سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمال تبریزی: فساد اقتصادی وارد حوزه هنر شده است

کارگردان سریال «سرزمین مادری» با انتقاد از ورود سرمایه‌های مشکوک و غیرشفاف به صنعت سینما و سریال‌سازی گفت: این وضعیت غیرطبیعی مشکلات جدی برای تولیدات هنری ایجاد کرده است.

کمال تبریزی، کارگردان سینمای ایران، در یک برنامه اینترنتی به میزبانی فریدون جیرانی به وضعیت کنونی صنعت سریال‌سازی در کشور و مشکلات آن پرداخت.

 او در این برنامه با اشاره به مشکلات تولیدات سریالی در کشور، گفت: «نمی‌دانم چرا، اما در حوزهٔ سریال‌سازی اتفاقاتی رخ می‌دهد که من واقعاً از آنها سر در نمی‌آورم. با دوستان دیگر هم صحبت می‌کنم و آنها هم نمی‌دانند دلیلش چیست. بعضی از پروژه‌ها شروع می‌شوند؛ پیش‌تولید، قراردادها، پرداخت‌ها، بازیگران، صحنه‌ها و... ولی ناگهان متوقف می‌شوند و دلیلش هم مشخص نیست!»

کارگردان فیلم «مارمولک» با بیان اینکه این اتفاق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، اظهار داشت: «خودم فکر می‌کنم شاید یکی از دلایلش "پول‌شویی" باشد. این مسئله به ما ربطی ندارد ولی ما مجبوریم بپرسیم این پولی که قرار است برای این سریال یا فیلم سینمایی سرمایه‌گذاری شود، از کجا می‌آید؟ منبعش چیست؟ آیا پاک است یا نه؟ و این غیرطبیعی است و به نظر می‌رسد فساد اقتصادی امروز وارد حوزهٔ هنر هم شده است.»

جیرانی نیز در این گفتگو با تایید اظهارات تبریزی گفت: «تولید فیلم هم امروز شکل غیرطبیعی پیدا کرده است. در دههٔ شصت و هفتاد تولید فیلم‌ها طبیعی بود. اما به‌تدریج پس از دوران احمدی‌نژاد سرمایه‌های مشکوکی وارد سینما شدند. این سرمایه‌داری که ظهور کرد، یک پدیدهٔ عجیب بود. پیش از آن، همه‌چیز واضح و مشخص بود. به عنوان مثال، مشخص بود که بنیاد فارابی در فلان پروژه شریک است یا نه یا فلان فیلم یا سریال تولید بخش خصوصی است یا فلان شخص در آن سرمایه‌گذاری کرده است، اما به‌تدریج همه چیز نامعلوم شد و این سرمایه‌داری غیرشفاف همه چیز را بلعید.»

خبرنگار: علی محسنی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
همه تهیه کننده ها موظفن مبلغ و لیست افراد و شرکتهایی که بهشون پول دادن رو تو مصاحبه های صدا و سیما بگن
ح
۱۲:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
این پولها همانهائی هستند که در کنگره آمریکا تصویب شده اثرش راهم می بینم اکثر بازیگران حجاب را گذاشته اند کنار اثر همان دولارهاست