سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاکانی:

از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم/ کاهش ۶۱ همتی بدهی‌های شهرداری

نشست شهردار تهران با خبرنگاران پیرو موضوعات مالی، اقتصاد شهری و جزییات پرونده بدهی‌های شهرداری برگزار شد.

علیرضا زاکانی روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه با موضوع اقتصاد شهری با اشاره به آنکه پرداخت مطالبات به بانک‌ها موجب شده تا مجموعه مدیریت شهری به مشتری خوش‌حساب شبکه بانکی کشور بدل شود، اظهار کرد: پرداخت این مطالبات باعث شد برخی بانک‌ها از جمله بانک شهر از ذیل ماده ۱۴۱ و خطر ورشکستگی خارج شوند.

وی یادآور شد: شهردار سابق تهران در صداوسیما اعلام کرده بود که بدهی‌ها مانع از تعریف پروژه‌های جدید است، با تأدیه دیون، این تهدید به فرصت تبدیل شد البته در تعامل با شبکه بانکی مقرر شد معادل هرچه تسویه می‌کنیم، تا ۵۰ درصد آن تسهیلات جدید بویژه برای توسعه ناوگان عمومی شهر اخذ شود.

وی با اعلام اینکه شهرداری بزرگ‌ترین سهامدار بانک شهر است، ادامه داد: زمانی که ما شهرداری را در سال ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم، بانک شهر ۲۸ همت زیان انباشته داشت، کل سرمایه این بانک یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و نسبت کفایت منفی ۱۹.۴۷ درصد بود.

زاکانی با بیان اینکه مسوولیت ما کمک به بانک شهر در راستای حمایت از حقوق سهام‌داران و دیگر کلانشهر‌های کشور بود، گفت: انجام تعهدات باعث شد که بانکی که یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده بود در سال قبل هفت هزار میلیارد تومان سود داشته باشد.

به گفته وی، امسال نیز سود ۱۳ هزار میلیاردی برای این بانک پیش بینی شده است و در مجمع عمومی اخیر این بانک، ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه برای این بانک صورت گرفت و نسبت کفایت به مثبت سه درصد رسید.

شهردار تهران تاکید کرد: اکنون بانک شهر از جایگاه نوزدهم بانک‌های خصوصی به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی کشور رسید.

زاکانی با تاکید بر اینکه تلاش ما حمایت از بانک شهر برای تبدیل شدن به بانک تخصصی برای شهرداری‌های کشور است که گام بزرگی برای نقش‌آفرینی نظام بانکی برای آبادانی شهر است، یادآور شد: ما در بدهی بانکی به شفافیت، تسویه و دریافت تسهیلات رسیده‌ایم، شهرداری از یک تهدید قطعی به یک فرصت طلایی رسیده است.

شهر در دوره پنجم مدیریت شهری ۱۷.۲۷ از تورم عقب‌تر بود این دوره ۸.۵ درصد جلوتر

زاکانی با بیان اینکه شهر پیش از دوره پنجم از تورم ۳.۸ درصد عقب بود، اما در دوره پنجم این عقب ماندگی به ۱۷.۲۷ درصد رسید، گفت: تورم در دوره ما ۴۴ درصد بود و ما ۸.۵ درصد از تورم جلوتر هستیم.

شهردار تهران با اشاره به اظهارات شهردار سابق پایتخت در خصوص ممتاز نبودن اقدام شهرداری در افزایش بودجه با توجه به افزایش نرخ تورم، اضافه کرد: نرخ تورم در دوره قبل از ۱۷ درصد به ۳۴ درصد رسید، اما چرا بودجه آنها رشد نکرد؟ ما با اعداد و ارقام صحبت می‌کنیم.

مدیریت شهری در ششمین دوره عملا با بدهی انباشته‌ای مواجه شد

زاکانی ادامه داد: مدیریت شهری در ششمین دوره عملا با بدهی انباشته‌ای مواجه شد، بطوریکه بانک‌ها مدعی بودند تا ۱۷۰ همت از شهرداری طلبکارند! در سنوات گذشته، تسهیلاتی برای تکمیل زیرساخت‌های شهر از نظام بانکی اخذ شده، اما بازپرداختی صورت نگرفته بود، این بدهی‌ها از زمان شورای چهارم و بعضاً شورای پنجم باقی مانده بود و برای تأدیه آنها نیز اقدامی صورت نگرفته بود.

وی اظهار کرد: تصمیم مدیریت شهری برای بازپرداخت بدهی‌های بانکی جدی بود چرا که بدهکاری‌های قدیمی شهرداری موجب می‌شد سیستم بانکی نسبت به ما بی‌اعتماد بوده و از تعامل با ما خودداری کنند در همین راستا، ۱۰ همت در سال ۱۴۰۰ برای تسویه بدهی‌ها به بانک‌ها پرداخت شد تا مسیر تعامل با نظام بانکی براقرار شود تشدید مطالبات به‌خاطر همین بدهی‌ها از طریق مجاری قانونی به سمتی می‌رفت که تمامی امور دچار مشکل می‌شدند.

شهردار تهران یادآور شد: با تعاملات صورت گرفته مبتنی بر قوانین بالغ بر ۶۱ همت از بدهی‌های ادعایی بانک‌ها کاهش یافته است تا امروز این بدهی‌ها به رقم ۱۰۸ همت رسیده است.

وی افزود: رقم درشت بدهی‌ها به بانک‌های تجارت و شهر و بعد از آن متعلق به بانک‌های صادرات، ملی، صنعت و معدن و توسعه تعاون است. بعضی از این بانک‌ها بالغ بر ۶ درصد وجه التزام بابت بدهی‌ها می‌گرفتند به عنوان مثال برای جبران بدهی‌ها به یک بانک باید سالی ۵ همت تنها به‌خاطر جریمه پرداخت می‌کردیم.

مولدسازی اموال و دارایی‌ها دستورکار مدیریت شهری است

زاکانی با اعلام اینکه فروش ملک به صورت خام در مدیریت شهری مطلقاً ممنوع است، تاکید کرد: تمام املاک شهرداری مولدسازی می‌شود و این املاک جزء اموال شهر هستند ما دستورالعمل صادر کردیم که هیچ یک از بخش‌ها حق ندارند ملک ِخام واگذار کنند.

وی در ادامه افزود: بخشی از بدهی‌های بانکی شهرداری تهران نیز به‌صورت غیرنقد و با استفاده از مولدسازی املاک تسویه شده است.

زاکانی با بیان اینکه عدم تحقق منابع کافی برای اداره شهر یکی از مشکلات شهرداری در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری بود، گفت: شهرداری در سال ۹۹ برای اینکه حقوق پرسنل را بپردازد سه ماه از بانک قرض گرفته بود. شهر در حالت رکود به سر می‌بُرد. اولین اقدامی که ما انجام دادیم از ۱۵ شهریورماه سال ۱۴۰۰ الگوی خزانه واحد را که الزام قانونی بود، پیش گرفتیم.

شهردار تهران ادامه داد: به این ترتیب یک هزار و ۲۰۰ حساب در شهرداری تحت پوشش خزانه واحد قرار گرفت و در قالب یک حساب ادغام شد همین امر ضمن افزایش شفافیت و انضباط مالی، می‌توانست زمینه‌ساز جلوگیری از برخی خاصه‌خرجی‌های احتمالی شود با همین یک اقدام، ۲۳ شهریورماه اعلام کردیم که دیگر تنش مالی نداریم، از طریق خزانه مشترک مبالغی که در پستو‌های مدیریت شهری قرار داشت تجمیع شد و شهرداری را از تنش مالی خارج کرد.

افزایش ۱۱.۵ برابری بودجه شهرداری در حدوده یک دهه اخیر

شهردار تهران در ادامه گزارشی از عملکرد بودجه‌ای شهرداری تهران در یک دهه اخیر ارائه داد و گفت: از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲ رقم بودجه ۹ همتی به ۱۰۴ همت افزایش یافت. متوسط افزایش بودجه در دوران فعالیت شورای چهارم حدود سالانه ۱۴ درصد بوده است در حالیکه میانگین نرخ تورم رسمی در آن سال‌ها ۱۷.۸ درصد گزارش می‌شود همچنین میانگین افزایش تحقق درآمد نسبت به سال گذشته، ۱۱ درصد و متوسط تحقق بودجه در چهارساله شورای چهارم، ۱۰۴ درصد است.

زاکانی درباره وضعیت آمار بودجه در دوران فعالیت شورای پنجم هم افزود: متوسط افزایش بودجه در دوران فعالیت شورای پنجم حدود ۱۵ درصد بوده است این در حالیست که متوسط نرخ تورم رسمی اعلام شده در آن سال‌ها، ۳۲.۲۷ درصد است همچنین میانگین افزایش تحقق درآمد سالانه ۹ درصد و متوسط تحقق درآمد‌های بودجه به صورت سالانه، ۹۱ درصد گزارش شده است.

شهردار تهران درباره عملکرد سه سال گذشته ششمین دوره مدیریت شهری را از نظر مالی هم گفت: متوسط افزایش سالانه بودجه در دوران سه سال گذشته شورای ششم، سالی ۵۳ درصد بوده است. متوسط نرخ تورم رسمی گزارش شده در این سالها، ۴۴.۴۶ درصد ثبت شده و این در حالی است که میانگین افزایش تحقق درآمد سالانه، ۷۲ درصد و متوسط تحقق درآمد‌های پیش‌بینی شده در قانون بودجه سالانه، ۱۳۰ درصد ثبت شده که یک رکورد تاریخی است.

وی اضافه کرد: وضعیت بودجه در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بی نظیر است. در هیچ دوره‌ای این میزان رشد بودجه را نداشتیم، متوسط رشد بودجه در شورای چهارم ۱۴ درصد، شورای پنجم ۱۵ درصد و در دوره ششم ۵۳ درصد است. ما در شهر تهران شهرداری را در شرایطی تحویل گرفتیم که دچار رکود و تنش مالی بود.

افزایش درآمد‌های شهرداری در دوره ششم

زاکانی دلیل افزایش درآمد‌های ششمین دوره مدیریت شهری را منوط به اتخاذ رویکرد‌های استقرار انضباط مالی و شفافیت؛ مبارزه با مفاسد و جلوگیری از ویژه‌خواری‌ها و فعال شدن ظرفیت‌ها برای وصول درآمد‌های پایدار مانند عوارض شهری؛ چهارم، ممنوعیت خام‌فروشی و مولدسازی سرمایه‌ها، وصول مطالبات قانونی از دولت؛ مثل ارزش افزوده و عوارض گمرکی و درنهایت استفاده از ابزار‌های نوین تأمین مالی مانند برات‌کارت؛ و هفتم مشارکت با بخش خصوصی دانست.

در تحقق بودجه جلوتر از رقم مصوب هستیم

شهردار تهران، بودجه مصوب امسال را با احتساب تبصره‌ها بالغ ۱۶۹ همت عنوان کرد و گفت: بودجه امسال نسبت به سال ۹۹ به میزان پنج برابر رشد یافته است ما در حال حاضر در تحقق بودجه جلوتر از رقم مصوب هستیم و این در حالیست که دیگر شهرداری‌ها برای پرداخت هزینه جاری خود پول قرض گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: گزارش عملکرد شش‌ماهه ما حاکی از تحقق بالغ بر ۷۰ همت از منابع پیش‌بینی شده (حدود ۵۰ درصد) از بودجه است.

زاکانی با بیان اینکه سال ۹۵ سهم اعتبارات هزینه‌ای و جاری از کل بودجه ۴۲ درصد بوده است، گفت: سال ۱۴۰۱ این رقم به ۵۰ درصد رسید و علت آن افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارکنان در کشور بود که تکانه‌ای ایجاد کرد.

به گفته شهردار تهران، این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۴۰ درصد و سال جاری به ۳۷ درصد کاهش یافت، کیک بودجه ما بزرگتر شده، اما قدرالسهم اعتبارات هزینه‌ای با ایجاد انضباط مالی و ترمیم حقوق، کاهش یافته است بیشتر درآمد‌ها خرج اعتبارات سرمایه‌ای و عمرانی خواهد شد.

در ادامه این نشست شهردار تهران به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف نیز پاسخ گفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.