سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای‌الیوم بررسی کرد؛

موضع «ترکی‌الفیصل» درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

رای‌الیوم نوشت: با وجود خوش‌بینی صهیونیست‌ها درباره عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان این موضوع را به گونه‌ای دیگر روایت می‌کند و می‌گوید که تا زمانی که با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالفت شود، از عادی‌سازی خبری نیست.

به نقل از رای‌الیوم، با وجود گزارش‌هایی که از نزدیک بودن عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی مخابره می‌شود، اما روایت «ترکی الفیصل» رئیس پیشین اطلاعات سعودی به گونه‌ای دیگری است و به مثابه رد یا قرار دادن شروط برای این روند و مرتبط کردن آن در درجه اول به فلسطینیان است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به دنبال حضور «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر عربستان در آمریکا در نشستی با مشارکت اسرائیلی‌ها در واشنگتن، بسیار درباره عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو خوش بین هستند، به طوری که «یدیعوت آحارنوت» این حضور را به مثابه این دانست که ریاض هنوز عادی سازی را روی میز دارد.

به نوشته رای الیوم، ترکی الفیضل اعلام کرد که عادی سازی با رژیم اسرائیل مادامی که این رژیم با تشکیل کشور فلسطین مخالفت می‌ورزد، در کار نیست.

وی به کشتار رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری اشاره و اضافه کرد که کشتار اسرائیل فقط علیه غزه نیست، بلکه شامل کرانه باختری نیز می‌شود.

رای الیوم ادامه داد: الفیصل منصب رسمی در عربستان ندارد، اما دیدگاه مطرح شده از سوی وی بیانگر نگاه سعودی به مساله فلسطین در سایه تداوم تجاوز‌های رژیم صهیونیستی است.

الفیصل محدودیت‌ها درباره حمایت از فلسطین در عربستان را رد کرد و گفت که حمایت گسترده‌ای از فلسطینیان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

رای الیوم اضافه کرد: عربستان بر راهکار دودولتی اصرار دارد و اجرایی نشدن آن را به بودن نتانیاهو در اریکه قدرت مرتبط می‌داند.

الفیصل گفت که باید صادرات سلاح به اسرائیل متوقف شود، زیرا این مثمرثمر واقع خواهد شد و نتانیاهو را به سمت راهکار دودولتی سوق خواهد داد.

رای الیوم نوشت: در حالی که گفته می‌شود عملیات طوفان الاقصی روند عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل را متوقف کرد، اما نظر ترکی الفیصل این است که این عملیات با هدف برهم زدن مذاکرات آمریکا و عربستان انجام شده است.

عربستان با توجه به جایگاه منطقه‌ای خود نقش آنچنانی در میانجی گری ندارد و خود را از روند تحولات غزه دور نگه داشته است، دیدگاه این کشور و الفیصل این است که آمریکا اهرم فشار قوی برای فشار بر اسرائیل دارد، اما از آن استفاده نمی‌کند.

منبع: ایرانا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.