفین وجود دارد این است که عمدتاً سن واقفین کشور ما از ۵۰ به بالاست که این نشان‌دهنده‌ی دل بریدن از تعلقات مادی و دنیوی است و از طرفی، به جای وصیت کردن، خودشان به امر وقف کردن عمل می‌کنند و این نکته بسیار ارزشمندی در تاریخ وقف ماست. البته این موضوع بدین معنا نیست که در سن پایین‌تر شاهد موقوفاتی از طرف افراد نیستیم ولی نسبت آن به سنین پنجاه سال به بالا کمتر است. 

او مطرح کرد: اگر بتوانیم فرهنگ وقف را در کشور توسعه دهیم و افراد بیشتری تشویق به انجام وقف شوند، می‌توانیم یک نفع همگانی برای جامعه به ارمغان بیاوریم. 

یزدی‌خواه درمورد بهترین حوزه‌هایی که افراد می‌توانند وقف داشته باشند، گفت: وقف در حوزه‌های فرهنگی می‌تواند بسیار مفید باشد. چون الان شاهد وقف در حوزه‌های درمانی، آموزشی، عبادی، رفاهی و... هستیم. اما در کشورمان کمتر به موقوفات فرهنگی پرداخته شده است.

او در پاسخ به این سوال که با چه راهکار‌هایی می‌توان وقف را به سمت نیازمندی‌های جامعه سوق داد؟، ادامه داد: باید برکات وقف در ابعاد مختلف را تبیین کرد. ما یک خیّر معروف در کشور داشتیم که رئیس مجمع خیّرین مدرسه‌ساز کشور بود که ۱۴ مدرسه ساخت، اما پس از آن، به این فکر افتاد که به جای مدرسه‌سازی، به تربیت افراد خیّر بپردازد؛ به طوری‌که ایشان تعداد خیّرین را به چند صد هزار نفر افزایش داد؛ بنابراین اگر فرهنگ وقف را در جامعه ترویج دهیم، می‌توانیم هزاران فرد خیّر را تربیت کنیم که خودشان ضابطین حوزه‌های اقتصادی، رفاهی و معیشتی، درمانی، عبادی و... شوند.

این نماینده مجلس افزود: یکی از بارزترین تجلیات وقف در کشور، حوزه مساجد و امامزادگان بوده است که مردم وقف‌هایی در این زمینه داشته‌اند و در خصوص تربیت انسان قانون‌مدار، منضبط، مقید به آداب اسلامی و اخلاقی و... نیز تلاش‌هایی کرده‌ایم که جای آن برای تربیت هرچه بیشتر افراد خیّر خالی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.