سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«جراحی چاقی» محدوده سنی دارد؟

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما در خصوص «جراحی چاقی» به بحث و گفتگو شد.

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محمد کرمانی ساروی، فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص «جراحی چاقی» به بحث و گفتگو پرداخت.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه بیماری چاقی سراسر جهان را درگیر کرده است، افزود: پیش بینی فدراسیون جهانی چاقی، این است که: در سال ۲۰۲۵ جمعیت افراد چاق در ایران به ۴۵ میلیون نفر و در سال ۲۰۳۵ به حدود ۶۰ میلیون نفر خواهد رسید، که ۷۹٪ این افراد را بالغین و ۸۸٪ آنها را کودکان تشکیل میدهند.

این استاد دانشگاه، تغییر سبک زندگی به سمت کم تحرکی و زندگی ماشینی و همچنین تمایل افراد به خوردن غذا‌های ناسالم و فست فودی را از جمله دلایل اصلی بروز چاقی در جوامع نام برد. وی گفت: متاسفانه والدین، چاقی را هم از نظر ژنتیکی و هم با داشتن سبک زندگی ناسالم، به کودکانشان منتقل میکنند.

وی نمای توده بدنی (BMI) را معیار اصلی میزان چاقی دانست که از حاصل تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم، بر قد بر حسب متر به توان ۲ به دست میآید. اگر اندازه BMI فرد تا ۲۵ باشد نرمال، ۲۵ تا ۲۹/۹ اضافه وزن و از ۳۰ به بالا چاق محسوب میشوند. (البته چاقی به درجات مختلفی تقسیم بندی می‌شود)

کرمانی ساروی ادامه داد: فردی که مبتلا به اضافه وزن است، , باید با تغییر سبک زندگی که شامل تغذیه سالم و ورزش مستمر است، اضافه وزن خود را کاهش دهد. وی افزود: در افراد خیلی چاق نیز، به هیچ عنوان جراحی پیشنهاد اول نخواهد بود، گرچه تنها ۱٪ افراد چاق به رژیم غذایی پاسخ میدهند، اما هرگز این شانس از افراد گرفته نمیشود، همچنین این آمادگی رهایی از چاقی، در کاهش فشار خون، دیابت، کبدچرب و...، مؤثر خواهد بود تا عمل جراحی راحت‌تر انجام شود.

مهمان برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا برای انجام این جراحی، محدوده سنی وجود دارد، گفت: هیچ محدوده سنی وجود ندارد و در هر فردی که امکان بیهوشی وجود داشته باشد، قابل انجام است. وی جراحی چاقی را کاری تیمی دانست که شامل: متخصصین در رشته‌های جراحی، غدد، قلب، ریه، تغذیه، طب ورزشی، روانشناس و روانپزشک است، که باید تأیید کنند: فرد قابلیت انجام عمل را دارد و همچنین عمل را میپذیرد.

میهمان برنامه، چاقی را یک بیماری مزمن دانست که نیازمند مبارزه‌ای طولانی و مزمن است، به طوری که بعد از عمل باید به رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی صحیح، پایبند باشد. وی افزود: جراحی درست، پایبندی به دستورات و ژنتیک افراد، در نوع پاسخ عمل جراحی، تاثیرگذار است.

وی در آخر تاکید کرد: اگر اضافه وزن دارید، برای گرفتن رژیم غذایی، به فرد متخصص و با صلاحیت مراجعه کنید و هرگز فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورید. وی افزود: با اینکه جراحی چاقی متابولیک، بهترین و ماندگارترین روش جراحی است، اما آخرین انتخاب و پیشنهاد پزشکان است.


برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.