سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت قلعه رستم در منطقه تاریخی حوضدار سیستان آغاز شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از آغاز مرمت قلعه رستم در منطقه تاریخی حوضدار سیستان خبر داد.

مجتبی سعادتیان بیان کرد: قلعه رستم در ناحیه تاریخی حوضدار و در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زابل واقع شده و در حال حاضر در محدوده آثار شهرستان هامون است.

وی افزود: این قلعه در حدود سه کیلومتری قلعه مچی قرار گرفته و دارای پلان ۶ ضلعی نامنظم است که عناصر اصلی معماری آن عبارتند از سردر ورودی که در جبهه شرقی قلعه قرار دارد، برج‌های نگهبانی و تدافعی متصل به حصار قلعه، یخدان، اصطبل، خندق و از همه مهمتر مجموعه حاکم نشین و خانه‌های مسکونی آن است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان ادامه داد: سایر ساختار‌های سکونت‌گاهی در داخل قلعه وجود دارد که به شدت تخریب شده است.

وی اظهار کرد: مرمت این بنا در سال ۱۴۰۳ با اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد ریال و پس از آسیب‌شناسی بنا توسط کارشناسان استانی و مشاهده مواردی همچون تخریب پوشش سقفی، خرد شدگی مصالح، آسیب بر اثر باد‌های ۱۲۰ روزه بر سطح ساختار دیوار‌ها و پوشش سقفی آغاز شده است.

سعادتیان تاکید کرد: در این فصل از مرمت بنا، عملیات خاک‌برداری برای مشخص شدن معماری و آماده کردن برای اجرای دیوار و پوشش سقفی و کشیدن اندود کاهگل انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از عملیات خاک‌برداری، عملیات دیوار چینی اتاق‌ها انجام و پس از آماده‌سازی دیوار‌ها عملیات اجرای پوشش سقفی و کشیدن اندود کاهگل بام اجرا می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.