سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شدت انرژی در ایران ۸۰ درصد از متوسط جهانی بالاتر است

یک نماینده مجلس گفت: هم اکنون ۹ درصد از کل گاز طبیعی کشور صرف تولید محصولات پتروشیمی می‌شود.

محمد بهرامی نایب رئیس کمسیون انرژی مجلس در برنامه میز اقتصاد گفت: ما در برنامه پنجم توسعه در بخش صنعت هیچ مشکلی نداریم، صنعت پتروشیمی چندین سال است که کار می‌کند و جلو می‌رود ولی متاسفانه طبق برنامه عملیاتی نمی‌شود.

او افزود: در برنامه پنجم باید سهم بازار پتروشیمی  از ۹۶ میلیون تن در سال به ۱۳۰ میلیون تن در سال برسند، ارزش بازار صنعت پتروشیمی جهان در سال ۲۰۲۳ بدون احتساب پایین‌دست ۶۱۷ میلیارد دلار بود که این رقم با رشد متوسط ۷.۵ درصدی در سال ۲۰۳۲ به یک تریلیون و ۱۶۲ میلیارد دلار می‌رسد.

بهرامی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه و جذب شده است و این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیون تن رسید.

این نماینده مجلس گفت: در سال گذشته ۷۸ همت عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی داشتیم این در حالی است که در چهار ماه نخست امسال حدود ۳۴ همت عرضه اعتباری داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۴ درصد رشد داشته است.

بهرامی افزود: در سه سال گذشته اولویت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تأمین نیاز داخل و مجتمع‌ها برای طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش بود که این اتفاق افتاد.

این‌نماینده مجلس افزود: صنعت پتروشیمی در ایران با متوسط مصرف روزانه ۶۶ میلیون مترمکعب در سال، تنها ۹ درصد از کل گاز طبیعی کشور را صرف تولید محصولات پتروشیمی می شود.

اعمال محدودیت بر عرضه گاز طبیعی به صنعت پتروشیمی به دلیل بالا بودن شاخص شدت انرژی در ایران است که حدودا ۸۰ درصد از متوسط جهانی بالاتر است.

در ادامه اردکانی‌، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی گفت: در برنامه پنجم باید سهم بازار پتروشیمی  از ۹۶ میلیون تن در سال به ۱۳۰ میلیون تن در سال برسد.

او ادامه داد: اولین چالش صنعت پتروشیمی ناترازی گاز است، به طوری که مصرف گاز در صنایع پتروشیمی بسیار بالا است به طوری که اگر در زیر ساخت گاز کشور چاره‌ای اندیشیده نشود در آینده با مشکل روبرو خواهیم شد.

اردکانی افزود: اگر در ۳ الی ۴ سال آینده فکری به حال گاز پتروشیمی‌ها نشود همین ظرفیت ۹۶ میلیون تنی هم از بین خواهد رفت، سال گذشته ۷۳۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز برای ۴ گروه در کشور داشته ایم که سهم بخش پتروشیمی ۷۵ میلیون مترمکعب بوده است.

متاسفانه اگر فکری به حال گاز صنایع پتروشیمی نشود مصرف گاز در سال ۱۴۱۰ به ۶۸۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید

نجفی اردکانی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌ها با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای تکمیل زنجیره ارزش، با حساسیت و جدیت به دنبال تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خود و بهره‌برداری از پروژه‌های تعریف شده است.

او با بیان این که ۷۵ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است، گفت: ظرفیت تولید در این صنعت ارزش افرین حدود ۹۶ میلیون تن است و تا ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید به حدود ۲۰۰ میلیون تن خواهد رسید و به همین منظور سالانه نیازمند حدود ۷ میلیارد دلار جهت سرمایه گذاری در طرح‌های صنعت پتروشیمی هستیم.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، متاسفانه با این روند کمبود گاز در کشور در ۳-۴ سال آینده بحران ناترازی گاز خواهیم داشت.

خبرنگار:رضا زارع 

برچسب ها: پتروشیمی ، مصرف گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.